De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Communicatie met de arts Wat leren de studenten?

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Communicatie met de arts Wat leren de studenten?"— Transcript van de presentatie:

1 1 Communicatie met de arts Wat leren de studenten?

2 2 Van medicatiebeleid naar medicatiebegeleiding FTO Telefonisch contact

3 3 Overleg tussen verschillende professionals  FTO  FTTO  Formulariumcie  Antibioticabeleid  Protocollencie

4 4 Wat zijn lastige situaties in een FTO? Wat is uw ervaring?

5 5 Wat vinden studenten lastig?  Blok beton  Buigen of …  Tja, goed punt …..  n=1  Worst, wijn en punten

6 6 Voorbeeld casus Parkinson: heeft ropinirol een meerwaarde boven pramipexol?

7 7 De middelen op een rij Ropinirol  Werkzaamheid vergelijkbaar  Meer kans op interacties (CYP)  Bijwerkingen: misselijkheid, hallucinaties extreme slaperigheid!?  Voordeliger Pramipexol  Werkzaamheid vergelijkbaar  Bijwerkingen: misselijkheid, hallucinaties extreme slaperigheid? Neiging tot gokken

8 8 Wat weegt het zwaarst?  Dat kan per arts verschillen  Eigen ervaringen (positief en negatief) spelen grote rol  Dus niet alleen evidence based  Ook praktische omstandigheden  En persoonlijke situatie

9 9 Hoe bereik je dan overeenstemming?  Iedereen alle relevante informatie  Niet één juiste oplossing  Afwegen en interpreteren van informatie  Achterhalen wat voor de ander belangrijk is  Overeenkomsten en verschillen benoemen  Besluiten  Rekening houden met verschillen en belangen  Vooraf helderheid over besluitvormingsmethode

10 10

11 11 Telefoongesprek n.a.v. interactiesignaal Apotheker - arts

12 12 Telefoongesprek interactie uitgangspositie: apotheker belt arts urgentie: patient staat in apotheek verhouding: bekend/onbekend huisarts/assistent/chef de clinique? inleven in situatie arts: apotheker belt: ongelegen, kort houden start negatief: is er iets fout? gemeenschappelijk probleem maken: uitleggen, meedenken, hulpvaardig opstellen respect voor elkaars deskundigheid

13 13 Medicatie man van 59 jaar acenocoumarol volgens voorschrift trombosedienst (cardioloog) magnesiumoxide 3 x daags 500 mg (huisarts) Depakine chrono 3 x daags 500 mg (neuroloog) NIEUW: Recept: 14 stuks co-trimoxazol 960 mg, 2 x daags 1 tablet (longarts)

14 14 De student belt op Observeer:  Is de bedoeling duidelijk voor de arts?  Is de informatie van de student begrijpelijk?  Is de informatie juist?  Luistert de student naar de arts en gaat de student op de arts in?  Stemt de student af op de arts?

15 15 Nabespreking  Wat is u opgevallen?

16 16 Effectief feedback geven  Concreet waarneembaar gedrag  Niet de persoon  Liever meteen  Vanuit jezelf: ik-boodschap  Ruimte voor reactie  Ik zag/hoorde..., dat gaf mij de indruk dat...., het effect was..... Mijn tip/ compliment voor jou is.....

17 17 Voorbereiding Mechanisme begrijpen en kunnen uitleggen (kinetiek/dynamiek) Relevant in dit geval? Acuut? Moet ik nu bellen? Welke arts bel ik? Alternatief bedenken Voorbereid zijn op voorstellen arts Boek open op juiste blz.

18 18 Tips “liever snel dan grondig” – houd het kort en zakelijk – beter 80% goed binnen tijd dan 100% na tijd – opzoeken, alleen < 30 sec. – risico durven nemen niet te lang poot stijfhouden, geef speelruimte eerlijk zijn duidelijke afspraak: wie doet wat? achteraf fout: opnieuw bellen

19 19 Don’ts Niet starten met uitgebreide uitleg “zo doen we het altijd” “dit mag niet”, “dit is fout” “Mijn computer zegt …”, “we constateren dat…” Geen ja zeggen als je het niet zeker weet Niet laten wachten (evt. terugbellen)

20 20


Download ppt "1 Communicatie met de arts Wat leren de studenten?"

Verwante presentaties


Ads door Google