De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Principe 3 Leren is een sociale bezigheid Henriëtte Coppes.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Principe 3 Leren is een sociale bezigheid Henriëtte Coppes."— Transcript van de presentatie:

1 Principe 3 Leren is een sociale bezigheid Henriëtte Coppes

2 ‘Net als bij chimpansees vindt ook bij mensen de overdracht van cultuur voor 90% plaats door conformisme. Door de wens om er bij te horen’ Frans de Waal, etholoog en lid van de Amerikaanse Nationale Academie voor Wetenschappen Leren is een sociale bezigheid

3 •Je onthoudt de stof makkelijker door er met anderen over te praten •Je leert het meest als je het uitlegt aan anderen •Leerlingen leren heel veel van anderen. De peergroep is daarbij van groot belang Leren is een sociale bezigheid

4 •20 % van wat we horen •30 % van wat we zien •50 % van wat we zien en horen •70 % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen •80 % van wat we persoonlijk ervaren hebben •95% van wat we uitleggen aan anderen Wat blijft er hangen van wat we leren?

5 • De ontdekking van spiegelneuronen. Die zorgen er voor dat je een gedrag kunt nabootsen én dat je emotie bij een ander zélf kunt ervaren • Juíst in de puberteit leren leerlingen veel van elkaar en van anderen. Spiegelneuronen

6 •De boodschap komt pas binnen als die gepaard gaat met emotie. •Postitieve feedback werkt beter bij pubers dan negatieve feedback Feedback, leren van anderen

7 •Hanteer de ik vorm •Beschrijf waargenomen, aanwijsbaar en concreet gedrag •Benoem gedrag, richt u niet op de persoon •Kies het juiste moment (zo snel mogelijk) •Richt uw feedback op veranderbaar gedrag •Doseer uw informatie •Geef ruimte voor een reactie Spelregels voor feedback geven

8 Rond de leeftijd van jaar accepteren jongeren niet langer blind het gezag van een ander of een autoriteit.  Bij moreel redeneren geldt voor 10 jarige kinderen de afweging of het een beloning of straf oplevert.  Bij 14 jarigen wordt er meer belang gehecht aan goedkeuring binnen sociale situaties. Positieve en negatieve feedback

9 A: Volwassenen B: Jongeren (18 –20) C: pubers C B A Risicovolle handelingen Alleen Met een ander Invloed van anderen op pubergedrag

10 Volwassenen: weloverwogen met oog voor de consequenties Pubers: impulsief, zonder anticipatievermogen Ga je vanavond mee naar de film?

11 •Denken  denk eerst voor je zelf, schrijf het op. •Delen  Deel wat je gedacht hebt met een ander. Luisteren en vragen stellen staan daarbij centraal •Doornemen  leer van elkaar het met elkaar in de grote groep door te nemen Denken, delen, doornemen

12 Opdracht: maak een groepsopdracht met lego. Beantwoord daarbij de volgende vragen. •Wat is je doelstelling? Waarom wordt er in groepen gewerkt? •Hoe stel je de groepen samen? •Hoe verdeel je de taken in de groep? •Doen alle groepen hetzelfde of differentieer je? •Hoe groot wordt de groep? •Hoe formuleer je de opdracht? Hoe geef je de opdracht? •Hoe houd je tijdens het proces een vinger aan de pols? •Hoe beoordeel je het resultaat? Groepsopdracht: Hoe organiseer je samenwerken?

13 Placemat methode Groepsopdracht: hoe organiseer je samenwerken? Opdracht lego


Download ppt "Principe 3 Leren is een sociale bezigheid Henriëtte Coppes."

Verwante presentaties


Ads door Google