De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren: wat houdt ons soms tegen...? En wat werkt...? Saskia Tjepkema, Heike Wabbels, Suzanne Verdonschot.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren: wat houdt ons soms tegen...? En wat werkt...? Saskia Tjepkema, Heike Wabbels, Suzanne Verdonschot."— Transcript van de presentatie:

1

2 Leren: wat houdt ons soms tegen...? En wat werkt...? Saskia Tjepkema, Heike Wabbels, Suzanne Verdonschot

3 Doel van de workshop Wat houdt mensen, teams en organisaties tegen om te leren in het werk… …en hoe kun je dat doorbreken?

4 Welkom! u Korte verkenning leerblokkades u Op zoek naar eigen voorbeelden u Plan maken om blokkade aan te pakken Vooral: zelf aan de slag ! - met je handouts - met elkaar

5 Leren van ervaring Overtuigingen & doelen GedragGevolgen + -

6 Leren van ervaring Overtuigingen & doelen GedragGevolgen + - Verbeterend leren

7 Leren van ervaring Overtuigingen & doelen GedragGevolgen + - Verbeterend leren Vernieuwend leren

8 Leerblokkades (1) Individueel (2) Team (3) Organisatie

9 (1) Leerblokkades individu Overtuigingen, zoals: u ‘Ik kan het niet’ u ‘Ik wil / durf het niet’ u ‘Er is geen ruimte voor’ Aanpak, bijvoorbeeld: u Niet reflecteren u Of juist: niets uitproberen

10 Wat werkt bij individuen? Erken en onderzoek de overtuigingen Bied concrete support bij leerstappen, zoals: u Leer van successen u Zoek een voorbeeld of leerpartner u Stel uitdagende doelen. Wat wil je bereiken? Wat maakt dat belangrijk voor je?

11 (2) Leerblokkades: teams u Denken in termen van ‘de organisatie’ of ‘het team’ in plaats van ‘mensen’. u Een algemeen doel stellen. Dat verwoordt heel netjes waarvoor je bij elkaar zit. Maar het boort geen energie aan.

12 Wat werkt bij teams? Help elkaar drijfveren op te sporen: u Bevraag elkaar Verbind belangen aan elkaar: u Benoem elkaars bijdrage u Creëer een andere setting u Werk samen aan een product

13 (3) Leerblokkades organisatie Structuur, denk aan: u Eilandjes: niemand ziet meer het hele proces u Sterke splitsing van ‘denken’ en ‘doen’ Cultuur & communicatie, zoals: u (Te) actiegericht u ‘Gezapig’ u Niet leren van ‘fouten’ u Geen gesprek tussen de lagen

14 Wat werkt bij organisaties? Werk niet aan ‘de lerende organisatie’: kies een focuspunt. Onderzoek samen: u Waarom moeten we eigenlijk leren? u Waar zit onze blokkade? u Hoe zouden we het wel willen? u Waar lukt(e) ons dat al?

15 Probeer niet aan een roze olifant te denken…

16 Stap 1: Ga in gesprek met je buurman/ buurvrouw… Waar zit bij jou het kapotte lampje ? Welke leerblokkade(s) herken je ? u Individu ? u Team ? u Organisatie ?

17 Stap 2: Bespreek aan tafel: waar werkte het wel ?? u Een gesprek in 3-tallen over: Overtuigingen & doelen GedragGevolgen + -

18 Één ‘draai’ maakt alles anders...!

19 Kies een situatie. Wat wordt anders? Bedenk iets kleins. Wat heb je nodig? Stap 3: Ontwerp je eigen experiment

20 Van blokkade tot experiment Overtuigingen & doelen GedragGevolgen + -

21 Van blokkade tot experiment

22 Bedankt! Vr gen? Meer lezen over leerblokkades en leren stimuleren? Kessels & Smit, The Learning Company


Download ppt "Leren: wat houdt ons soms tegen...? En wat werkt...? Saskia Tjepkema, Heike Wabbels, Suzanne Verdonschot."

Verwante presentaties


Ads door Google