De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit M. Segers & H. Tillema © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit M. Segers & H. Tillema © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27."— Transcript van de presentatie:

1 Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit M. Segers & H. Tillema © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27

2 Leren in teams en Kennisproductiviteit “Leren door professionals dat bijdraagt aan het vermogen van een organisatie om nieuwe diensten en producten te creëren“ (Bereiter, Kessels). Dit leren kenmerkt zich door  Samenwerking,  In teams,  Op de werkplek. © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27 Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst

3 Kennis-productiviteit: C reëren van artefacten/’tools’ via voortdurende kennisuitwisseling n Een ijsfabrikant die simpelweg ijsjes verkoopt of één die ons concept van wat een ijsje is,verandert n Een schoolteam gericht op kennisoverdracht of één die onderwijsgebeurtenissen voor leerlingen creëert © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27 Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst

4 De dynamiek van kennis en handelen in het leren van professionals n Exploreren in plaats van exploiteren van kennis n Heroriënteren op in plaats van accumuleren van kennis n Kennis als proces (kennen, begrijpen) in plaats van als object of ‘pakket’ (informatie) n (samen) Handelen in context in plaats van afzonderlijke prestaties leveren n Geïnformeerde participatie in plaats van arbeidsdeling (samen in plaats van alleen) kennis handelen © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27

5 n Kennis-productief leren n neemt als uitgangspunt het leren onderzoeken en het verwerven van nieuwe (geen tweede hands) kennis, n 1) door het samen werken in overleg en n 2) door zelfsturing van medewerkers n om hun kennis en vaardigheden te vernieuwen n zodat hun competenties versterkt en verbeterd worden © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27 Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst

6 Studie teams Samenwerkend en onderzoekend leren gericht op het bereiken van concrete en hanteerbare resultaten (conceptuele artefacten) (1) Definiëren van taak / probleem (2) Exploreren van opvattingen (3) Reflectie op ideeen (4) Zoeken naar beschikbare kennis (5) Beoordelen van beschikbaar materiaal (6) Testen, ontwikkelen, uitproberen (7) Zoeken naar geschikte oplossing (8) Overleggen van ideëen aan anderen (9) Herdefiniëren van eigen kennis (10) evalueren van wat is bereikt Begrijpen Studie Uitwisseling © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27

7 © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27 Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst

8 ‘Community of practice’ n Gedeelde interessen n gezamenlijke activiteiten n gemeenschappelijke bronnen ‘Community of Inquiry’ is meer: n Zelf organiserend, zelf regulerend n Gericht op conceptuele artefacten n Bezig met recherche, studie, exploratie n Ontvankelijk voor feedback © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27 Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst


Download ppt "Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit M. Segers & H. Tillema © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27."

Verwante presentaties


Ads door Google