De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO."— Transcript van de presentatie:

1 Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO

2 Schoolkeuze Wat doet de school aan dyslexie? Hebben de docenten voldoende kennis? Maar ook van essentieel belang: goede gegevensoverdracht PO – VO

3 Doorstroom dyslectische leerlingen Leergeschiedenis lezen en spellen Protocollen dyslexie

4 VO Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs (Henneman, Kleijnen & Smits, 2004) PO Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 1-4 (Wentink & Verhoeven, 2003) Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 5-8 (Wentink & Verhoeven, 2004)

5 Vragenlijsten Vragenlijst leergeschiedenis lees- en spellingvaardigheid

6

7 Koude versus warme overdracht Koude overdracht: gegevens worden middels formulieren en dossiers uitgewisseld Warme overdracht: er vinden daadwerkelijk gesprekken tussen de scholen plaats

8 Voorbeeld warme overdracht Een warme overdracht zou er als volgt uit kunnen zien (Kleijnen, Klein, Förrer & Schoots, 2006): 1.VO bezoekt PO school (vooraf) 2.Aanvullend telefonisch contact (RT-VO met IB-PO) 3.Aanvullende vragenlijst (schriftelijk) vanuit het VO (als gegevens niet duidelijk zijn) 4.Contact met ouders en leerling over plan van aanpak (soms met leerkracht PO)

9 Maar ook…. Leerkracht groep 8 wordt uitgenodigd op VO → na enkele maanden onderwijs Telefonische terugkoppeling naar PO → eind eerste schooljaar

10 Knelpunten Poelman en Van den Dries (2005) geven de volgende knelpunten aan bij de overdracht: Onvoldoende aandacht voor en kennis over dyslexie op scholen Verschillende overdrachtsprocedures, onderwijsrapporten en leerling-dossiers Soms alleen maar koude overdracht

11 Hebben we bij betere vormgeving van de overdracht en expliciete uitwisseling van dossiergegevens de garantie dat de leerling de benodigde hulp krijgt?

12 Zelfstudie Poelman, E., & Dries, E. van den (2005). Perspectieven voor de overdracht. Remediaal, 5(6),


Download ppt "Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO."

Verwante presentaties


Ads door Google