De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren."— Transcript van de presentatie:

1 Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren

2 Signaleren •Gegevens overdracht PO – VO •Signaleringsinstrumenten •Observatiegegevens

3 Signaleringsinstrumenten •Zinnendictee •Stilleestoets

4 Zinnendictee Het wonderlijke weer •Spellingvaardigheid bij brugklasleerlingen •10 zinnen (differentiatie naar schooltype) •Score: aantal fout geschreven woorden •Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs – Bijlage 15 [niet de herziene versie]

5 Stilleestoets Hoe gevaarlijk is een tekenbeet? •Stilleessnelheid bij brugklasleerlingen •Per minuut wordt een rondje om het laatst geschreven woord gezet (totale tijd: 3 minuten) •Score: gemiddeld aantal gelezen woorden in 1 minuut •Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs – Bijlage 17 [niet de herziene versie]

6 Interpretatie scores Behoort de leerling tot de 10 à 25 procent zwakst scorenden (vergelijkbaar met E- en D scores van het CITO), dan is er reden om deze leerling individueel verder te onderzoeken.

7 Observeren •Observeren als aanvulling op eerdere gegevens •Meer tijdsintensief •Maar daarentegen: wel daadwerkelijk zicht op de problemen in de klassensituatie •Observatielijst lees- en spellingproblemen (Protocol Dyslexie VO – Bijlage 7)

8

9 Observatielijst lees- en spellingproblemen •In te zetten in de klassensituatie •Bestaat uit 9 categorieën •Niet alleen product-, maar ook procesgericht

10

11

12 Signalering van dyslexie in de hogere leerjaren •Werktempo •Cijfers en inzet •Huiswerk •Gedrag •Faalangst en vermijdingsgedrag

13 Traject •Stap 1: Signaleringsfase •Stap 2: Intakefase •Stap 3: Strategiefase •Stap 4: Onderzoeksfase •Stap 5: Integratie- en indiceringsfase •Stap 6: Adviesfase

14 Zelfstudie Henneman, K., Kleijnen, R., & Smits, A. E. H. (2004). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. ’s-Hertogenbosch: KPC Groep. Deel 2: Hoofdstuk 1


Download ppt "Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren."

Verwante presentaties


Ads door Google