De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en diagnosticering van intelligente en (hoog)begaafde leerlingen. Alja de Bruin – De Boer en Jan Kuipers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en diagnosticering van intelligente en (hoog)begaafde leerlingen. Alja de Bruin – De Boer en Jan Kuipers."— Transcript van de presentatie:

1 Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en diagnosticering van intelligente en (hoog)begaafde leerlingen. Alja de Bruin – De Boer en Jan Kuipers Een protocol voor signalering en diagnosticering van intelligente en (hoog)begaafde leerlingen. Alja de Bruin – De Boer en Jan Kuipers

2 Visie achter SiDi R Gaat uit van interactie tussen ouders, leerkrachten en leerlingen Is gericht op deskundigheidsbevordering van leerkrachten Wil signaleren bij alle kinderen Streeft naar maatwerk en nuancering

3 Schematisch overzicht SiDi R protocol Signaleringsfase Stap 1 Verkennend gesprek Groeps- signalering Nominatie door ouders Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Het oudergesprek Observatie door de leerkracht Groep 1-2 / 3-8 CD ROM Leerlingvragen- lijst vanaf groep 4 Gegevens uit toetsen Gegevens uit SEO volgsysteem Extern deskundige Diagnosefase Stap 2 Stap 3 Stap 4 Uitvoeringsfase Stap 5 Plan van aanpak

4 Signaleren: Zoek de verschillen

5 Wat is signaleren ? Signaleren is actief bewust kijken *Kijken naar intelligentie – talent *Kijken naar creativiteit – oorspronkelijkheid *Kijken naar taakgerichtheid – eigengereidheid Signaleren is actief handelen *Verschillende situaties/activiteiten creëren in de klas *Verschillende situaties/activiteiten creëren buiten klas *Situatie thuis/vrienden - hobby’s, interesses

6 Schematisch overzicht SiDi R protocol Verkennend gesprek Groeps- signalering Nominatie door ouders Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Signalerings fase Stap 1 Beslismoment: met welke leerlingen gaan we door in het diagnose traject Bij aanmelding Groepsscreening

7 Wat is een diagnose stellen? Diagnose betekent De vaststelling van datgene wat reeds is gesignaleerd. - Een interne (school)diagnose - Een externe (psycho)diagnose Een diagnose is - Diepgaander van aard - Een gestandaardiseerde methode - Een objectieve aanpak

8 Schematisch overzicht SiDi R protocol Signaleringsfase Stap 1 Verkennend gesprek Groeps- signalering Nominatie door ouders Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Het oudergesprek Observatie door de leerkracht Groep CD ROM Leerlingvragen- lijst vanaf groep 4 Gegevens uit toetsen Gegevens uit SEO volgsysteem Extern deskundige Diagnosefase Stap 2 Stap 3 Stap 4 Uitvoeringsfase Stap 5 Plan van aanpak Een open gesprek adv een kijkwijzer

9 Digitale Observatielijst

10 Observatielijst

11 Observatiegrafiek algemeen

12 Observatiegrafiek uitwerking

13 Schematisch overzicht SiDi R protocol Signaleringsfase Stap 1 Verkennend gesprek Groeps- signalering Nominatie door ouders Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Het oudergesprek Observatie door de leerkracht Groep 1-2 / 3-8 CD ROM Leerling vragen-lijst vanaf groep 4 Gegevens uit toetsen Gegevens uit SEO volgsysteem Extern deskundige Diagnosefase Stap 2 Stap 3 Stap 4 Uitvoeringsfase Stap 5 Plan van aanpak Een open gesprek adv een kijkwijzer Eigen school systeem Laatste stap

14 Schematisch overzicht SiDi R protocol Uitvoeringsfase Stap 5 Plan van Aanpak 1.Notitie 2.Hulpplan 3.Handelingsplan

15

16 Het Envelopmodel (Kuipers, 2000) School Leerkracht is regisseur Leerling  Verbreding  Interesse  Motivatie Leerling is regisseur Overleg  Vertrouwen  Feedback  Veiligheid  Oogcontact  Proces/product lln. + lkr. regisseur  Vervroegde doorstroming  Compacting  Verrijking  Vakken


Download ppt "Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en diagnosticering van intelligente en (hoog)begaafde leerlingen. Alja de Bruin – De Boer en Jan Kuipers."

Verwante presentaties


Ads door Google