De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inkoop in Strategisch Perspectief Praktijk Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek Hoofdstuk 17 HOOFDSTUK 17.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inkoop in Strategisch Perspectief Praktijk Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek Hoofdstuk 17 HOOFDSTUK 17."— Transcript van de presentatie:

1 Inkoop in Strategisch Perspectief Praktijk Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek Hoofdstuk 17 HOOFDSTUK 17

2 Inkoop in Strategisch Perspectief Programma  Businessprincipes en inkoop  Op weg naar een duurzame samenleving: over ‘People, Planet, Profit’  Duurzam inkopen: op weg naar duurzame toeleveringsketens  Integriteit en inkoopethiek Hoofdstuk 17

3 Inkoop in Strategisch Perspectief Businessprincipes en inkoop  Global sourcing is breed ontwikkeld  Wetgeving mbt arbeid en milieu vaak beperkt  Consumenten accepteren misstanden in productie niet  Hoe kunnen inkopers bijdragen aan duurzaamheid?  Bedrijven stellen principes die een context voor handelen vormen  Enkele principes zijn: respecteren van internationale wetten, eerlijke concurrentie, oprechtheid, integriteit Hoofdstuk 17

4 Inkoop in Strategisch Perspectief Duurzaamheid: ‘People, Planet, Profit’  Duurzaamheid - Corporate Social Responsibility  Oplossingen vinden om behoeften van volgende generaties niet te schaden  Economisch gewin schuift naar achtergrond  Focus op stakeholders en integratie van hun belangen in duurzaamheid  People, Planet, Profit  Arbeidsomstandigheden  Gebruik van natuurlijke bronnen  Financiële ontwikkeling  Beslissingen afwegen aan deze 3 criteria Hoofdstuk 17

5 Inkoop in Strategisch Perspectief Duurzaam inkopen  Leveranciers vormen belangrijke bron van concurrentievermorgen  Ze vormen ook risico’s mbt duurzaamheid  Bedrijven zijn nog vollop bezig inhoud te geven  Ontwikkelen van een standaard  Self-assessment en audit  Actieplan met corrigerende maatregelen  Leveranciers werken graag mee  Het doorzetten van deze aanpak van ‘eerstelijns’ leveranciers naar ‘tweedelijns’ heeft nog een lange weg te gaan Hoofdstuk 17

6 Inkoop in Strategisch Perspectief Integriteit en inkoopethiek  Inkoopethiek is inmiddels onderdeel van de business principles  Inkoop is gevoelig voor ethische kwesties door contacten met leveranciers  Hoe ver moet men met een leverancier gaan?  Vertrouwelijke prijsinformatie; offertes om leveranciers scherp te houden?; aandeel in omzet; arbeidsomstandigheden; niet kostendekkend inkopen?  Gedragsregels  Groeiend belang door electronische veilingen  Beroepscode voor de inkoper (NEVI) Hoofdstuk 17

7 Inkoop in Strategisch Perspectief Inkoopethiek  Afb 17.3 Hoofdstuk 17


Download ppt "Inkoop in Strategisch Perspectief Praktijk Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek Hoofdstuk 17 HOOFDSTUK 17."

Verwante presentaties


Ads door Google