De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MVO: ethiek en internationaal ondernemen College 5.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MVO: ethiek en internationaal ondernemen College 5."— Transcript van de presentatie:

1 MVO: ethiek en internationaal ondernemen College 5

2 Probleemvelden Wereldeconomie en wetgeving Media Milieu als stakeholder Probleemvelden

3 Wereldeconomie en wetgeving Geen supranationale wetgeving Geen supranationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder wet- en regelgeving → Ondernemingen moeten eigen regels en ‘wetten’ bepalen. Probleemveld 1: Wereldeconomie en wetgeving

4 Media Media als internationale ‘waakhond’ Media als bepaler/vormgever van publieke opinie Media als communicatiekanaal voor actiegroepen en andere partijen Probleemveld 2: Media

5 →Effectieve communicatiekanalen met media →Vertrouwensrelaties opbouwen (direct met media en of indirect via andere partijen) →Anticiperend beleid ontwikkelen Probleemveld 2: Media

6 Milieu als stakeholder Sinds Club van Rome verschuiving: kortetermijndenken  langetermijndenken (bij publiek en ook bij bedrijven) → Afweging short term profitability versus long term profitability → Afweging milieukosten versus milieuvoordelen → Beleidsverantwoording aan publiek Probleemveld 3: Milieu als stakeholder

7 Internationaal ondernemen Vereist: Aeen visie op de maatschappelijke verantwoordelijkheid jegens de landen waar je gevestigd bent of handel mee drijft Banticiperen op mogelijke morele dilemma’s Internationaal ondernemen

8 IGeen geweld –Geen dwang –Respect IIEerlijkheid –Vertrouwensrelaties opbouwen IIIRespect voor eigendom –Vertrouwensrelaties opbouwen Core values als basis voor algemene richtlijnen: Internationaal ondernemen A Core values

9 Algemene richtlijnen 1Multinationals mogen geen bewuste schade aanrichten. 2Multinationals moeten meer voordeel dan nadeel opleveren voor het land. (vanuit core value 1 Geen geweld) 3Multinationals moeten de mensenrechten van hun werknemers respecteren. 4Multinationals moeten naar redelijkheid belasting betalen. Internationaal ondernemen A Algemene richtlijnen

10 1. Geen bewuste schade aanrichten Minder regelgeving Minder kennis Economisch klem Onverantwoordelijke regeringen Extra verantwoordelijkheid multinational Ook belangen van gastland/burgers meewegen Internationaal ondernemen A Algemene richtlijnen

11 2. Meer voordeel dan nadeel opleveren voor het land. →Niet winst alleen naar westerse aandeelhouders, overheden, enz. →Niet alleen aan eigen lokale werknemers denken, maar aan voordelen voor land als geheel. Internationaal ondernemen A Algemene richtlijnen

12 3. Mensenrechten van werknemers respecteren -Recht op menswaardig bestaan -Recht op scholing -Recht op staking -Recht op vrijheid van godsdienst -Recht op vrijheid van meningsuiting -Recht op veiligheid (Global Compact) Internationaal ondernemen A Algemene richtlijnen

13 4. Naar redelijkheid belasting betalen Mazen van de wet vinden is misbruik (bewuste schade) bij gebrek aan wet- en regelgeving. Internationaal ondernemen A Algemene richtlijnen

14 5. Met de lokale overheden samenwerken Zorgt voor structuur voor naleving normen en waarden Bevordert vertrouwensrelaties Bevordert vrijheid Bevordert vrije markt Is in het belang van elk bedrijf Internationaal ondernemen A Algemene richtlijnen

15 Internationaal ondernemen B anticiperen op mogelijke morele dilemma’s Internationaal ondernemen B

16 Anticiperen 1.Gedragscode 2.Beleid en acties evalueren en controleren 3.Social/ethical audit Internationaal ondernemen B Anticiperen

17 Social/ethical audit Markt Concurrentievoordeel, imago, betere toegang tot wereldmarkten, komt tegemoet aan consumentenbehoefte Juridisch Versterkt risicomanagement, vermindert druk van overheden en andere regelgevende instanties Internationaal ondernemen B Audit

18 Financieel Versterkt aandeelhoudersvertrouwen, vermindert verzekeringskosten, maakt geld lenen makkelijker Strategisch Zorgt voor wereldwijde erkenning, geeft meer inzicht in lokale situatie en behoefte en vergemakkelijkt daardoor strategische besluitvorming en toekomstige veranderingen Internationaal ondernemen B Audit

19 Management Zorgt voor betrokkenheid bij belangen van stakeholders en verbetert eerlijke en volledige communicatie. Internationaal ondernemen B Audit


Download ppt "MVO: ethiek en internationaal ondernemen College 5."

Verwante presentaties


Ads door Google