De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Luchtruim thema-avond Opening Stan Taeymans Overlegstructuur Belgie LFA situatie in Belgie Kleine Brogel Maurits Dortu Huidige luchtruim Luchtruim vanaf.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Luchtruim thema-avond Opening Stan Taeymans Overlegstructuur Belgie LFA situatie in Belgie Kleine Brogel Maurits Dortu Huidige luchtruim Luchtruim vanaf."— Transcript van de presentatie:

1 Luchtruim thema-avond Opening Stan Taeymans Overlegstructuur Belgie LFA situatie in Belgie Kleine Brogel Maurits Dortu Huidige luchtruim Luchtruim vanaf 13 april VragenPAUZE Maurits Dortu Discussie en mogelijkheden “maatwerk” TMZ Eindhoven

2 Thema-avond Eindhoven Luchtruim nu Luchtruim per 13 april 2007 Vragen Maatwerkafspraken Caution Area’s Caution Area’s TMA’s en CTA’s TMA’s en CTA’s Transponder Mandatory Zone (TMZ) Transponder Mandatory Zone (TMZ) Maastricht TMA’s Maastricht TMA’s Rotterdam TMA’s Rotterdam TMA’s

3 Luchtruim nu Niet vermeld in AIP…alleen in AIC Caution Area’s Exclusief CTR’s Aanbevelingen in klasse E TMA’s: Tweezijdig radiokontakt of Transponder 7000 mode A/C of S (Duitsland 0021 (≤1500 meter) of 0022 (>1500 meter)) Ter waarschuwing van VFR-verkeer voor de nabijheid van IFR- verkeer in klasse E luchtruim

4 Luchtruim nu Caution Area Niederrhein CA 1 altijd actief CA 1 altijd actief CA 2 alleen actief bij gebruik runway 09 CA 2 alleen actief bij gebruik runway AMSL – FL AMSL – FL065 ATIS xxx.x, TWR 129.4, ATIS xxx.x, TWR 129.4, CA 1 Langen Radar CA 1 Langen Radar CA 2 Dutch Mil CA 2 Dutch Mil

5 Luchtruim nu Caution Area Rotterdam altijd actief altijd actief 2500 AMSL – FL AMSL – FL065 Rotterdam approach Rotterdam approach

6 Luchtruim nu Caution Area Maastricht altijd actief altijd actief 2500 AMSL – FL AMSL – FL065 TMA 1 Maastricht approach TMA 1 Maastricht approach TMA 2 Beek TWR TMA 2 Beek TWR

7 Luchtruim nu Caution Area Eindhoven altijd actief altijd actief 2500 AMSL – FL AMSL – FL065 Dutch Mil Dutch Mil

8 Luchtruim nu TMA’s ClassificatieTMA’s: Classificatie TMA’s: TMA’s zijn de verbinding tussen CTR’s en de airway’s…hierin bevinden zich de zogenaamde IFR-arrival, -approach en -departure procedures klasse E (Nieuw Milligen, Rotterdam, Eelde, Maastricht) klasse E (Nieuw Milligen, Rotterdam, Eelde, Maastricht) klasse C (Soesterberg) klasse C (Soesterberg) klasse B (Maastricht boven FL095, Nieuw Milligen boven FL065 of FL095) klasse B (Maastricht boven FL095, Nieuw Milligen boven FL065 of FL095) klasse A (Schiphol) klasse A (Schiphol)

9 Luchtruim nu CTA’s omvatten de airway’s voor IFR-verkeer en geven ruimte aan ATC voor “radar vectoring” CTA’s CTA’s zijn klasse A (Nieuw Milligen, Amsterdam)

10 ICAO Annex 6, part II: ICAO Annex 6, part II: From 1 January 2003, unless exempted by the appropriate authorities, all aeroplanes shall be equipped with a pressure-altitude reporting transponder which operates in accordance with the relevant provisions of Annex 10, Volume IV Recommendation — All aeroplanes should be equipped with a pressure-altitude reporting transponder which operates in accordance with the relevant provisions of Annex 10, Volume IV. The provisions in and are intended to support the effectiveness of ACAS as well as to improve the effectiveness of air traffic services. Effective dates for carriage requirements of ACAS are contained in Annex 6, Part I, and The intent is also for aircraft not equipped with pressure-altitude reporting transponders to be operated so as not to share airspace used by aircraft equipped with airborne collision avoidance systems. To this end, exemptions from the carriage requirement for pressure-altitude reporting transponders could be given by designating airspace where such carriage is not required..” Luchtruim per 13 april 2007 Nieuwe vermelding in AIC én AIP Transponder Mandatory Zone Exclusief CTR’s Vereist in klasse E TMZ’s: klaring middels tweezijdig radio-kontakt Transponder 7000 mode A/C of S (Duitsland 0021 (≤1500 meter) of 0022 (>1500 meter)) of Criteria voor het aanwijzen van zo’n gebied zijn: Criteria voor het aanwijzen van zo’n gebied zijn: - allereerst het aantal IFR-bewegingen per jaar: ongeveer tot ; - voorvallen die te maken hebben met de vliegveiligheid (bijvoorbeeld AIRPROX); - de IFR-verkeersdichtheid; - de samenstelling van het luchtverkeer (bijvoorbeeld het aandeel van straalvliegtuigen, aantal en karakter van VFR-vliegbewegingen en IFR trainingsvluchten); - de concentratie van luchtverkeer (aantal en ligging van andere luchtvaartterreinen in de omgeving, de positionering van start- en landingsbanen, de nauwkeurigheid van vluchtuitvoering, belangrijke luchtverkeersstromen en intensief gebruikte gebieden).

11 Luchtruim per 13 april 2007 Nieuwe vermelding in AIC én AIP Klasse D Exclusief CTR’s Vereist in klasse D: klaring middels tweezijdig radio-kontakt Afspraak: een klaring (Maastricht approach ) wordt aan ongemotoriseerde luchtvaartuigen zonder SSR- transponder in de Maastricht TMA 1 in principe verleend ten noorden van N51º08’30”voor een vlucht beneden FL 55. Criteria voor het aanwijzen van zo’n gebied zijn: Criteria voor het aanwijzen van zo’n gebied zijn: - allereerst het aantal IFR-bewegingen per jaar: ongeveer tot ; - voorvallen die te maken hebben met de vliegveiligheid (bijvoorbeeld AIRPROX); - de IFR-verkeersdichtheid; - de samenstelling van het luchtverkeer (bijvoorbeeld het aandeel van straalvliegtuigen, aantal en karakter van VFR-vliegbewegingen en IFR trainingsvluchten); - de concentratie van luchtverkeer (aantal en ligging van andere luchtvaartterreinen in de omgeving, de positionering van start- en landingsbanen, de nauwkeurigheid van vluchtuitvoering, belangrijke luchtverkeersstromen en intensief gebruikte gebieden).

12 Luchtruim per 13 april 2007 Was gepland in 2007, maar gaat niet door…2008? Klasse A Integratie van Schiphol en Rotterdam ATC-units met als gevolg de vereniging van de Schiphol en Rotterdam TMA’s (later mogelijk ook nog met Lelystad…de zogenaamde “Holland”-TMA). Maatwerkafspraken en uitkomst “Harmonisatie Luchtruim Classificatie” Europese harmonisatie van luchtruim-classificaties Klasses C (of D), E en G. Acces-rules Functional Airspace Blocks (FAB’s) Werkgroep LVNL, KLu, IVW, AOPA en KNVvL

13 Vragen?

14

15 Maatwerkafspraken Maastricht TMA…als vermeld in AIC en AIP Maastricht TMA…als vermeld in AIC en AIP Rotterdam TMA’s uitgesteld Rotterdam TMA’s uitgesteld Eindhoven TMZ: Eindhoven TMZ: Maatwerkafspraken voor “De Hoed” en Glidersector met TWR voor CTR Maatwerkafspraken voor “De Hoed” en Glidersector met TWR voor CTR Maatwerkafspraken voor TMZ met Dutch Mil…coördinatie met TWR Maatwerkafspraken voor TMZ met Dutch Mil…coördinatie met TWR Suggesties? Suggesties?


Download ppt "Luchtruim thema-avond Opening Stan Taeymans Overlegstructuur Belgie LFA situatie in Belgie Kleine Brogel Maurits Dortu Huidige luchtruim Luchtruim vanaf."

Verwante presentaties


Ads door Google