De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Airport Operations P rojectgroepAVI 1L 27 Juni 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Airport Operations P rojectgroepAVI 1L 27 Juni 2008."— Transcript van de presentatie:

1

2 Airport Operations P rojectgroepAVI 1L 27 Juni 2008

3 GAVI Groep AVI 1L 27 Juni 2008

4 Opdrachtformulering 27 Juni 2008 Luchthaven Rotterdam wil af van de GA. Het nieuwe terrein moet deze groep dezelfde mogelijkheden bieden, als waaraan men op Zestienhoven gewend was. De directie van Rotterdam Airport geeft het projectteam opdracht onderzoek te doen naar alle aspecten van belang voor het verkrijgen van een Aanwijzing voor een nieuw luchtvaartterrein. Van dit terrein zullen na ingebruikname uitsluitend vliegtuigen mogen starten en landen met een maximum startgewicht tot 6000 kg. Het onderzoek van het team zal als basis fungeren voor de aanvraag tot Aanwijzing van een nieuw luchtvaartterrein, dat bij voorkeur ergens ten zuiden van Rotterdam binnen de provincie Zuid Holland komt te liggen.

5 Locatie 27 Juni 2008

6 I Inhoud 27 Juni 2008 Airside Airspace Sound Summary

7 A irside De airside is het gedeelte van het vliegveld waar vliegtuigen zelfstandig manoeuvreren – Platform Sterkte oppervlakte – Taxibaan Breedte Markering & verlichting – Runway Baanrichting – Beschikbaarheid baan Baanlengte - Baanbreedte Markering & verlichting Cessna C-172 PSM wil VFR vlucht maken van EHSD naar EHRD O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

8 Platform Taxibaan Start / Landingsbaan O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

9 Platform Asfalt Sterkte: 19/F/D/W/T – 19: asfalt zelf heeft een sterkte van 19 – F: Verharding is flexibel – D: Grond onder de verharding is slap – W: Kan alle bandenspanning aan – T: Technische waardebepaling Oppervlak: m² – 42 vliegtuigen – Gemiddelde spanwijdte van 10,4m & lengte van 7,5 m – Afstand tussen geparkeerde vliegtuigen is 3 m PSM request taxi. PSM taxi to holding point 23. Roger taxi to holding point 23 PSM O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

10 Taxibaan 2e element airport reference code = B – Grootste spanwijdte van 16,6 m – Taxibaan breedte is 10,5 m Markering & verlichting Centreline marking – 16,5 m vanaf het platform – 87m vanaf runway centreline Edge marking & lights RETILs RTHP PSM at holding point 23. Ready for departure. PSM roger line runway 23 Roger line up runway 23 PSM O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

11 Baanrichting Gemiddelde windrichting 236° Runway moet 95% van de tijd in een jaar beschikbaar zijn – maximale crosswind component – Maximum Demonstrated Crosswind Component van de Cessnca C-172 = 15kt O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

12 Beschikbaarheid baan Kijken of baan 05 – 23 wel kan Gegevens windroos Renesse Windsnelheid zwakt af met 15% over land Windrichting NW Windrichting NNW O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

13 Baanlengte Performance Beech Super King Air B200 ASDR, TODR en TORR – 30° C, 1000 ft pressure altitude, MTOM lbs, 0 kt wind ASDR = 1128 m – Airport reference code : 2 -> lengte is meer als 800 m en minder als 1200m O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

14 Baan breedte Code 2B : 23 m ILS : 30 m Soort runway: Baan 23 is precision approach runway Baan 05 is non-precision approach runway O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

15 Markering en verlichting O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten Touchdown zone Aiming point Threshold Designation Threshold Side stripes Centreline

16 O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten PSM runway 23. Cleared for take-off

17 Airspace O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Indeling Luchtruim Flight Rules Classificaties Presentator Stefan Peter Maarten

18 Indeling Luchtruim O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten FIR Upper & Lower - Upper Airspace FL 195 – FL Lower Airspace Grond – FL 195 Uncontrolled & Controlled Militair & Civiel

19 Indeling Luchtruim O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary CTR (Control Zone) - 0–3000ft hoog - 10–15 NM wijd - Control Tower TMA (Terminal Maneuvering Area) ft – verschillend - Terminal Control CTA (Control Area) - FL 055 – FL Area Control UTA (Upper Control Area) - FL 195 – FL 660 Presentator Stefan Peter Maarten

20 Indeling Luchtruim O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary CTR TMA CTA Presentator Stefan Peter Maarten

21 Flight Rules O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Visual Flight Rules - Visual Metrological Conditions (VMC) - Principe ‘See and Avoid’ - Navigeren op visuele markante punten Instrument Flight Rules - Instrument Meteorological Conditions (IMC) - Navigeren dmv bakens, routes en ATC Presentator Stefan Peter Maarten

22 Classificaties O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Controlled & Uncontrolled - A, B, C, D, E - F, G Luchtruim Classificatie bepaalt het volgende: - Separatie - ATS - VMC minima - Snelheids limit - Radio Communicatie - ATC Clearance Presentator Stefan Peter Maarten

23 Classificaties Controlled Airspace Uncontrolled Airspace O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

24 Luchtvaart en geluid Geluid Luchtvaart Handhaving Geluidsbelasting kleine luchtvaart BKL geluidszone O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

25 Geluid luchtvaart Hoe ontstaat geluid? 20Hz tot 20kHz Frequentie gevoeligheid De A gewogen decibel dB(A) O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

26 Geluid Luchtvaart LA max – maximale geluid tijdens passage – gebruikt voor vliegtuigen die snel op stijgen LAX – tijds-geïntegreerde vliegtuigpassage – gebruikt voor vliegtuigen die laag vliegen 1Geluid zwelt aan 2Maximum bereikt 3Geluid zwakt af O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

27 Handhaving Gebruiksplan Zich Ontwikkelde Belasting (ZOG) ZOG hoger dan gebruiksplan maatregelen Overschrijding boete of vliegveld sluiten Na afloop van de eerste maand Werkelijk gebruik Verwacht verbruik Na afloop van de twaalfde maand O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

28 Geluidsbelasting kleine luchtvaart  = Gemiddelde aantal bewegingen per dag N = Etmaalfactor Geluidsniveau LAX Berekeningen buitenshuis Handhaving op 47BKL Binnen de 47 BKL zone geen nieuwbouw Etmaalfactor N Periode(uren) BKL1013,1610 BKL = 10  log  (  N ·10 LAX/10 ) – 46 O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

29 BKL geluidszone 75% 25% 47 BKL 57 BKL O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

30 Afsluiting Stefan is gay (en dik) Maarten is alleen gay Maartens vader heeft geen vrienden Peter is da bom Conclusie : Stefan en Maarten zijn Peters bitches... O Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten


Download ppt "Airport Operations P rojectgroepAVI 1L 27 Juni 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google