De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Airspace infringements Hans v Alphen LVNL. 2 Even Voorstellen •Werk sinds 2000 als onderzoeker bij LVNL INCINV •privé vlieger sinds 1988 PPL met theorie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Airspace infringements Hans v Alphen LVNL. 2 Even Voorstellen •Werk sinds 2000 als onderzoeker bij LVNL INCINV •privé vlieger sinds 1988 PPL met theorie."— Transcript van de presentatie:

1 Airspace infringements Hans v Alphen LVNL

2 2 Even Voorstellen •Werk sinds 2000 als onderzoeker bij LVNL INCINV •privé vlieger sinds 1988 PPL met theorie CPL en IF, VFR vluchten door heel Europa •Lid SISG Eurocontrol en in 2006 mede start gegeven aan het Eurocontrol project airspace infringements

3 3 Programma van vanmiddag: •Enkele voorbeelden van infringements in LVNL luchtruim •Veel voorkomende oorzaken •Human factors rondom airspace infringements •De privé vlieger als single person aviator •onderzoek airspace infringements •Het LVNL & IVW project •Vragen en opmerkingen tijdens de presentatie; graag direct

4 4 Wat is een airspace infringement •Het zonder toestemming binnenvliegen van gecontroleerd of verboden luchtruim •Voorbeelden, CTA, TMA, CTR, BVG, SRZ, EHD, EHP, ATZ •maar ook het zonder toestemming binnenvliegen van ongecontroleerd luchtruim (vorig jaar diverse IFR vluchten die door verkeerde hoogtemeterinstelling in ongecontroleerd luchtruim kwamen)

5 5 Wat we niet willen

6 6 Infringements in LVNL luchtruim •Als transponder aanstaat is de verkeerleider in staat om met de infringer rekening te houden maar hij weet niet wat de infringer voor plan heeft en zal gaan doen •Een infringement leid aandacht van VKL af van zijn eigenlijke werk bv andere conflicten; mogelijk gevaar •Enkele voorbeelden van voor VKL ernstige infringements:

7 7 Voorbeeld Schiphol CTR

8 8

9 9 Voorbeeld Schiphol TMA

10 10 Voorbeeld Schiphol TMA

11 11 Voorbeeld Schiphol TMA

12 12 Resultaat van onderzoek •In korte periode diverse vergelijkbare infringements in TMA •Ondergrens Schiphol TMA was voor diversen vliegers onduidelijk en is daarom nog extra vermeld in de nieuwe kaart

13 13 Low Countries

14 14 Meest voorkomende oorzaak •Geen Notam’s gelezen •Onbekend met wijzigingen •GPS database niet bijgewerkt •Oude kaart of geen kaart •Afgeleid, door passagiers, rally •Geen navigatie plan, geïmproviseerde vlucht •Problemen door slecht weer •Verwacht dat FIS in zou grijpen en/of toestemming geregeld had

15 15 Human factors privé piloot •Vluchtvoorbereiding is soms complex zeker bij een lange vlucht zodat er regelmatig niet uit te komen valt •Voorbereiding soms al dagen van tevoren doen, gebruik van internet, Bottlang, Jeppesen, als beschikbaar AIP •Militaire oefengebieden, wel of niet actief ? •Buitenlandvluchten, andere kaarten maar ook een andere manier van werken, wel of geen indicatie van luchtruim classificatie •Vergelijk eens wat kaarten

16 16 Zweden

17 17 Noorwegen

18 18 Jeppesen

19 19 Human factors privé piloot •Iedere vlucht eist van de vlieger dat hij moet kunnen improviseren en oplossingen kan vinden •De buitenlandse vlieger is niet gewend aan Nederlandse luchtruimstructuur, laag vliegen •Verschillen tussen de FIS in Europa

20 20 Wat verwachten wij allemaal van de privé vlieger: Veilig vliegen

21 21 Single person aviator •Complete vluchtvoorbereiding met het bijblijven van de wijzigingen die steeds sneller gaan, BVG’s, SRZ’s •Vliegen met nieuwe hulpmiddelen, GPS, moving map, Glass cockpit met Avidyne schermen met alle informatie erop •We hebben al infringements gehad vanwege aandacht voor de schermen ipv voor het vliegen

22 22 Mooi maar ook complex

23 23 Single person aviator •Per NOTAM bekend stellen van essentiële wijzigingen luchtruimstructuur •NOTAM’s worden slecht gelezen en zijn slecht toegankelijk, waslijst met coördinaten ipv plaatje •Voorbeeld SRZ’s rondom Schiphol

24 24 NOTAM •A0810/08 EHAA FROM: TO: EST. SRZ SCHIPHOL NORTH ESTABLISHED TO AVOID •UNNECESSARY ACAS ALERTS WI SCHIPHOL TMA. SRZ IS PROHIBITED FOR ALL TFC. •EXEMPTED WITH ACTIVE TRANSPONDER ARE POLICE, MED, MIL FLTS AND BANNER TOWING •FLTS EXCLUSIVELY AT 1200FT AMSL, LOCAL TFC OF GLIDER SITE CASTRICUM WITH •NON ACTIVE TRANSPONDER. SRZ: N E N E • N E N E N E N E •COUNTERCLOCKWISE ALONG ARC WITH 8NM RAD CENTRED N E TO • N E N E ALONG COASTLINE TO ORIGIN. REF AIP SUP •06/08 AND VFG SUP 04/08 AVBL ON •LOWER: 1200FT AMSL UPPER: 1500FT AMSL •A0811/08 EHAA FROM: TO: EST. SRZ SCHIPHOL SOUTH ESTABLISHED TO AVOID •UNNECESSARY ACAS ALERTS WI SCHIPHOL TMA. SRZ PROHIBITED FOR ALL TFC. •EXEMPTED WITH ACTIVE TRANSPONDER ARE POLICE, MED, MIL FLTS, BANNER TOWING •TFC EXCLUSIVELY AT 1200FT AMSL. LOCAL TFC OF GLIDER SITE VALKENBURG WITH NON •ACTIVE TRANSPONDER IN THE PART SITUATED WI VALKENBURG CTR. SRZ: • N E N E COUNTERCLOCK WISE ALONG ARC WITH •8NM RADIUS CENTRED N E TO N E N E • N E TO ORIGIN. REF AIP SUP 06/08, AND VFG SUP 04/08 AVBL ON •WWW.AIS-NETHERLANDS.NL. •LOWER: 1200FT AMSL UPPER: 1500FT AMSL

25 25 Een plaatje maakt snel veel duidelijker

26 26 Single person aviator •Opleiding en checks veelal gericht op veilig vliegtuig hanteren •Na verkrijgen brevet is het voor iedere vlieger een ontdekkingstocht naar eigen kunnen •Opleidingsniveau en achtergrond is heel verschillend •VFR vliegen is misschien wel moeilijker als IFR vliegen

27 27 IFR <> VFR IFR •Vlieger krijgt route vooraf uitgewerkt uit planningssysteem zoals Lido •Krijgt pakket met relevante informatie •Wordt tijdens vlucht door VKL gestuurd •Heeft voor de eerste zelfstandige vlucht route ervaring VFR •Vlieger moet zelf route kiezen en in kaart intekenen •Selectie maken uit NOTAM’s •Zelfstandig navigeren in vaak onbekend gebied •Is kwa regelgeving en ook mogelijkheden erg afhankelijk van het weer

28 28

29 29 Infringement onderzoek 2003 •In 2003 alle vliegers benaderd met een vragenlijst •Daaruit een rapport gemaakt met aantal voorstellen ter verbetering •Conclusie was dat het een gedeeld probleem is wat luchtvaartbreed aangepakt moet worden •Betreft voornamelijk GA maar ook luchtmacht

30 30 Daarna •In 2005 start Eurocontrol initiatief ter vermindering Airspace infringements •Nu in de fase dat er een groot aantal aanbevelingen gedaan worden zowel richting GA als ook naar regelgevers en luchtverkeersleiding organisaties

31 31 Samenwerking LVNL & IVW •In 2008 gestart met de samenwerking tussen LVNL en IVW •aanpak gebaseerd op de gedachte dat niemand express een infringement begaat en dat hij kans krijgt om van gemaakte fouten te leren •Daarom is er een drie stappen model waarbij vliegers met een derde infringement daadwerkelijk aangepakt wordt

32 32 Infringement aanpak •Melding in het wachtrapport •Incident Investigation neemt contact op met vlieger, en overlegt over de achtergrond van de infringement •Vlieger krijgt radarplot thuisgestuurd als hij dat wil •Naam wordt opgenomen in een door LVNL beheerde database •Bij een tweede infringement wederom contact maar ook wordt de naam doorgegeven aan IVW

33 33 Infringement aanpak •IVW schrijft brief en vraag om uitleg •Bij derde infringement wederom contact en naam door naar IVW •IVW gaat corrigerend optreden door maatregel zoals bv extra eisen stellen voor brevet behoud. •Uiteraard hopen wij dat het nooit zover zal komen.

34 34 Problemen •Geen mogelijkheid om corrigerend op te treden bij buitenlandse vliegers •Geen contact met Militaire vliegers mogelijk, militairen onderzoeken zelf, samenwerking moet nog vorm krijgen •Opsporen vliegers soms erg bewerkelijk •Regelmatig onvoldoende gegevens beschikbaar om vlieger te achterhalen

35 35 Enkele gegevens •In 2008 tot eind September ±360 infringements •Daarvan 34 buitenlandse piloten •Tot nu toe contact gehad met 63 piloten •Daarvan 6 buitenlandse piloten •Tot nu toe 1 piloot met 2 infringements

36 36 Resultaten •Wijziging Low Countries kaart •Tijdens telefoongesprekken gehoord dat men al bekend was met de werkwijze, mond op mond reclame •Diverse commerciële vluchten, helikopters en citation’s •48 infringements door militaire vliegers •Vliegerbijeenkomst bij LVNL met discussie en voordracht en rondleiding

37 37 Infringements over de jaren

38 38 Infringements 2008 LVNL (totaal ±360) tot eind September

39 39 Reference 2007

40 40 Infringements SPL tov totaal

41 41 Uitbreiden •Op dit moment bezig met uitbreiden werkgebied voor heel Nederland dus ook Eelde en Beek •Verder: -publicatie van de aanpak van het project -Verbeteren NOTAMS and AIS -Gebruik Internet voor briefing; introductie bij LVNL per 28 oktober -Oppakken van het Eurocontrol airspace infringement actie plan

42 42 Tot Slot •(VFR) vliegen is en blijft mensenwerk zeker bij de kleine luchtvaart •Vragen ?


Download ppt "Airspace infringements Hans v Alphen LVNL. 2 Even Voorstellen •Werk sinds 2000 als onderzoeker bij LVNL INCINV •privé vlieger sinds 1988 PPL met theorie."

Verwante presentaties


Ads door Google