De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Performance paradoxes Vierde college Advanced course on governance.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Performance paradoxes Vierde college Advanced course on governance."— Transcript van de presentatie:

1 Performance paradoxes Vierde college Advanced course on governance

2 Promises of accountability Verantwoording is counterpart van toezicht “Verantwoording verbetert prestatie” is geinstitutionaliseerde mythe Nader te onderzoeken als sociaal mechanisme: gegeven condities K zal een actor X doen vanwege M met kans p

3 Condities 1 Account giving onderscheiden van accountability Account giving: reporting, mitigating, reframing Reporting: administrative and financial (performance indicator-rapporten hebben beide elementen) Mitigating: excuses and justifications, but also apology “sorry-democratie”, en tenslotte acknowledged shame: “boetekleed”

4 Condities 2 Reframing: account giver seeks to control the situation by reframing (voorbeeld: onderhandelen is geen of-of maar win-win-game)

5 Handeling x Onderscheid in focus: productie/competentie/resultaten/ productiviteit

6 Energiegevende factor M Cognitief,integratief, sociale interactie, rationele keuze Maar wat is het in concrete situatie? De toekomstige noodzaak tot verantwoording disciplineert maar inspireert maar zelden: de leer van de strategische dreiging doet opgeld

7 Kritiek 1 Het is wel vreemd dat de respons van de principal aan wie verantwoording wordt afgelegd geen relevante variabele is Immers, verantwoording is een supergame, want wordt steeds weer herhaald De logica van de herhaling is zeer complex, en daarin is de aard van de respons van de principal belangrijk

8 Kritiek 2 Het onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie lijkt in het artikel geen rol te spelen Ook geen aandacht voor impact van verantwoording: als je bekostiging direct afhankelijk maakt van meting prestaties, zullen de prestatie-indicatoen veel sneller perverteren

9 De hbo fraude 1 Hoger onderwijs in NL vanaf jaren 80 bekostigd volgens output afgestudeerde: Budget= €ψ ( 4,5 maal het aantal afgestudeerden plus 1,5 maal het aantal studiestakers )

10 De hbo fraude 2 In jaren 90 begonnen werkgevers te betalen voor gespecialiseerde programma’s, vooral in hbo Leverde in zekere zin dubbele bekostiging op; werd bij ambtelijke brieven toegestaan Uni’s op zoek naar studenten die elders al eind gevorderd waren: bijv. afgestudeerden hbo

11 De hbo fraude 3 Officieuze understanding dat departement een oogje toekneep; was niet “ erg “ want macrobudget stond toch vast Er zoemde wel wat tussen instellingen, maar niet in het openbaar Totdat er iemand echt ging frauderen met fictieve studenten

12 De hbo fraude 4 Kwestie barstte open als een etterend gezwel Huis te klein, veel fatsoensrakkerij van de zijde van parlement en minister Aantal bestuurders van hogescholen ontslagen Commissie na commissie met veel tam tam en juridische vorderingen, waarna processen

13 lessen Gestolde regeling bewoog niet mee met exogene dynamiek Eerste orde leerprocessen aan de zijde van instellingen verwaarloosd door departement Alle accountants en rekenkamer faalden gedurende tien jaar

14


Download ppt "Performance paradoxes Vierde college Advanced course on governance."

Verwante presentaties


Ads door Google