De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk"— Transcript van de presentatie:

1 De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk

2 Wat maakt het verschil? Student kenmerken Onderwijs Onderwijs rendement Sekse Eindexamen cijfer Eindexamen cijfer Soc. Econ. Status Leer activiteiten Leer activiteiten Time on task Time on task

3 Beïnvloedbare factoren Leer activiteiten Leer activiteiten Time on task Time on task Andere activiteiten Andere activiteiten Groep “Binding”Binding “Binding”Binding Stage Beloning Succes/ Falen Succes/ Falen Betekenisvol (Authentiek) Motivatie Toetsing & Feedback Toetsing & Feedback ICT Onderwijs materiaal Instructie Optimale contacturen Optimale contacturen Curriculum organisatie Curriculum organisatie (Vak) Didactisch (Vak) Didactisch Kennis Relatie Docent Onderwijs rendement

4 Toetsing en feedback (Black & William, 1998; Gibbs & Simpson, 2004; Hattie & Timperley, 2007; van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000) De toets stuurt het leren De kracht van feedback Toets programma’s De toets stuurt het leren

5 Curriculum en toetsprogramma De economische student Plannen van toetsen

6 De toets stuurt het leren Van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000

7 De toets stuurt het leren Onderwijs Toetsprogramma = Vraagt u dat op het tentamen?

8 De toets stuurt het leren Leraar Voortgezet Onderwijs: “Ik ben echt heel blij met selectie op cijfers bij toelating tot het hoger onderwijs. Nu kan ik ze tenminste een uitleggen waarom ze voor meer dan een zes moeten gaan.” Leraar Voortgezet Onderwijs: “Ik ben echt heel blij met selectie op cijfers bij toelating tot het hoger onderwijs. Nu kan ik ze tenminste een uitleggen waarom ze voor meer dan een zes moeten gaan.”

9 Motivatie Percentage studenten dat streeft naar hoogst mogelijke cijfers Brennan, Patel & Tang, 2009 Vergelijk ook Allen, Coenen & van der Velden, 2007

10 De toets stuurt het leren: Voortgangstoets Blok

11 Toetsing en feedback (Black & William, 1998; Gibbs & Simpson, 2004; Hattie & Timperley, 2007; van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000) De toets stuurt het leren De kracht van feedback Toets programma’s

12 Kwaliteit van Toetsing Kwaliteit van Toetsing Meerdere datapunten bij belangrijke beslissingen Meerdere datapunten bij belangrijke beslissingen Meerdere Toetsmethoden Meerdere Toetsmethoden Herhaalde meting Psychometrisch Rechtvaardig Herhaalde meting Psychometrisch Rechtvaardig Feedback Leereffect Feedback Leereffect Triangulatie Zwakke en sterke kanten compenseren Triangulatie Zwakke en sterke kanten compenseren Toetsing stuurt leren (bv. van der Vleuten & Schuwirth, 2011)

13 Toetsprogramma’s Meerdere datapunten Blok Herhaalde meting Psychometrisch Rechtvaardig Herhaalde meting Psychometrisch Rechtvaardig Feedback Leereffect Feedback Leereffect

14 Toetsprogramma’s Meerdere toetsmethoden Tonen Weten Weten hoe Miller’s piramide (Miller, 1990) Tentamens Simulaties Portfolio Doen Opleidingsdoelen Triangulatie Zwakke en sterke kanten compenseren Meer informatie Triangulatie Zwakke en sterke kanten compenseren Meer informatie Toetsing stuurt leren

15 Toetsing en feedback (Black & William, 1998; Gibbs & Simpson, 2004; Hattie & Timperley, 2007; van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000) De toets stuurt het leren De kracht van feedback Toets programma’s

16 De kracht van feedback 1Self report grades Formative evaluation for teachers Feedback 0.74

17 Kwaliteit van feedback Vaak, op onderdelen Focus op prestatie in plaats van persoon Focus op prestatie in plaats van persoon Op tijd: Liever minder goed dan (te) laat Op tijd: Liever minder goed dan (te) laat Begrijpelijk “Not Sociological enough” “If I’d understood how to be sociological enough, I’d have done it!” Begrijpelijk “Not Sociological enough” “If I’d understood how to be sociological enough, I’d have done it!” Specifiek en gedetailleerd

18 Beïnvloedbare factoren Leer activiteiten Leer activiteiten Time on task Time on task Andere activiteiten (Vak) Didactisch (Vak) Didactisch Kennis Relatie Groep “Binding”Binding “Binding”Binding Stage Beloning Succes/ Falen Succes/ Falen Betekenisvol (Authentiek) Motivatie Studie succes Studie succes Toetsing & Feedback Toetsing & Feedback ICT Onderwijs materiaal Instructie Optimale contacturen Optimale contacturen Curriculum organisatie Curriculum organisatie Docent Onderwijs rendement


Download ppt "De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk"

Verwante presentaties


Ads door Google