De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Selectie aan de Poort Louise C. Urlings-Strop Ted A.W. Splinter Opleidingsinstituut Geneeskunde, Erasmus MC Rotterdam Afscheidssymposium Dato de Gruijter.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Selectie aan de Poort Louise C. Urlings-Strop Ted A.W. Splinter Opleidingsinstituut Geneeskunde, Erasmus MC Rotterdam Afscheidssymposium Dato de Gruijter."— Transcript van de presentatie:

1 Selectie aan de Poort Louise C. Urlings-Strop Ted A.W. Splinter Opleidingsinstituut Geneeskunde, Erasmus MC Rotterdam Afscheidssymposium Dato de Gruijter – 12 februari 2009

2 Waarom decentrale selectie? Bron: Onderwijsvisitatie 2004, QANU Rendementen medische faculteiten nagenoeg gelijk

3 Verbetering Studeerprestaties  Vóór de poort:  Decentrale toelating  Junior Med School  Na de poort  Kwaliteit van onderwijs  Bindend studie advies  Gedifferentieerde interventie i.o.  Pre-graduate school education i.o.  Graduate school (hoogleraren-school)  Research Masters  PhD-traject

4

5 Doel experiment Onderzoeken of het mogelijk is om studenten te selecteren die tijdens hun studie geneeskunde betere studeerprestaties vertonen en vaker extracurriculaire activiteiten uitvoeren dan centraal ingelote studenten

6 Loting versus Selectie Aanmelding bij IB-Groep Cohort Erasmus MC IngelootDirecte Toegang Erasmus MC Selectie Procedure Fase 1 Fase 2 Geselecteerd Loting8 + -ers 5.5 ≤ cijfer < 8

7 Loting versus Selectie Aanmelding bij IB-Groep Cohort Erasmus MC IngelootDirecte Toegang Erasmus MC Selectie Procedure Fase 1 Fase 2 Geselecteerd Loting8 + -ers 5.5 ≤ cijfer < 8 ’01 t/m ’04: 389 studenten ’01 t/m ’04: 938 studenten

8 Selectieprocedure  de gezondheidszorg  bestuur en/of organisatie  bijzondere prestaties  extra vakken op middelbare school  eerdere academische of relevante HBO opleidingservaring 1 e fase Tijdens minimaal de laatste twee jaar voor sollicitatie nog steeds voortdurende en onderscheidende activiteiten op het gebied van:

9 Selectieprocedure  anatomie  klinisch redeneren  toepassing biochemische, epidemiologische en pathologische kennis  verwerken van wetenschappelijke informatie  logisch redeneren 2 e fase 5 toetsen over één medisch onderwerp:

10 Methode – studeerprestaties  Studeersnelheid (gem credits/jaar, max is 60 per jaar) –Onvoldoende : < 60 credits na twee jaar (bsa-norm) –Gemiddeld –Optimaal: 60 credits/jaar  Gemiddeld cijfer behaald bij de 1 e tentamenpoging  Gemiddeld cijfer behaald voor eerste 3 co-schappen  Deelname aan belangrijke extracurriculaire activiteiten

11 Resultaten – Pre-admission variables  Geen significant verschil in aantal mannen en vrouwen in beide groepen  Geselecteerde studenten zijn ongeveer 4 maanden ouder bij start studie (significant)  Geen significant verschil in eindexamencijfer tussen beide groepen

12 Geselecteerde studenten vallen 2.6 maal minder uit! (significant) Resultaten – Onvoldoende: < 60 credits

13 Resultaten – Extracurriculaire activiteiten  Geen significant verschil tussen beide groepen in percentage studenten dat optimaal studeert  Behalve in cohort 2001, het eerste jaar, behalen de geselecteerde studenten geen hogere cijfers dan de ingelote studenten  Geselecteerde studenten doen WEL veel vaker belangrijke extracurriculaire activiteiten (research masters)

14 Resultaten – Klinische fase  Cohorten 2001 en 2002 > 75% gestart  In beide groepen even groot percentage studenten gestart cijfer Geselecteerd7.97p=0.001Cohen’s Δ=0.50 Ingeloot7.78

15 Conclusie De geselecteerde studenten presteren significant beter dan ingelote studenten: 1.Minder uitval 2.Vaker extracurriculaire activiteiten 3.Hogere cijfers in de klinische fase Dus doelgericht selecteren KAN!!!

16 Aan welk syndroom ‘lijden’ de geselecteerde studenten? Vervolgonderzoek

17 Hypothese – regressiemodel Hidden smartness Optimale leerstijl Wat is de optimale combinatie van factoren voor studiesucces? Prestatie motivatie Being selected Bron: Onderzoeksvoorstel Marije Offringa

18 Praktische implicaties (onderdelen van) deze selectiemethode zijn bruikbaar voor:  Matching voor 1 e jaar → ambitie en motivatie ‘boven het maaiveld’ uit te steken  Toelating voor (research)masters → wetenschappelijke interesse  Onderzoek of het mogelijk is te selecteren op specifieke competenties die nodig zijn voor een bepaalde opleiding

19 Louise C. Urlings-Strop


Download ppt "Selectie aan de Poort Louise C. Urlings-Strop Ted A.W. Splinter Opleidingsinstituut Geneeskunde, Erasmus MC Rotterdam Afscheidssymposium Dato de Gruijter."

Verwante presentaties


Ads door Google