De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren Inleiding dr. Q.L. van den Hoogen Research Centre Arts in Society.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren Inleiding dr. Q.L. van den Hoogen Research Centre Arts in Society."— Transcript van de presentatie:

1 Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren Inleiding dr. Q.L. van den Hoogen Research Centre Arts in Society

2 Dilemma van beleidsevaluatie

3 Onderzoek voor RK Enschede Inventarisatie doelen Strategisch (bruisende stad) / operationeel (samenwerken en BIS instellingen) Intrinsiek / extrinsiek Geen rangorde Onderzoek subsidie-dossiers Rechtmatigheidstoets Evaluatie-informatie (komt niet altijd uit afrekening) Verschil incidentele en structurele subsidies Onderzoek programmarekening Kwantitatieve gegevens domineren, wapenfeiten Inventarisatie overig onderzoek Focus op economische impact Vergelijking met model Advies over vervolgstappen

4

5 Beoordeling evidence base Enschede Professionele Waarde: Weinig gebruikt (geen adviescie., niet in jaarverslagen) Persoonlijke Waarde: Geen onderzoek intrinsieke waarden Gegevens over bereik ontoereikend (kassasystemen) Maatschappelijke Waarde: Focus op economische impact Secundaire Waarde: Benchmarks / Brancheverenigingen Marketing focus in instellingsbeleid, geen toets Financiën: als je geen tekort hebt, is alles goed

6 Aanbevelingen Enschede Zorg dat je zicht krijgt op bereik Voeg artistieke toets toe Daarna: Publieksonderzoek (intrinsiek) Imago en economisch impact onderzoek niet beperken tot evenementen Sociaal impact onderzoek (micro en/of macro)

7 Lessen van Enschede Goede relatie met instellingen is goud waard Rangorde in doelen -> per instelling? Bereik lijkt eenvoudig te meten maar als je de verkeerde managementinformatie hebt, lukt het niet.

8 Realisatie van Maatschappelijke waarden Als Realisatie van persoonlijke waarden plus: economische en sociale impact. Realisatie van Persoonlijke waarden Als Continuïteit plus: worden er ook echt intrinsieke waarden gerealiseerd? Aanname: maatschappelijke waarden zullen volgen als persoonlijke waarden daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Continuïteit van beleid Als Esthetische Kwaliteit plus secundaire evaluatie Aanname: het leveren van culturele kwaliteit, en dus het realiseren van waarden voor het publiek is verzekerd op langere termijn. Esthetische waarde Alleen evaluatie van esthetische kwaliteit. Aanname: als instellingen culturele kwaliteit leveren, zal dit de waarden voor het publiek en de maatschappij generen. Niveaus van evaluatie


Download ppt "Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren Inleiding dr. Q.L. van den Hoogen Research Centre Arts in Society."

Verwante presentaties


Ads door Google