De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding in de marketing Cursus SPD introductiecollege.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding in de marketing Cursus SPD introductiecollege."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding in de marketing Cursus SPD introductiecollege

2 Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen cursus Studiewijzer Begin maken Hoofdstuk 1 en 2 Voorbereiding volgende week

3 De heer J.J. Dekker Roepnaam: Hans Telefoonnr.: Geboren: Woonplaats: Goes Opleiding: HEAO - CE, Nijenrode In dienst sinds: mei vorig jaar Hiervoor: verkoop copiers/printers

4 Doelstellingen Basis van het vakgebied marketing bijbrengen Gezichtsveld verbreden Klaarstomen voor examen

5 Doelstellingen vandaag Beeld hebben van vakgebied marketing; Aanpak cursus weten

6 Studiewijzer Komt nog!

7 De aanpak Basis is zelfstudie Examen is niet moeilijk, maar … M.C. vragen - zelfstudie Open vragen - zelfstudie (uitwerkingen) Vraagstukken - klassikaal

8 Hoofdstuk 1 Definitie begrip Marketing Invalshoeken Ontstaan van marketing

9 Marketing Marketing is een verzameling activiteiten die erop gericht is ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen.

10 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

11 Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Marktonderzoek Ideeën over wensen en behoeften ProductPrijs PromotiePlaats ReputatieRelatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en

12 Het ontstaan van Marketing productiegericht

13 Het ontstaan van Marketing productiegericht productgericht

14 Het ontstaan van Marketing productiegericht productgericht verkoopgericht

15 Het ontstaan van Marketing productiegericht productgericht verkoopgericht marketinggericht

16 Het ontstaan van Marketing productiegericht productgericht verkoopgericht marketinggericht Verkopersmarkt

17 Het ontstaan van Marketing productiegericht productgericht verkoopgericht marketinggericht Verkopersmarkt Kopersmarkt

18 Nieuwe ontwikkelingen Socio-marketingconcept –winst door sociale verantwoordelijkheid Relatieconcept –winst door bestendige relaties

19 Tot slot Marketing is: Multidisciplinair “een manier van denken” geen absolute wetenschap

20 VRAGEN?

21 Pauze

22


Download ppt "Inleiding in de marketing Cursus SPD introductiecollege."

Verwante presentaties


Ads door Google