De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1."— Transcript van de presentatie:

1

2 Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1

3 Agenda Doelstelling Vragen Theorie Voor vrijdag MK01 HEO-CE1

4 Doelstelling Inleiding in de marketing Na dit college weet je: –hoe koopbeslissing en besluitvorming beïnvloed worden door: psychologische factoren sociale factoren MK01 HEO-CE1

5 Vragen? MK01 HEO-CE1

6 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop

7 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop Persoonlijke omstandigheden

8 Demografische factoren Levenstijl Situationele factoren MK01 HEO-CE1 Persoonlijke omstandigheden

9 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop Psychologische factoren

10 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop Psychologische factoren Sociale factoren

11 Behoeften en motieven Perceptie Leerprocessen Persoonlijkheid Attitudes MK01 HEO-CE1 Psychologische factoren

12 Behoeften en motieven –latente behoefte –basisbehoefte –behoeftenhiërarchie (Maslov) positioneren –psychoanalystische benadering verschil tussen denken en handelen MK01 HEO-CE1 Psychologische factoren

13 Figuur 4.5 Maslows hiërarchie van behoeften Behoefte aan zelfontplooiing Bereiken wat men kan Behoefte aan erkenning en respect Succes, prestige, status Sociale behoeften Vriendschap, erbij horen, liefde Behoefte aan veiligheid en zekerheid Veiligheid, stabiliteit, economische zekerheid Fysiologische behoeften Honger, dorst, slaap, seks Groeimotieven Sociale motieven Overlevingsmotieven MK01 HEO-CE1

14 Perceptie –afgeleid van communicatie –filters over boodschap selectieve blootstelling selectieve aandacht selectieve interpretatie selectieve herinnering MK01 HEO-CE1 Psychologische factoren

15 Leerprocessen –stimulus - responsmodel drive/stimulus respons reinforcement (positief/negatief) –cognitief leren denken/informatie verwerken oplossen van problemen MK01 HEO-CE1 Psychologische factoren

16 Persoonlijkheid –persoonlijkheidskenmerk –consistente reactie –totaal aan kenmerken is persoonlijkheid MK01 HEO-CE1 Psychologische factoren

17 Attitudes –aangeleerde geneigdheid/te vormen –componenten cognitieve component (kennis) affectieve component (gevoel) conatieve component (gedrag) MK01 HEO-CE1 Psychologische factoren

18 MK01 HEO-CE1 Psychologische factoren Attitude cognitieaffectiegedrag

19 MK01 HEO-CE1 Psychologische factoren Attitude cognitieaffectiegedrag

20 Cultuur Sociale klasse Referentiegroepen Gezinsinvloeden MK01 HEO-CE1 Sociale factoren

21 Cultuur –kennis, waarden, normen en symbolen –aangeleerd/overgedragen –socialisatie (aanleren cultuur) –subculturen MK01 HEO-CE1 Sociale factoren

22 Sociale klasse –welstandsklassen –sociale status –multidimensionaal begrip (nieuwe/oude rijken) –vijf welstandsklassen (A, B1, B2, C, D) door ontzuiling steeds minder belangrijk MK01 HEO-CE1 Sociale factoren

23 Referentiegroepen –automatische referentiegroepen –aspiratiegroepen anticiperende socialisatie –referentiepersoon –dissociatiegroep MK01 HEO-CE1 Sociale factoren

24 Gezinsinvloeden –gezinscyclus –rollen in besluitvorming initiator beïnvloeder/gatekeeper beslisser koper gebruiker MK01 HEO-CE1 Sociale factoren

25 Samenvatting MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop Persoonlijke omstandigheden Psychologische factoren Sociale factoren

26 Behoeften en motieven Perceptie Leerprocessen Persoonlijkheid Attitudes MK01 HEO-CE1 Psychologische factoren

27 Cultuur Sociale klasse Referentiegroepen Gezinsinvloeden MK01 HEO-CE1 Sociale factoren

28 Vragen? MK01 HEO-CE1

29 Voor vrijdag Paragraaf 4.4 en 4.5 Alle ‘groene termen’ kennen Vragen formuleren MK01 Hoorcollege week 3

30 Einde MK01 HEO-CE1

31 Einde MK01 HEO-CE1


Download ppt "Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1."

Verwante presentaties


Ads door Google