De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid"— Transcript van de presentatie:

1 Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
Hoe vinden we leerinhouden? 4 Eigenschappen van muzische vorming De eigen top 10 Evaluatiefase IN de les Het nieuwe didactische model Muzisch evalueren Evaluatie VAN de les Meerstemmigheid

2 Bronnen: dvd + publieke map
https://public.me.com/bogaertdirk Ww: muzischevorming

3 Wat weten we nu over leerinhouden?
Je vindt goede leerinhouden door na te denken over wat de kinderen leren door het opsommen van: Zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden Werkwoorden Attituden Je vindt goede leerinhouden door een goed leerdoel te schrijven en daarna het antwoord te zoeken op: WAT leren de kinderen hierdoor HOE moeten ze het aanpakken … en .. Wanneer hebben de kinderen het goed gedaan?

4 Eigenschappen van muzische vorming
Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur. De kinderen leren zich uitdrukken in verschillende ‘talen’ of media. In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Soms heel diepgaand, soms ‘lichter’. Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

5 Muzische vorming: eigen top 10 Een activiteit is muzisch als ze: ….
als er muziek, beeld, drama, dans … aan te pas komt 2 als er iets van de kinderen inzit 3 als er sprake is van vormgeving in functie van betekenissen 4 als de kinderen er plezier aan beleven 5 als de kinderen doorheen die activiteiten ook nog iets anders leren over de wereld (bv over eekhoorns of de herfst, reclame, andere culturen …) 6 als de kinderen iets over zichzelf leren 7 als kinderen door de les of de oefening vaardiger worden (zingen, klappen, tekenen, toneel spelen, kleuren mengen, lijnen zetten…) 8 als kinderen door de activiteit zelfzekerder, socialer, creatiever.. worden 9 als je de kinderen door deze activiteit op een of andere manier voorbereidt op onze culturele wereld 10 als ze de kinderen multimediaal geletterd maakt

6 Materiaal Vormgeving Betekenis
Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren Leereffecten Materiaal Vormgeving Betekenis Identiteit creativiteit communicatie samenwerken zelfzekerheid zelfstandigheid expressievaardigheden Creëren Beschouwen

7 Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Evaluatiefase IN de les (les 4) Muzische evaluatie VAN de les (les 5) De kinderen evalueren Zelfevaluatie Rapporteren Doelenroosters Leerplannen Communiceren Muzenbox, muzenbum, website, blogs

8 Muzisch evalueren Muzisch evalueren kan gaan over:
De evaluatiefase in de les Wat, hoe, werkvormen De muzische evaluatie van de les/activiteit: Uitdagingen, opdrachten, werkvormen i.f.v. Hoofddoelen muzische vorming Leereffecten De verhouding ‘Materiaal – Vormgeving – Betekenis’ De cultuureducatieve waarde van de les De kinderen (dit doen we in het derde jaar) De evolutie van de kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen Rapporteren, communiceren met de ouders

9 Evalueren: de evaluatiefase in een les > WAT?
Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding) Dit kan je vragen aan de kinderen, of als lkr observeren, later in kaart brengen en rapporteren aan de ouders, … Vormgeving Hebben de kinderen het goed gedaan? Wat het origineel, met overtuiging.. Cfr leerinhouden oude huizen in dia 9 De leereffecten Zie bovenstaande dia’s Vaardigheden Hebben de kinderen bijgeleerd in die vaardigheden? ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

10 Evalueren: de evaluatiefase in een les > HOE?
Het hele proces nog eens overlopen: vragen over De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers Voor de makers: is de voorstelling verlopen zoals jullie dat voorzien hadden, wat was er anders, hadden jullie eerst andere plannen, hoe verliep de samenwerking, vonden jullie het zelf geslaagd,….? Voor de toeschouwers: vonden jullie het duidelijk, was het met overtuiging, wat vonden jullie echt goed aan deze voorstelling? Foto, audio, video > onmiddelijke feedback of klaswebsite Niet altijd mondeling: met kleurkaarten, smiley’s, bewegingen en gebaren, applausje met de handen of de voeten Beoordelingsschaal > zie volgende dia Zichtbaar maken > je kan vaak niet alles omhoog hangen of op een website zetten. Dan maar de leukste dingen, maar zorgen dat alle kinderen aan bod komen. ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

11 Evalueren: de evaluatiefase in een les > WANNEER?
Bij het geven van de opdracht Kinderen moeten weten wat je kriteria zijn. Wanneer is het goed gedaan? Tussenevaluatie Bij complexe opdrachten kan je deze in twee of meerdere stappen opdelen en … Halfweg al eens een paar ‘goede’ groepjes een tussenresultaat laten tonen. Op ‘t einde van de les Later, bij een volgende les. Soms heb je als leerkracht nog wat selectie- of montagewerk achteraf. Een mooi resultaat werkt motiverend voor de volgende keer. De resultaten gebruiken als nieuwe ‘starter’. Ook de kinderen leren omgaan met zaken die ‘onaf’ zijn. ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

12 Beoordelingsschalen: beschrijving muziek

13 Beoordelingsschalen: waardeoordeel

14 Beoordelingsschalen: waardeoordeel ‘oude huizen’

15 Evalueren: Muzische evaluatie VAN de les
Wisselwerking beschouwen en creëren Identiteit van het kind Leereffecten Zelfzekerheid Zelfstandigheid Creativiteit Expressievaardigheden Evaluatie Wat? Hoe? Verhouding Materiaal-Vorm-Betekenis Goede starter, materiaal Thema Originele werkvorm

16 Meerstemmigheid Wat is meerstemmigheid ?
Met meerdere stemmen muziek maken Stem: ding in je keel Muzikale lijn: 1e stem, .. Stemming: sfeer Instrumenten stemmen, op elkaar afstemmen

17 Meerstemmigheid Luisteren naar stemmen Stimmung
Soorten meerstemmigheid als metafoor Oefenen Met een korte tekst Met stukje van een liedje Met klanken

18 Meerstemmigheid Belangrijke elementen bij meerstemmigheid zijn :
de juistheid van uitvoeren in functie van het geheel onafhankelijkheid van de andere stemmen kunnen luisteren naar het geheel en naar de andere stemmen genieten van het geheel

19 Meerstemmigheid Terwijl de hond in diepe duisternis zijn weg zocht door de stad, kwamen alle katten samen, maakten een vermetel plan. In twee stemmen, in drie De inzetten dichter bij elkaar Melodisch, ritmisch, stiltes en emoties, herhalingen Klinkers en medeklinkers

20 Meerstemmigheid Cfr Word: ‘voorbeelden van de les’ Tss tike tike tsss prrrr waka waka tik tak hoempapa hoempapa

21 Meerstemmigheid BOEM! TIK TAK WAWA WAWA
Tsss tike tike tsss, prrrr waka tik tak hoempapa hoempapa BOEM! TIK TAK WAWA WAWA Huh PIPI waka o o ha ha

22 Nog wat liedjes De trein de trein de trein, Ik moet de trein nog halen, Ik moet op tijd er zijn, en ‘t kaartje nog betalen De trein de trein, de trein staat klaar op het perron, Straks brengt de trein ons fijn Naar het volgende station. De trein gaat door het land Tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek De koeien langs de kant Tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek Zien mij nieuwsgierig aan Tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek Want zij zijn vast nog nooit met deze trein gegaan

23 Olga Ai ai Olga, als jij niet van mij houdt, Dan spring ik in de Wolga en kind, die is zo koud. Met jou wil ik de Wodka delen, dansen en de balalaika spelen. Ai ai Olga, als jij niet van mij houdt, Dan spring ik in de Wolga en kind, die is zo koud. Er was er eens een oude rus die leefde in de Kaukasus en was verliefd op Olga. Hij zei: “‘k wil met je trouwen zus, dus geef me nu maar gauw een kus, anders spring ik in de Wolga”. Maar Olga zei: “ Nee, dankjewel ik blijf voorlopig vrijgezel, want ik zie meer in Ivan”. “Aan hem schenk ik mijn hart misschien, hij houdt tot ‘s avonds kwart voor tien mijn hand vast op de divan Maar Olga gaf hem toch geen zoen, toen moest hij voor zijn goed fatsoen wel in de Wolga springen. Hij nam een aanloop van het strand en haalde net de overkant en ging daar door met zingen

24 Nog 2 Auto’s racen, brommers pacen, toet’ren knallen door de straat Iedre morgen iedre middag, links en rechts tot ‘s avonds laat Al die dampen al die gassen, niemand die er iets aan doet Ga maar lopen, ga maar fietsen, echt dat doet je reuzegoed Ik zoek een jongen met bebophaar, bebophaar en een jazzgitaar Vuurrode sokken en een spijkerbroek, dat is de jongen die ik zoek Ik zoek een meisje met lichtblond haar, lichtblond haar en een jazzgitaar, Vuurrode sokken en een spijkerbroek, dat is het meisje dat ik zoek

25 Dagje uit Op zondag zijn we met de auto naar het bos gegaan. Het was er stil, we deden dus de radio hard aan. Mijn moeder had nog huisvuil dat de vuilnisman niet wou Ze smeet het toen maar in het meertje want het was nog bauw We zijn die vieze stad zo af en toe wel zat. Dan gaan we naar het bos en we leven erop los. Lang leve lang onze mooie natuur Van zeven jonge boompje hebben wij een hut gemaakt. Daar zijn we in de bladeren nog speelgoed kwijtgeraakt. We hadden restjes eten maar een vuilnisbakje niet. Mijn moeder zei: “Gooi daar maar neer, geen mens die ons hier ziet!”.

26 De reus van Fidel Ik ben de reus van Fidel, de reus van Fideldo. Ik heb twee reuzenlaarzen, en stampen doe ik zo. Ik ben de dwerg van Fidel, de dwerg van Fideldo. Ik heb twee grote tenen en tikken doe ik zo. Ik ben de clown van Fidel, de clown van Fideldo. Ik heb twee grote schoenen en springen doe ik zo. Ik ben de heks van Fidel, de heks van Fideldo. Ik heb twee grote voeten en sloffen doe ik zo.

27 De wielen van de bus De wielen van de bus die draaien rond, draaien rond, draaien rond. Als de bus gaat rijden De motor van de bus doet broem broem broem … De mensen in de bus gaan heen en weer … Der tassen in de bus gaan op en neer ….

28 De Stieros Een grote stieros uit Spanjos die was zo verliefdos, tot over zijn oros, olé Ze heette Bella Katrienos, een pracht van een koeios, met prachtige oros, olé. Een grote toreadoros, die zag dat de stieros had liefdesverdrietos, olé Hij krabde vaak in zijn haardos en piekerde uros, bedacht toen een planos, olé Hij maakt veel kleurenfoto’ van prachtige koeios, waaronder Katrienos, olé Hij liet ze zien aan de stieros, die wild-enthousiastos een gat in de lucht sprong, olé Een weekje later in Spanjos daar trouwde de stieros met Bella Katrienos, olé Ze leefde lang en gelukkos en kregen veel kindros met prachtige hoornos, olé

29 Bigi Kaiman Bigi Kaiman kaiman kaiman Bigi kaiman djomp’a liba bari tjoewé tjoewé A bari tsjoewé tsjoewé A bari tsjoewé tsjoewé

30 De griezelige tovenaar
In het bos woont een griezelige tovenaar Die maakt daar vreemde drankjes klaar Daar doet hij rare dingen mee Hokus pilatus hotsikee Hij maakt van een mug een olifant En van een boom een neus En als hij erg zijn best .. Doet, Maakt hij van een dwerg een reus

31 Deze jas Deze jas die zit je als gegoten Deze jas die past je nou precies Deze jas heeft zulke leuke zakken De kleur is mooi de stof is goed Die jas MOET! Deze jas heeft veel te lange mouwen Deze jas is veel te wijd Deze jas heeft zulke stomme zakken De kleur is fout, de stof is gek Die jas NOOIT!

32 Grote Gekke bekken trekken
Weet je wat voor dier ik wel wil zijn? Een aap (oehoe) een aap (oehoe) dat lijkt me nou zo fijn En weet je wat voor aap ik dan wil zijn? Een grote gekke bekken aap dat lijkt me nou zo fijn Lekker gekke bekken trekken met mijn eigen apenbek Lekker gekke bekken trekken, hoe!, dat lijkt me gek! Een apie in de klas dat lijkt me leuk De juf en alle kinderen die lachen zich een deuk En als er iemand naar doet tegen mij Dan trek ik gauw een gekke bek dan is dat zo voorbij

33 Het geheimzinige kasteel
Om twaalf uur is het donker De wind giert om ‘t kasteel Wij horen dertien bonken, bonken De schrik slaat om de keel Wij zitten hier verlaten de nacht duurt nog zo lang Wij hebben koude rillingen en voelen ons zo bang

34 Ik ben een dinosaurus Ik ben een dinosaurus en wandel door het bos. Normaal heb ik een bandje om maar nu mag ik eens los. O yeah, o yeah, o yeah En ik ben een giraffe, mijn haar zit door elkaar. Dat komt, ik heb geen kapper met een metershoge schaar O yeah, o yeah, o yeah Ik ben een waterbuffel verveel mij altijd dood. Ik krijg ook nooit een knuffel ook al geef ik graag een poot O yeah, o yeah, o yeah Ik ben de ijsbeer Olaf en leef bij strege vorst Maar koud heb ik het nooit want ik heb haren op mijn borst O yeah, o yeah, o yeah

35 Mieke van de buren Mieke van de buren heeft haar huisje schoon gemaakt En alles wat ze kwijt wou gooide ze gewoon op straat .. X X XX X XXXX XX X X X XX X XXXX X O, wat lig er nu een rommel op de stoep Het is gewoon niet mooi meer Het is een grote troep!

36 Ochtendgymnastiek Op en neer op de muziek van de ochtendgymnastiek Goed zo, dames, da’s niet gek leg uw benen in de nek Hink nu op het linkerbeen En zet uw tanden in uw teen Aan het eind haalt iemand naar ik hoop u als het lukt weer uit de knoop, AU! LAAG HOOG RECHTS LINKS ACHTER VOOR KNIE BUIK

37 Pietje van der Plas Pietje van der Plas loopt door de regen (regen) Pietje van der Plas zit in de goot (blublbbl) Pietje van der Plas die kan er tegen (tegen) Pietje van der Plas valt in de sloot (plons) Pietje kijk nou wat je doet Denk toch om je goeie goed Pietje kijk nou wat je doet Denk toch om je goeie goed Pietje van der Plas loopt door de straten Pietje van der Plas die wordt zo nat (brrr) Pietje van der Plas neemt grote passen (passen) Pietje van der Plas wordt het niet zat (nee!) Pietje van der Plas kan niet meer schelen (schelen) Pietje van der Plas klimt in een boom (hoei!) Pietje van der Plas wil niet zoet spelen (spelen) Pietje van der Plas vindt dat maar sloom (buh)


Download ppt "Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid"

Verwante presentaties


Ads door Google