De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012

2 ROC van Twente

3 Organogram ROC van Twente

4 Doelgroep ROC van Twente I

5 Doelgroep ROC van Twente II

6 Aanpak Vorming van een werkgroep/klankbordgroep Inventariseren consequenties maatregelen Uitwerken voor- en nadelen verschillende scenario’s

7 De Twentse entreeopleidingen De context Positionering Intake Programma & examinering Begeleiding Bindend studieadvies

8 Doelgroep Doelgroep: niet voldoen aan de instroomeisen van niveau2/3/4/ Profiel 1 Uitstroom naar de arbeidsmarkt Profiel 2 Doorstroom naar niveau 2

9 De context

10 Positionering entreeopleidingen De niveau 1 opleidingen blijven binnen de verschillende MBO Colleges gepositioneerd om aansluiting niveau 2 te optimaliseren Wel één aansturing op inhoud.

11 Aanmelding & Intake Aanmelding gebeurt waarschijnlijk op laatste moment. Eén centraal punt voor aanmelden & goede samenwerking vmbo. Intake: Eén intaketeam met intakers vanuit de verschillende MBO Colleges. Intake wordt uitgevoerd door intaker van het MBO College waar de student zich heeft aangemeld. Waar mogelijk warme overdracht. Eén procedure. Eén intake instrument.

12 Programma en examinering Gemeenschappelijke afspraken over het generieke programma (L&B, rekenen en Nederlands). Opzet examinering van generieke deel voor iedere entreeopleiding gelijk, maar context kan verschillen. Het beroepsspecifieke deel wordt binnen het MBO College zelf vormgegeven.

13 Opzet nieuwe kwalificatiedossiers 15% Algemene basistaken 35% Beroepsgerichte basistaken 35% Profiel 15% Keuzedeel

14 Begeleiding Basis: de ROC brede afspraken over studieloopbaanbegeleiding. Extra begeleiding op niveau 1 – begeleiding op maat. Eenduidige toepassing bindend studieadvies. Delen van expertise, gezamenlijke professionalisering

15 Bindend studieadvies Dit studieadvies is voor elke niveau 1 opleiding hetzelfde opgebouwd: Eén instrument Dezelfde indicatoren voor studieresultaten Een procedure voor na het studieadvies Wijze van dossiervorming Regeling voor beroep

16 Wat gebeurt er na het bindend studieadvies? Negatief bindend studieadvies en jonger dan 18 jaar: naar “Just In Time” traject. Negatief bindend studieadvies en ouder dan 18 jaar: samen met partners traject uitzetten Advies richting arbeidsmarkt: student volgt een niveau 1 opleiding die voorbereidt op de arbeidsmarkt. Switchen mogelijk Advies niveau 2: student volgt een niveau 1 opleiding die voorbereidt op niveau 2 switchen mogelijk

17 Schooljaar Schooljaar 1Schooljaar 2 Doorstroom niveau 2 Uitstroom naar werk Uitstroom naar werk zonder diploma niveau 1 Nederlands Rekenen LB GSB/ SLB Beroepsgerichte onderdelen (MBO College x of studierichting x) Beroepsgericht (MBO College y of studierichting y) Generiek deel entree- opleidingen Beroeps- specifieke deel oriënteren en kiezen doorstroom niveau 2/uitstroom arbeidsmarkt Diploma niveau 1 Intake (samen) Loopbaangesprek: ½ jaar + einde traject (samen) Plattegrond entreeopleiding

18 Post it! Een reactie op onze opzet: Rood: wat moeten we vooral niet doen Geel: wat vindt u een goed idee

19 Vragen Vraag 1 Welk kwalificatiedossier heb je bij deze opzet van de entreeopleidingen nodig?

20 Vragen Vraag 2 Welk ROC werkt met 1 KD? En hoe doen jullie dat?

21 Vragen Vraag 3 De denkrichting nieuwe KD niveau 1 gaat naar 4 dossiers. Is dat wat we nodig hebben?


Download ppt "Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google