De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems."— Transcript van de presentatie:

1

2 Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems

3 Wie maakt gebruik van de NHG-Triagewijzer in de huisartsenpraktijk?

4 Jkjk NHG- Ledenraadpleging 2013 (n = 1946) 54,5% gebruikt NHG-Triagewijzer 44,7% ieder contact 35,3%mogelijk spoedeisend 10,7% beperkte agendaruimte 33,6%zelfzorgadviezen opzoeken

5 Wie doet diensten op de huisartsenpost?

6 Wie verbaast zich wel eens over de uitkomst van de triage?

7 Urgentiegerichte telefonische triage en NTS “Door NTS krijg je hogere urgenties” “We laten tegenwoordig vaker een ambulance rijden” “Door NTS wordt het drukker op de post” “Ik rijd vaker voor niets een visite” “Samenwerking arts-triagist is veranderd sinds NTS” “De triagist volgt blind een lijstje en niet haar eigen gevoel en deskundigheid” “NTS is niet bruikbaar in de praktijk”

8 Workshop Een gesprek van de huisartsenpost/NTS Achtergronden NTS Denken in toestandsbeelden en urgenties Triage wil je leren!

9 Gesprek/NTS

10 Nederlandse Triage Standaard (NTS) Voordelen Betrouwbare methodiek (EBM): ABCD-methodiek Gemeenschappelijke ‘taal’ voor professionals in acute zorg ‘Triagist-onafhankelijk’ Systematisch en reproduceerbaar Focus op relevante informatie

11 Nederlandse Triage Standaard (NTS) Voordelen huisartsenpraktijk Veiligheid voor de patiënt en medewerker/huisarts Agendabeheersing en patiënten logistiek - werklastverlichting huisarts Doktersassistente professioneler en zelfstandiger Het vraagt de afweging: wel of niet triage?

12 Kwaliteit telefonische triage Verhoging urgentie - afname kwaliteit TT Ruimte voor verbetering veiligheid hoog urgente contacten Lage incidentie maakt identificatie hoog urgente contacten lastig

13 Urgentiegerichte telefonische triage 4 miljoen contacten per jaar Huisartsenpost U4-U5: 56% U3: 36% U1-U2: 8% Consulten: 50% Telefonisch: 40% Visites: 10% Huisartsenpraktijk vele miljoenen contacten acute zorgvragen?

14 Urgentiegerichte telefonische triage Categorie 1 Hoog urgent en bescheiden Categorie 2 Hoog urgent en sterk aandringend Categorie 4 Laag urgent en sterk aandringend Categorie 3 Laag urgent en bescheiden Toename assertiviteit/dwingendheid Toename urgentie

15 Urgentiegerichte telefonische triage Triage is ‘sorteren’ en vak apart ABCD en toestandsbeeld (geen diagnose) Vitale functies eerst Bedreiging orgaan of ledematen Urgentie en toestandsbeeld bepalend voor vervolg

16 Urgentiegerichte telefonische triage ABCD A = airway B = breathing C = circulation D = disabilities E = environment Toestandsbeeld beperkt aantal klachten en symptomen

17 Toestandsbeeld Mevrouw Meijer belt over haar man (32 jaar). Hij is 2 dagen geleden van het paard gevallen, is toen in het ziekenhuis geweest, op de röntgenfoto's was niets te zien. Is de laatste uren kortademig. Wat wil je weten?

18 Toestandsbeeld

19

20 mei 2012 Mate van acuutheid/beloop klacht Hoofdklacht en bijkomende klachten ‘Event’: trauma / non-trauma en oorzaak van het trauma Trauma en het ongevalsmechanisme Andere klachten? Aandacht voor medicatie en voorgeschiedenis Beleving en hulpvraag Ingangsklacht Oriëntatie op toestandsbeeld

21 Urgentiegerichte telefonische triage Toestand beller en urgentie klacht/vraag “Hoe is deze persoon er op dit moment aan toe?” Achterhalen hulpvraag- vraag achter de vraag (motief) “Wat maakt dat deze persoon op dit moment met deze klacht de huisartsenpost belt?” Met als uitgangspunt de ABCD-stabiliteit van de patiënt!

22 Als arts triagist ondersteunen Triagist is geneigd: in diagnostische patronen te denken te snel ingangsklacht te kiezen - aannames 1 antwoord triagecriteria ‘scoren’ onjuiste vraagstelling in relatie tot de criteria te weinig verdiepen op ‘de mate van’ en te verbeelden

23 Als arts triagist ondersteunen Conclusie Omslag in benadering Systematiek is duidelijker, veiliger maar niet eenvoudiger Niet alleen een nieuw instrument Focus op toestand & urgentie houden Triagist en doktersassistente hebben de dokter nodig!

24 Urgentiegerichte telefonische triage en NTS “Door NTS krijg je hogere urgenties” “We laten tegenwoordig vaker een ambulance rijden” “Door NTS wordt het drukker op de post” “Ik rijd vaker voor niets een visite” “Samenwerking arts-triagist is veranderd sinds NTS” “De triagist volgt blind een lijstje en niet haar eigen gevoel en deskundigheid” “NTS is niet bruikbaar in de praktijk”

25


Download ppt "Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems."

Verwante presentaties


Ads door Google