Download de presentatie
GepubliceerdAlexander Peters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Begrippenlijst hoofdstuk 3 PowerPoints op leraareconomie.nl GOED NAKIJKEN! Economische vaardigheden hoofdstuk 2
2
Omzet = de verkoopopbrengst in een bepaalde periode
Omzet = AFZET x VERKOOPRIJS afzet= aantal verkochte producten verkoopprijs = gemiddelde prijs per producht Inkoopwaarde = bedrag dat is betaald voor de inkoop van de goederen/ diensten Brutowinst = verschil tussen omzet en inkoopwaarde. Dus: omzet - inkoopwaarde Overige bedrijfskosten= kosten die nodig zijn om te produceren of om je winkel open te houden (elektriciteit, arbeid, enz.) Nettowinst = verschil tussen brutowinst en bedrijfskosten, dit is voor de eigenaar van het bedrijf/ winkel Dus: brutowinst - bedrijfskosten
3
Omzet = de verkoopopbrengst in een bepaalde periode
Omzet = AFZET x VERKOOPRIJS afzet= aantal verkochte producten verkoopprijs = gemiddelde prijs per product Inkoopwaarde = hoeveel de afzet heeft gekost om in te kopen Brutowinst = omzet - inkoopwaarde Nettowinst = brutowinst - bedrijfskosten VRAAG: Joyce verkoopt in haar kledingwinkel 5000 kledingstukken. Gemiddeld worden deze voor €44,- per stuk verkocht. De inkoopwaarde per kledingstuk is gemiddeld €17,6 en de overige bedrijfskosten zijn €77.000,- Wat is de omzet, de brutowinst en de nettowinst? Omzet = € (€44 x 5000) Inkoopwaarde= € (€17,6 x 5000) Brutowinst = € Bedrijfskosten = € Nettowinst = € - -
4
Productie = maken van goederen/ leveren van diensten
Productie door bedrijven -> betaalde productie Huishoudelijke productie. -> onbetaalde productie De ingrediënten van de pizza kosten bv. €3,- maar hij verkoop de pizza voor €5,- De toegevoegde waarde is dus €2,-
5
Produceren door bedrijven
= maken van goederen/ leveren van diensten tegen betaling De drie productiefactoren Wat is de beloning daarvoor? € Arbeid (werknemers) LOON € Kapitaalgoederen (Fabriek, machines, vrachtwagen, enz.) RENTE of HUUR € Natuur (Grondstoffen, energie, water) PACHT Productie is wat bedrijven doen of maken tegen betaling.
6
Secondaire sector Tertiaire sector Quartaire sector Primaire sector
Bedrijven die direct met de natuur werken. (landbouw, visserij en delfstoffenwinning) Secondaire sector Bedrijven die grondstoffen en landbouwproducten verwerken tot goederen. Tertiaire sector Commerciële dienstverlenende bedrijven.(zij willen geld verdienen) Quartaire sector Niet-commerciële dienstverlenende organisaties. (zij willen geen geld verdienen)
7
Mechaniseren Vervangen handmatig door machines (machine is dus een hulpmiddel) Automatiseren Vervangen van werknemers door computergestuurde machines (geen mens meer nodig) Arbeidsintensieve productie Arbeid betekent mensen. Er zijn veel arbeiders nodig om het werk te doen. Kapitaalintensieve productie Kapitaal betekent goederen/ machines. Er wordt veel gebruikt gemaakt van machines en robots, weinig mensen zijn nodig.
8
1% = 28 : 7 1% = 4 100% = 4 x 100 100% = 400 leerlingen
In een klas zitten 28 leerlingen, dit is 7% van het totale aantal leerlingen van een docent. Hoeveel leerlingen heeft deze docent in totaal? 1% = 28 : % = 4 100% = 4 x % = 400 leerlingen
9
8% = €4.000 1% = €4.000 : 8 1% = €500 100% = €500 x 100 100% = € 4% = €1.200 1% = €1.200 : 4 1% = €300 100% = €300 x 100 100% = €
10
Rekenen met procenten/ rente Rentepercentage : 100
100% = x1 40% = x0,4 20% = X0,2 x 0,03 3% = 5,5% = x 0,055 70% = x 0,7 1,2% = x 0,012 1,2% van 500 = 500 x 0,012 70% van 856 = 856 x 0,7 5% van = 300x 0,05
11
Afschrijving aanschafprijs : levensduur
kapitaalgoed levensduur aanschafprijs jaarlijkse afschrijvingen oven 8 jaar € 8000 A ijskast 6 jaar B € 300 frituur C € 1.200 A € 8000: 8 jaar = €1.000 per jaar B jaar x €300= €1.800 C € 1.200 : € 300 = 4 jaar
12
HERHALING H2 Hoeveel procent is €300 van €1200?
Wat is de verandering in procenten als het bedrag stijgt van €350 naar €450? Hoeveel is 18,75% van €350? 300:1200 x 100= 25% ( ) : 350x100= 28,6% 350 x 0,1875= €65,6
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.