De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry."— Transcript van de presentatie:

1 Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR Judith.gulikers@wur.nl & Corry van den Berg, docent AOC Friesland / ontwikkelaar GP

2 Wat gaan we doen............ 1. Hoe ziet de monitoringsprocedure eruit en specifiek hoe ziet de intake eruit? Waarom een intakegesprek? 2. Belangrijke leerervaringen 3. Oefenen 4. Conclusie: Wat is belangrijk voor een goede intake?

3 De monitoringsprocedure 1. Ondersteunen scholen bij organisatie en reflectie op de pilot 2. Inzicht in de (ervaren) kwaliteit van Groen Proeven Intake Observatie van uitvoering Directe feedback op locatie Evaluatiegesprekken Verslagen  direct overleg projectleiding  acties

4 Intakegesprek leidinggevende Externen: 1.Docent van ander AOC 2.“van de univerisiteit...oeoe!”

5 Leerervaringen uit monitoring 1. Meeste docenten nog geen concreet beeld (of verkeerd beeld) bij Groen proeven, de Pvb en de ideeën hierachter  Beelden expliciet maken 2. Ideeën opdoen over mogelijke vormgeving: de PvB concreet maken in de context van deze school 3. Gezamenlijk beeld vormen: hoe gaan we het samen doen?! 4. Waar moeten we nog over nadenken? 5. Waar liggen welke verantwoordelijkheden  Docenten / teamleider 6. Wat is ons beleid hierin?

6 Leerervaringen Corry en ontwikkelaars Verschil in kennis en niveau over Competenties van docenten onderling. Verschil in kennis over Groenproeven. “Dit is precies zoals vroeger met praktijkleren’’ Discussie tussen docenten over uitvoering. “Nee een groep van 25 is niet haalbaar’’ Discussie tussen docent en leidinggevende: “Ik moet dit doen maar jij geeft mij helemaal geen tijd hiervoor”. Openheid van docenten en leidinggevenden. “Ik heb helemaal geen ervaring met reflectiegesprekken, weet niet hoe ik dat moet doen.”

7 Effectiviteit van intake Professionalisering op de werkplek Competentigerichte beoordelen concreet maken op eigen school, met eigen leerlingen Uitwisselen van ideeën Verantwoordelijkheden benoemen Aandacht voor individuele docent/teamleider Enthousiasme en betrokkenheid creëren Borgen van kwaliteit Borgen vergelijkbaarheid van de Pvbs (volgens GP standaarden) Vergroten van betrouwbaarheid Werken vanuit een gedeeld beeld

8 Zelf oefenen met “De Pizzabakker” 1. Hoe maak je deze situatie zo echt mogelijk? 2. Hoe zie je de vier competenties hierin?

9 Conclusie ‘oefenintakes’?? Verschillende mensen = verschillende ideeën nog geen echte ideeën heel verschillende opvattingen DIPPERS en DIMMERS Hoe kun je competenties zien? ‘Doorvrager’ nodig om gesprek te prikkelen  Samen 1 beeld vormen: Zo gaan we het doen!

10 Leerervaringen: rol van de ‘intaker’ Bevrager/ onderzoeker Niet antwoorden willen geven Onderzoekende houding Open vragen stellen / doorvragen Onduidelijkheden / onenigheden benoemen Actiepunten van maken Leidinggevende betrekken en verantwoordelijkheden benoemen GP deskundige Ideeën achter GP goed doorgronden en kunnen vertalen naar concrete situatie van docent Ideeën aandragen uit je eerdere ervaringen met andere pilots


Download ppt "Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry."

Verwante presentaties


Ads door Google