De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT Kasteel Hoekelum Bennekom 11-11-2010 Cees de Jong.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT Kasteel Hoekelum Bennekom 11-11-2010 Cees de Jong."— Transcript van de presentatie:

1 Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT Kasteel Hoekelum Bennekom Cees de Jong

2 2 voorstellen Cees de Jong Adviesgroep Groen CPS Betrokken bij o.a.: Invoeren CGO VMBO, MBO en HBO Groen Secretaris Vereniging Buitengewoon Groen Ondersteuning project ‘Groen Proeven’ Motto: ‘samenhang creëert succes en blijvend resultaat’

3 3 Kern: invoeren CGO & CGE Factoren: Kennis (wat) Vaardigheden (hoe) Houding Kern: Invoeren CGO en CGE is een PvB voor VMBO Groen

4 4 Inhoud bijdrage Invoeren CGO en CGE: Inhoud Organisatie (onderwijskundig) Leiderschap Toelichting Toolkit

5 5 INHOUD

6 6 Instructies & procedures opvolgen (16) Kwaliteit leveren (15) Omgaan met verandering en aanpassen (17) Bedrijfsmatig handelen (19) Samenwerken én overleggen (3) Beslissen en activiteiten initiëren (2) Ethisch en integer handelen (4) Onderzoeken (11) Materialen en middelen inzetten (9) Relaties bouwen en netwerken (5) Presenteren (6) Formuleren en rapporteren (7) Vakdeskundigheid toepassen (8) Leren (12) Plannen en organiseren (13) ‘Klant’-gerichtheid (14) Analyseren & (10) problemen oplossen Met druk en (18) tegenslag omgaan

7 7 Wat zijn competenties ? Veel definities ! Praktische definitie: ‘vermogen van iemand om in bepaalde context passend gedrag te vertonen’ omvat: Kennis (K), Vaardigheden (V) en Houding (H) Competentie als formule = K x V x H binnen een context

8 8 SHL-Competenties: 18 in VMBO 1)Leiden en beslissen 2)Ondersteunen en samenwerken 3)Interacteren, beïnvloeden en presenteren 4)Analyseren en interpreteren 5)Creëren en leren 6)Organiseren en uitvoeren 7)Aanpassen en aankunnen 8)Ondernemen en presteren Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relatie bouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Klantgerichtheid Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen Omgaan met veranderingen en aanpassen Met druk en tegenslag omgaan Gedrevenheid en ambitie tonen Ondernemend en commercieel handelen Bedrijfsmatig handelen

9 9 Motivatie competenties Kloof verkleinen tussen bedrijven en beroepsonderwijs Professionalisering ontwikkeling houding Ondersteuning bij determinatie leerweg, sector (LOB), keuze vervolgonderwijs Hulp voor keuze context doorlopende leerlijn naar MBO

10 10 Letter & geest: ‘wat mag en moet’ invoeren nieuw examenprogramma Mogen PvB Competenties expliciet meten en rapporteren Verbinding met wijk en regio + eigen onderwerpen: keuze Aansluiting MBO Rol docent/leerling Samenhang AVO-BG Moeten Invoering Schoolexamen Centraal examen Geglobaliseerde eindtermen Competenties geïntegreerd aanbieden (impliciet) STAATSCOURANT (mei 2010)

11 11 In gesprek met de leerling: Studie ? ↓ vorderingen loopbaan ? ↓ werk, passie, acties om te kiezen, toekomst, ervaringen, wat houd je bezig ? … Communicatie begeleider met leerling: (bron: dr. Marinka Kuijpers) 65% TEGEN de leerling 21% OVER de leerling 5 % rest 9 % MET de leerling

12 12 Competenties: waar gaat het om ?

13 13 Inhoud: Onderdelen (zie opdracht) Visie Inhoud programma Expliciet/impliciet Leren in context Zelfreflectie Rol van docent PvB’s Onderwerpen vindt u terug in opdracht (in de vorm van verwervingsstappen)

14 14 ORGANISATIE

15 15 leercyclus Organisatie competentieleren op basis van leercyclus plannen: (Deels) samen met de leerling met de leerling(POP) uitvoeren en verzamelenresultaten Bijstellen via reflectie-gesprek evalueren:metenbeoordelen leren van leerling centraal

16 16 Mogelijkheden voor de organisatie van competentieleren Periodiseren faciliteert leercyclus CGO Principe van de ‘balansschool’: d.w.z. programma: 80/90 % vast en 10/20 % flexibel Resultaten reflectiegesprek vult flexibel deel van programma in Meten resultaten en ontwikkeling competenties Beperkt aantal competenties per periode (opbouw)

17 17 rubrieksbeoordeling met 4 verwervingsstappen starter 1 geoefend 2 gevorderd 3 op niveau 4 Gedragsomschrijving: Ik ……. Gedragsomschrijving: Ik ……. Gedragsomschrijving: Ik ……. Gedragsomschrijving: Ik ……. Alle 18 SHL-competenties zijn beschreven voor alle leerwegen, (compleet met indicatoren) en opgenomen in de Tookit

18 18 Verankering competenties via 4Cyourway (referentiekader streefniveaus)

19 19 Organisatie: Onderdelen (zie opdracht) Competentiemeting en –beoordeling Registratie Vast en flexibel deel van programma Samenwerking binnen en buitenschools leren Rol van docent Scholing docenten PvB’s Onderwerpen vindt u terug in opdracht (in de vorm van verwervingsstappen)

20 20 LEIDERSCHAP

21 21 Uitspraak van onze leider SNOEIEN DOET GROEIEN ! (M. Rutte in regeringsverklaring)

22 22 Effectieve scholen Effectief door: Effectieve docenten Professionele cultuur Samenhang in programma Technische hulpmiddelen Leiderschap schoolleiding

23 23 Resultaat effectief leiderschap Verbeterde leerresultaten Verhoogde bekwaamheid docenten Meer betrokkenheid ouders/gemeenschap Geëngageerde leerlingen Voldoening vooruitgang Trots bij de betrokkenen

24 24 Leiderschap Waslander 7 x C Concentratie Coherentie Commitment Community Continuiteit Consistentie Context-management

25 25 Kern: invoeren CGO & CGE Kern: Invoeren CGO en CGE is een PvB voor VMBO Groen Met CGO en CGE is er een kans voor VMBO Groen voor beter en succesvol onderwijs

26 26 CGO en CGE in VMBO Groen Onderwijs ontwikkel je samen

27 27 TOOLKIT

28 28 Inhoud Toolkit Opdracht gespreksronden Informatie over Leiderschap Informatie over Inhoud & Organisatie Interviews 3 teamleiders VMBO Groen over CGO en PvB’s Zie inhoudsopgave voorin de map

29 29 Voorbeelden Toolkit Brochure SPV: wat moet en wat mag in de bovenbouw VMBO 7 C’s van Waslander Verandering als water Rust en stabiliteit in de veranderende school Competenties in beeld ……..

30 30 4: ethisch & integer handelen

31 31 16: instructies & procedures

32 32 Verwachting Toolkit Vraaggericht uitbreiden (formulier) Digitaal ontsluiten via Hulpmiddel bij netwerk leidinggevenden

33 CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg BB Amersfoort Postbus BN Amersfoort T [033] F [033] E Bedankt voor de aandacht


Download ppt "Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT Kasteel Hoekelum Bennekom 11-11-2010 Cees de Jong."

Verwante presentaties


Ads door Google