De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pesten. GROEP 052012 Wie zijn we? Wat doen we? En wat drijft ons?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pesten. GROEP 052012 Wie zijn we? Wat doen we? En wat drijft ons?"— Transcript van de presentatie:

1 Pesten

2 GROEP Wie zijn we? Wat doen we? En wat drijft ons?

3 GROEP

4 Inhoudstafel 1.De school 2.Probleemvraag 3.Onderzoek beginsituatie 3.1 Bevraging leerkrachten 3.2 Bevraging leerlingen 4.Producten 4.1 Anti-pestkoffer op maat 4.2 Stappenplan voor leerkrachten 4.3 Literatuurlijst 5.Implementatie 6.Suggesties

5 1. De school College O.-L.-V.-ten Doorn in Eeklo Reeds anti-pestbeleid

6 2. Probleemvraag Verbeteractie huidig anti-pestbeleid 2 e en 3 e graad TSO & BSO

7 3. Onderzoek beginsituatie Bevraging leerkrachten en leerlingen 2 e en 3 e graad TSO & BSO

8 3.1 Bevraging leerkrachten Preventie- en stappenplan TSO & BSO? Uitlachen, uitschelden, roddelen, buitensluiten In de klas, in de gangen, van en naar school Doorgeven aan interne leerlingenbegeleiding? Anti-pestkoffers CLB – no blame aanpak? Suggesties?

9 3.2 Bevraging leerlingen Steekproef 130 leerlingen o 59% meisjes – 41% jongens Gemiddeld 16 jaar 2 e & 3 e graad TSO & BSO + 4 e graad BSO

10 3.2 Bevraging leerlingen Prevalentie Gepesten o 5,4 % huidig schooljaar o Vooral tijdens pauzes Pesters o 14,6 % huidig schooljaar o Vooral tijdens lessen & pauzes Vooral binnen eigen klasgroep

11 3.2 Bevraging leerlingen Pesten: hoe en waarom? Uitingsvormen o Uitschelden, uitlachen & belachelijk maken o Uitsluiten Motieven o Wraak & onverdraagzaamheid o Preventie & verveling o Aanzien in groep

12 3.2 Bevraging leerlingen Aanspreekpunten Gepesten o Ouders of niemand o Brussen, leerkrachten, opvoeders of directie Getuigen

13 3.2 Bevraging leerlingen Bespreking in de les Vermijden pesten o 60%: niet het geval o 40%: vooral godsdienst & praktijkvakken Omgaan pesten o 71%: niet het geval o 29%: vooral godsdienst & praktijkvakken

14 3.2 Bevraging leerlingen Tevredenheid huidige aanpak Acties school o 55%: niet gekend o Voldoende aanpak Acties leerkrachten o Onvoldoende aanpak! o Producten: anti-pestkoffer & stappenplan Acties interne LB o Voldoende aanpak

15 3.2 Bevraging leerlingen Suggesties leerlingen Betere aanpak pesten op school o Strengere aanpak pesters o Meer controle & sneller optreden leerkrachten o Meer bespreekbaar maken tijdens lessen Producten: o Anti-pestkoffer leerkrachten o Stappenplan leerkrachten

16 4. Producten 4.1 Anti-pestkoffer op maat Concrete werkvormen om pesten bespreekbaar te maken Koffer gericht op 2de en 3de graad TSO en BSO

17 4.1 Anti-pestkoffer op maat Inhoud 4 leesboeken met lessuggesties Gedichten Cd’s en dvd’s Kaarten 2 spelen

18 4.1 Anti-pestkoffer op maat Doel Pesten eenvoudig bespreekbaar maken Leerlingen aanzetten tot nadenken !

19 4.1 Anti-pestkoffer op maat Stellingenspel

20 4.1 Anti-pestkoffer op maat Stellingenspel Pesten houdt na een tijdje vanzelf op. Waar of niet waar?

21 4.1 Anti-pestkoffer op maat Stellingenspel Als plagen zich steeds herhaalt tegen hetzelfde kind, dan wordt dat eigenlijk pesten? Waar of niet waar?

22 4. Producten 4.2 Stappenplan voor leerkrachten Aandacht voor alle actoren Probleemoplossend werken Beslissing Opvolging Melding aan externen Aandacht voor alle actoren Probleemoplossend werken Beslissing Opvolging Melding aan externen

23 4. Producten 4.3 Literatuur Literatuurlijst Uitgewerkt materiaal: ter voorbeeld Interessante websites

24 5. Implementatie 1. Beginsituatie school 2. Beginsituatie leerkrachten 3. Beginsituatie leerlingen 4. Werken op klasniveau 5. Activiteiten op schoolniveau 6. Evaluatie

25 5. Implementatie Welke originele werkvorm zou jij gebruiken?

26 6. Suggesties Kritische omgang bronnen producten Suggesties: o Pedagogische studiedag o Opvolgingsenquête o Concrete lesuitwerking o Weerbaarheidstraining

27 Bedankt voor jullie aandacht!


Download ppt "Pesten. GROEP 052012 Wie zijn we? Wat doen we? En wat drijft ons?"

Verwante presentaties


Ads door Google