De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het project Telecom/ICT. De aanleiding Er is sprake van een kwantitatieve en een kwalitatieve misaanpassing tussen vraag en aanbod van TelematiciEr is.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het project Telecom/ICT. De aanleiding Er is sprake van een kwantitatieve en een kwalitatieve misaanpassing tussen vraag en aanbod van TelematiciEr is."— Transcript van de presentatie:

1 Het project Telecom/ICT

2 De aanleiding Er is sprake van een kwantitatieve en een kwalitatieve misaanpassing tussen vraag en aanbod van TelematiciEr is sprake van een kwantitatieve en een kwalitatieve misaanpassing tussen vraag en aanbod van Telematici Het bedrijfsleven heeft een grote behoefte aan Telecom/ICT opgeleide mensen op MBO niveauHet bedrijfsleven heeft een grote behoefte aan Telecom/ICT opgeleide mensen op MBO niveau De instroom bij de technische opleidingen is in de afgelopen jaren sterk gedaaldDe instroom bij de technische opleidingen is in de afgelopen jaren sterk gedaald De huidige telematica opleiding dateert van 1992 en is inhoudelijk verouderdDe huidige telematica opleiding dateert van 1992 en is inhoudelijk verouderd

3 Het initiatief van de ICT bedrijven In samenwerking met VEV (LOB) afspraken gemaakt om de BOL4 opleiding telematica te actualiserenIn samenwerking met VEV (LOB) afspraken gemaakt om de BOL4 opleiding telematica te actualiseren Telecom/ICT opnemen in de ICT- kwalificatiestructuurTelecom/ICT opnemen in de ICT- kwalificatiestructuur Met een aantal ROC´s en een aantal bedrijven een project starten om te komen tot modernisering van de Telecom/ICT opleidingMet een aantal ROC´s en een aantal bedrijven een project starten om te komen tot modernisering van de Telecom/ICT opleiding

4 Het doel van het project De opleiding inhoudelijk afstemmen op de gewenste competentiesDe opleiding inhoudelijk afstemmen op de gewenste competenties Het up to date maken van de kennis bij de docentenHet up to date maken van de kennis bij de docenten Een duurzame kennisbrug bouwen tussen onderwijs en bedrijfslevenEen duurzame kennisbrug bouwen tussen onderwijs en bedrijfsleven

5 Twee fasen aanpak Om snel te kunnen bijsturen is er gekozen voor een korte- en een lange termijn aanpakOm snel te kunnen bijsturen is er gekozen voor een korte- en een lange termijn aanpak –op de korte termijn de bovenbouw van de opleiding aanpassen (voor de lopende cohorten) –op de lange termijn de opleiding inbouwen in de nieuwe ICT-structuur (voor de nieuw te starten cursisten)

6 De voorbereidingen van het project projectorganisatie opzettenprojectorganisatie opzetten scholen uitnodigen deel te nemenscholen uitnodigen deel te nemen bedrijven uitnodigen op deel te nemenbedrijven uitnodigen op deel te nemen Subsidiemogelijkheden onderzoekenSubsidiemogelijkheden onderzoeken informatiebijeenkomsten organisereninformatiebijeenkomsten organiseren PR-materiaal ontwikkelenPR-materiaal ontwikkelen

7 De korte termijn aanpak 1 aanpassing toetstermen DK aanpassing toetstermen DK docenten enquêtedocenten enquête definiëren inventarislijstdefiniëren inventarislijst ontwikkelen masterclassesontwikkelen masterclasses kick-off masterclasseskick-off masterclasses

8 De korte termijn aanpak 2 uitvoering masterclassesuitvoering masterclasses opzetten communicatieplatform via kennisnetopzetten communicatieplatform via kennisnet verbreding project naar overige scholenverbreding project naar overige scholen start pilot op de 10 scholenstart pilot op de 10 scholen

9 Lange termijn aanpak 1 start nieuwe Telecom/ICT opleiding binnen de nieuwe ICT kwalificatie structuurstart nieuwe Telecom/ICT opleiding binnen de nieuwe ICT kwalificatie structuur aanpassen alle deelkwalificaties (inhoudelijk)aanpassen alle deelkwalificaties (inhoudelijk) aanpassen didactische werkvormaanpassen didactische werkvorm –PGO/GLOW –e-learning –meer BPV

10 Lange termijn aanpak 2 opzetten kennisbrug tussen bedrijven en scholen t.b.v. de borging van de kennisopzetten kennisbrug tussen bedrijven en scholen t.b.v. de borging van de kennis afstemmen met andere landelijke initiatievenafstemmen met andere landelijke initiatieven –PGO-consortium –ATB-project –Busproject –enz

11 Taakverdeling scholen/bedrijven Inzet scholenInzet scholen –ontwikkeling/aanpassing content –ontwikkelen praktijk cases –scholing Inzet bedrijvenInzet bedrijven –aanleveren basismateriaal content –verzorgen scholing masterclasses –leveren gastdocenten/ verzorgen gastlessen (in huis)

12 Financiën Iedere deelnemer aan het project wordt betaald voor de geleverde diensten en betaalt voor ontvangen dienstenIedere deelnemer aan het project wordt betaald voor de geleverde diensten en betaalt voor ontvangen diensten op basis van reële uurtarievenop basis van reële uurtarieven op basis van meetbare doelenop basis van meetbare doelen op basis van op te leveren productenop basis van op te leveren producten betaling na opleveringbetaling na oplevering

13 Projectopzet Projectmanager Implementatie - Docentscholing - Leermiddelen - PGO - Toetsen Ontwikkeling - Toetstermen - Eindtermen - Structuur PR - Doelgroep - Bedrijven - Scholen Contacten - Ministeries bv. OC&W - Branchever. - Deeln. Bedr. - Scholen Projectondersteuning

14 Planning Februari 01 Projectorganisatie van startFebruari 01 Projectorganisatie van start Februari 01PR/Promotie voor start 2001 gereedFebruari 01PR/Promotie voor start 2001 gereed April 01 voorlichting docenten/scholenApril 01 voorlichting docenten/scholen Augustus 01 start MasterClassAugustus 01 start MasterClass Augustus 01 start invulling ICT kwal.structuurAugustus 01 start invulling ICT kwal.structuur Februari 02 Implementatie dk 4056 t/m 4059Februari 02 Implementatie dk 4056 t/m 4059 Augustus 2002 afsluiting pilotAugustus 2002 afsluiting pilot Augustus 2002 borging, vervolgprojectAugustus 2002 borging, vervolgproject


Download ppt "Het project Telecom/ICT. De aanleiding Er is sprake van een kwantitatieve en een kwalitatieve misaanpassing tussen vraag en aanbod van TelematiciEr is."

Verwante presentaties


Ads door Google