De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0)9 264 8438www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0)9 264 8438www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid."— Transcript van de presentatie:

1 Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0) www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid E en macro - micro perspectief Hans Waege deFilharmonie – Universiteit Gent – Recreatief Vlaanderen

2 Beleid en meetgegevens (1) Mentaliteitswijziging en bewustzijn  Willen en kunnen meten en lezen  Strategisch meten  Wat je meet, bepaalt mee je beleid  Correcte cijfers gebruiken !!  Zeer veel is meetbaar  Kosten-baten analyse  Openheid… =>

3 Beleid en meetgegevens (2) Constructief gebruik  Goed beleid is correcte informatie  Goeie marketing is gebaseerd op een adequate analyse  Niet om te sanctioneren, wel als probleemstelling => doelstellingen

4 Een doelstellingen gericht beleid Meten hangt steeds samen met de doelstellingen die men wil bereiken En… de manier waarop we dat willen doen Beleidsplannen en beheersovereenkomsten  Macro – micro matrix Indicator hangt samen met doelstelling  Effectiviteit: output en outcome En de middelen  Efficiëntie: input en proces

5 Macrodata op macroniveau Overheidsbeleid  Vaststelling van immense opleidingskloof bij uithuizige participatie, ook bij de populaire kunsten.  Regeringsbreed participatiebeleid ?  Vraag en aanbod-zijde

6 Vorming cruciaal voor complexere culturele betekeniskaders (Verleden –heden toekomst… goede, ware, schone)  Wat is de doelstelling… Toegankelijkste cultuur voor iedereen of “ernstige” kunst voor …  “Bildung” - ontwikkeling of massaspektakel?  Korte en langetermijnbeleid  Diversifiëring van beleid  Kerntaak van de overheid ?

7 Antwoorden op deze macro-vragen zijn het ware primaat van de politiek  Het is een WAARDEN-discussie !  Is er een participatieprobleem ? Neen, want … (internationaal) Ja, want …(internationaal, verschillen, inhoud-waarden, …)  Het is een middelendiscussie  Rol van massamedia ? Kunsten aanbrengen ? ?  Rol – doelstelling van cultuurnet ?  Belang van / vorm / definitie culturele industrieën als cultuurbeleid

8 Macrodata op mesoniveau Een voorbeeld  Een festivaldirecteur: met alle festivals samen bezoekers  Re-creatief: 1% … =  Concert ?  5% van  = ?

9 Data leiden tot realisme  Opletten met grote versus kleine participerende groepen Vlaanderen is één zone 30  Infrastructuur- en productie- en presentatiebeleid  Bv. Orkestenspreiding en speiding van producties  Rol voor cultuurbeleidscoördinatie ?

10 Publieksindicatoren Sectoren vergelijken  Opvallende gelijkenissen Gemeenschappelijk beleid ? Rol van de sectorale steunpunten ?

11 Macro-data in een micro- onderneming: deFilharmonie Bepalen van prioritaire doelgroepen in marketingbeleid  Op korte termijn  Op lange termijn Segmentering op basis van leeftijd – opleidingsniveau, woonplaats en participatie Betrouwbare en correcte publiekscijfers die bespreekbaar zijn…

12 Participatie Klassieke muziek als sector  Zeer sterk opleidingseffect  Sterkst van alle kunsten  Why ?  Zeer klein beroepscategorie-effect  Groot leeftijd-effect  Zoals alle kunsten Hoe eraan werken…

13 Beleidscyclus Beleidsprioriteit?  Primaat politiek  Prioriteiten in intern beleid  Kansarmen – integratie  Opleidingseffecten Korte termijn beleid  2 Euro project  Music for life project  Concertgids voor nieuwe bezoekers  Speelplaatsen: mensen opzoeken

14 Doelmatigheid Eigen klantenbestand  Herkomst (ruimtelijk)  Leeftijd  Frequentie (enkel eigen instelling)  Beroep  Informatiekanaal / promotie …

15 Wijziging marketingbeleid  Is massamarketing zinvol ?  Waarom wel ?  Wanneer niet?  Welke kanalen aanspreken ?  Verenigingen

16 Kenmerken enquêtes (Middel)lange termijn beleid  Schoolconcerten  Kinderconcerten  Muziek-educatieve projecten  Niet bereikte doelgroepen aanspreken  R&D beleid vanuit integrale productbenadering


Download ppt "Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0)9 264 8438www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid."

Verwante presentaties


Ads door Google