De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Simone van den Hil februari 2014 Motiverende Gespreksvoering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Simone van den Hil februari 2014 Motiverende Gespreksvoering."— Transcript van de presentatie:

1 Simone van den Hil februari 2014 Motiverende Gespreksvoering

2 Wat is motivatie?

3 Motivatie Motivatie tot verandering is iets wat je binnen in de mens vindt (niet iets dat je naar binnen kunt gieten zoals benzine in een auto!)

4 Motivatie Motivatie is: De mate van bereidheid tot verandering Variabel per moment en situatie Een resultaat van de interactie tussen behandelaar en patiënt. Taak van de behandelaar

5 Een filmpje rJJPCuTE rJJPCuTE

6 De goeroes sinds Stephen RollnickWilliam R. Miller

7 Confrontatie van attitudes Ik weet wat goed voor je is, dus verwacht ik dat je doet wat ik zeg Dit schiet niet op hier, maar dat is niet mijn schuld! Je begrijpt mij kennelijk niet. Ik doe wat ik zelf wil

8 Slagveld van consult over gedragsverandering adviseer verdedig bekritiseer debatteer confronteer verdedig

9 ..maar waar gaat de strijd eigenlijk over? Verandering in het tempo dat ik verkies

10 Overtuigingen die het gebrek aan veranderbereidheid verklaren De patiënt ziet het probleem niet De patiënt begrijpt het probleem niet De patiënt weet niet hoe hij moet veranderen Het kan de patiënt niet schelen

11 De reparatiereflex: wij weten vaak wat het beste is voor de ander, vooral wanneer dat ons vak is..

12 Vraag: waarom gaat het zo vaak verkeerd? Antwoord: omdat het praten over verandering uit de verkeerde mond komt!

13 De arts: attitude van betrokken confrontatie De patiënt: defensief Voordelen van verandering Nadelen van niet veranderen Voordelen van volharden Nadelen van verandering Botsing van attitudes

14 Oefening Bedenk iets dat je zou willen veranderen… Ga in gesprek met de ‘dokter’ Een is inbrenger Een is dokter Een is observator Feedback: wat helpt en wat helpt niet om te motiveren?

15 Ambivalentie is een normale staat van menselijk bewustzijn. De meeste van ons zijn over de meeste dingen meestal ambivalent.

16 Soorten ambivalentie Conflict aantrekken en vermijden …De snoeppot: ik wil wel, het is niet goed voor me… Conflict tussen vermijden en vermijden, kiezen tussen twee kwaden.. Parkeerplaats en duur, of goedkoop en ver weg….. Conflict tussen aantrekking en vermijding, ik kan niet met en niet zonder, jojo effect… Dubbelconflict verscheurd tussen twee alternatieven… die allebei verleidelijk zijn als negatieve aspecten hebben… minnaar hebben en leefstijl… 16

17 Voordelen van volharden Nadelen van verandering Houding van ambivalentie Voordelen van verandering Nadelen van volharden

18 Belangrijkste concept bij gedragsverandering Ambivalentie!

19 Motiverende gesprekstechnieken definitie “Motiverende gespreksvoering is een methode om de patiënt te gidsen in de richting van een gedragsverandering, met een basishouding van empathie en nieuwsgierigheid voor wat de patiënt beweegt.”

20 Dus….. Motiverende gespreksvoering is een effectieve manier om met anderen te praten over verandering.

21 Stadia van gedragsverandering Prochaske & DiClemente

22 De aard van de ambivalentie exploreren Voordelen en nadelen van verandering Neutrale en nieuwsgierige houding

23 Principes: wat werkt? Empathie uiten - compassie uitstralen, accuraat begrip tonen, erkenning geven Zelfvertrouwen ondersteunen - hoop op verandering induceren Discrepantie opwekken – onrust creëren bij de ander Omgaan met weerstand – nieuwe perspectieven laten ontstaan, geen discussie erover of opleggen ervan De sterkte van de werkrelatie

24 Wanneer toe te passen Ter voorbereiding op een behandeling Als stijl van gesprekken voeren Bij uitval uit een behandeling, als ambivalentie later in de therapie de kop op steekt. 24

25 Basistechnieken Motiverende gespreksvoering Open vragen stellen Uitlokken van verandertaal Ordenend samenvatten Bekrachtigen Reflecteren Meerollen met weerstand

26 Actief luisteren: vragen Vraag: “Denk je dat je partner begrijpt hoe gedeprimeerd je je voelt de laatste tijd?” Een vraag vereist een antwoord.

27 Reflectief luisteren: poneren Stelling: “Het lijkt erop dat je partner niet ziet hoe gedeprimeerd je je voelt de laatste tijd”. Een stelling vraagt om een reactie.

28 Reflectief luisteren: nuttige openingen “dus je voelt je …” “het klinkt alsof je …” “je vraagt je af of..” “het lijkt erop dat je …” “je denkt misschien dat …”

29 Herkennen van weerstand O.a.: ‘Ja, maar..’-uitspraken Ter discussie stellen van de hulpverlener Onderbreken van de hulpverlener Ontkennen van het probleem Negeren van uitspraken van hulpverlener Ontwijken van antwoorden Etcetera..

30 Voorwaarden … Verandertaal... 1.Willen/verlangen…. Ik wil ik zou graag, eigenlijk wil ik… 2.Kunnen/vermogen… self efficacy, vertrouwen in eigen kunnen… Ik denk dat ik het kan… ik zou best kunnen… 3.Noodzaak/urgentie … ik heb dringend behoefte aan, ik moet…. Redenen: bijv: ik zou me beter voelen als… 4.Klaar voor de start… ik zal, ik garandeer, ik ga… = verandering Desire + Ability + Reason + Need = Change

31 Filmpje tfc&feature=watch_response

32 32 WANNEER ZIT JE GOED? Je voelt je prettig en verbonden met de patiënt Je voelt je prettig en verbonden met de patiënt Patiënt spreekt in de richting van verandering Patiënt spreekt in de richting van verandering

33 33 WANNEER ZIT JE FOUT? Je voelt je minder prettig, ongeduldig, geïrriteerd, gehaast of zelfs aangevallen Je voelt je minder prettig, ongeduldig, geïrriteerd, gehaast of zelfs aangevallen Patiënt ontkent, bagatelliseert, werpt hindernissen op Patiënt ontkent, bagatelliseert, werpt hindernissen op

34 10 tips Houding Dokter: – Neutraal – Empatisch – Ontwikkel discrepantie, hoe ben ik ….hoe wil ik… – Veer mee met weerstand – Versterk effectiviteit ander Gesprekstechnieken – Open vragen – Reflectief luisteren – Bevestigen – Samenvattend ordenen – Verandertaal uitlokken DARN=C


Download ppt "Simone van den Hil februari 2014 Motiverende Gespreksvoering."

Verwante presentaties


Ads door Google