De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Femke Spikmans HAN/VDO 18-06-09. Programma Motivatie Motivational Interviewing Stages of change model Ambivalentie …. 2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Femke Spikmans HAN/VDO 18-06-09. Programma Motivatie Motivational Interviewing Stages of change model Ambivalentie …. 2."— Transcript van de presentatie:

1 Femke Spikmans HAN/VDO

2 Programma Motivatie Motivational Interviewing Stages of change model Ambivalentie …. 2

3 3

4 Denk aan iemand die erg veel invloed heeft gehad op je leven op het moment dat je een belangrijke beslissing moest nemen. Wat zijn de belangrijkste karaktertrekken van deze persoon. Schrijf de drie belangrijkste op…….. 4

5 5 Wat zegt dit over de belangrijkste eigenschappen van jezelf als studieloopbaanbegeleider?

6 Motivational Interviewing (MI) Een directieve en gelijk klantgerichte manier van professionele gespreksvoering. De stijl kenmerkt zich door rust, doelgerichtheid en respectvol partnerschap. Referenties: Britt, 2003; Emmons, 2001; Miller, 2004; Resnicow, 2001; Scales,

7 7

8 8 Spirit Principes Basistechnieken Open vragen, bevestigen/ondersteunen, samenvatten, Reflecteren Strategieën voor het uitlokken van verandertaal. Strategieën voor het omgaan met weerstand. Motivational Interviewing

9 Principes Wees empatisch Weerstand – meeveren Ondersteun eigen-effectiviteit Ontwikkel discrepantie Discussie/argumentatie vermijden 9

10 Spirit o Motivatie tot veranderen van gedrag komt vanuit de student o Oplossingen voor ambivalentie zoeken is de taak van de student o Overtuigen is geen goede strategie o Stijl en sfeer is kalm en uitnodigend o Studieloopbaanbegeleider is directief o Bereidheid tot veranderen is een wisselend product o Gelijkwaardige partners 10

11 11

12 Stages of change Precontemplatie Contemplatie Voorbereiding Actie Gedragsbehoud

13 Vanmorgen groot nieuws!!!!! Gebruik mobiele telefoon veroorzaakt kaalheid! Schade vooral bij versturen van SMS-berichten: na 10 jaar begint haaruitval, na 15 jaar is 90% kaal 13

14 Wat doet u? 14 1.Ik blijf gewoon SMS-en 2. Ik twijfel: misschien beter om toch minder gebruik te maken van SMS 3. Ik wil wel minder SMS-en, maar hoe pak ik dat aan? 4. Ik stop direct met SMS-en

15 Stages of change 15 1.Ik blijf gewoon SMS-en precontemplatie 2. Ik twijfel: misschien beter om toch minder gebruik te maken van SMS contemplatie 3. Ik wil wel minder SMS-en, maar hoe pak ik dat aan? voorbereiding 4. Ik stop direct met SMS-en actie

16 Te vaak zit de studieloopbaanbegeleider al in de trein terwijl de cliënt nog op het perron staat…

17 17 Spirit Principes Basistechnieken Open vragen, bevestigen/ondersteunen, samenvatten, Reflecteren Strategieën voor het uitlokken Van verandertaal. Strategieën voor het omgaan met weerstand. Motivational Interviewing

18 Corine Vernooij 25 maart 08 Corine Vernooij 2008

19 19

20 Neem een voorbeeld in je hoofd waar je ambivalent over bent Uitwisselen met je buurman / buurvrouw  ondervragen met open vragen Gevoel van ambivalentie proberen uit te vergroten Geen oplossingen bedenken 20

21 21 Ambivalentie ‘ik wil wel…of ik wil niet…’ Geen verandering Verandering Nadelen van niet veranderen Voordelen van niet veranderen Nadelen van veranderen Voordelen van veranderen

22 Niet veranderenVeranderen Voordelen -Ik kan leuke dingen doen met vrienden -Ik heb meer tijd voor het wielrennen -Ik verdien meer geld door meer tijd aan mijn bijbaantje te besteden -Als ik 1 dag meer kan werken, kan ik ‘hoger op’ komen Voordelen -Ik voel me goed als ik iets kan bereiken -Mijn ouders zijn trots -Als ik meer studeer en mij ST haal, haal ik misschien toch nog mijn P -Misschien kan ik nog een vervolgstudie gaan volgen Nadelen -Ik haal mijn summatieve toetsing niet -Ouders zijn teleurgesteld -Medestudenten worden boos -Ik krijg geen geld van mijn ouders al ik het niet haal -Studiebeurs loopt over 2 jaar af Nadelen -Ik moet meer tijd op school en op mijn kamer rondbrengen om te studeren. Is saai -Ik kan niet voldoende trainen voor mijn wielerwedstrijden -Ik wil mijn vriendin ook zien -Ik moet meer samenwerken met studiegenoten die ik niet leuk vind

23 1-10 schaal belangrijkheid vertrouwen

24 1.Hoe belangrijk is het voor je om nu te veranderen? Op een schaal van 1 tot 10, welke score zou je jezelf geven? 1………………………………………………………………………10 Helemaal nietergbelangrijk A. Waarom kies je voor X en niet voor 1? B. Wat moet er gebeuren om je score een aantal punten te laten stijgen? 24 Belangrijkheid / vertrouwen

25 2. Als je besluit om te veranderen, hoeveel vertrouwen heb je dat dit gaat lukken? Op een schaal van 1 tot 10, welke score zou je jezelf geven? 1…………………………………………………………………………………10 Helemaal geenHeel veelvertrouwen A. Waarom kies je voor X en niet voor 1? B. Wat moet er gebeuren om je score een aantal punten te laten stijgen? C. Hoe kan ik je helpen daar te komen? 25 Belangrijkheid / vertrouwen

26 A. Waarom kies je voor X en niet voor 1? Het resultaat is dat je zelfmotiverende uitspraken zult horen van je cliënt en uitspraken van belangrijkheid en vertrouwen. Waarom geef je jezelf een ….(score) en geen …..(hoger cijfer)? Je hoort dan de obstakels zoals je cliënt ze ervaart op het gebied van belangrijkheid en vertrouwen. 26

27 Belangrijkheid en vertrouwen Bereidheid Voor- en nadelen 27

28 Neem een voorbeeld in je hoofd waar je ambivalent over bent Uitwisselen met je buurman / buurvrouw  ondervragen met open vragen Gevoel van ambivalentie proberen uit te vergroten Geen oplossingen bedenken 28

29 29 Spirit Principes Basistechnieken Open vragen, bevestigen/ondersteunen, samenvatten, Reflecteren Strategieën voor het uitlokken van verandertaal. Strategieën voor het omgaan met weerstand. Motivational Interviewing

30 Afsluiting Wat heeft de workshop je opgeleverd? Wat wil je vasthouden/verder ontwikkelen? Hoe denk je dit vast te houden? Hoe belangrijk …. Hoeveel vertrouwen heeft u ……

31 31

32 Succes en tot ziens!


Download ppt "Femke Spikmans HAN/VDO 18-06-09. Programma Motivatie Motivational Interviewing Stages of change model Ambivalentie …. 2."

Verwante presentaties


Ads door Google