De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

M Motivatie 3.0: motiverend coachen van ervaren medewerkers Frank Goijarts en Margot Ros.

Verwante presentaties


Presentatie over: "M Motivatie 3.0: motiverend coachen van ervaren medewerkers Frank Goijarts en Margot Ros."— Transcript van de presentatie:

1 M Motivatie 3.0: motiverend coachen van ervaren medewerkers Frank Goijarts en Margot Ros

2 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Vraag van vandaag Hoe gedrag veranderen / beïnvloeden van iemand die er niet per se op zit te wachten Hier en nu voor daar en straks

3 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Waarom blijkt het dan zo lastig; andere mensen in beweging krijgen ?

4 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Bea en Ben

5 © 2011 SINKSENS|XCHANGE

6

7 Motivatie 3.0 Autonomie CompetentieBetrokkenheid

8 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Deci & Ryan

9 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Leuk…, maar hoe? 1.Stadia van gedragsverandering ( Prochaska &DiClemente) hoe ver is iemand? 2.Motiverende gespreksvoering (Miller&Rollnick) hoe krijg ik mensen in beweging ? 3.Probleemoplossende benadering (Berg) hoe zet je mensen in hun kracht? 4.Doen! (Ben Tiggelaar) hoe vergoot je de kans dat het lukt ? Motiverend coachen !

10 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Stadia van gedragsverandering

11 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Iedereen is gemotiveerd voor iets, de vraag is erachter te komen voor wat ( en daarbij aan te sluiten )

12 © 2011 SINKSENS|XCHANGE motivatie = willen + kunnen+ gereed zijn discrepantie vergroten verandertaal uitlokken en versterken vertrouwenstaal uitlokken en versterken relatie aangaan ambivalentie onderzoeken

13 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Ambivalentie: het dilemma van verandering

14 © 2011 SINKSENS|XCHANGE MC in vogelvlucht •Weerstand is teken dat je te hard gaat •Bied keuzes; uitlokken ipv overtuigen •Twijfel is normaal; eerst uitvergroten, dan oplossen •Taal voorspelt gedrag: uitlokken –wens, –noodzaak, –eigen redenen, –vertrouwen •Koppel nieuwe gedragsopties aan persoonlijke waarden

15 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Beslissingsbalans: vóór fase 2 STATUS QUOVERANDEREN VoordelenNadelenVoordelenNadelen Tijd voor begeleiden Mies Financiële dreiging langere termijn Meer geld op de plank Weer administratief werk Tijd voor hobbyMisschien omscholen Vrijheid indeling dag Minder tijd voor Mies

16 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Beslissingsbalans: vóór fase 2 STATUS QUOVERANDEREN VoordelenNadelenVoordelenNadelen Tijd voor begeleiden dochter Mies Financiële dreiging langere termijn Meer geld op de plank Weer administratief werk Tijd voor hobbyWeinig nieuwe uitdaging Ritme, dagbesteding Misschien omscholen Vrijheid indeling dag Huisman spelen (saai) Inhoudelijke uitdaging: doen wat je wilt Minder tijd voor Mies Vriendin Sonja houden: wil status en geld Op termijn weer onafhankelijkheid Kan ik terug als het tegenvalt?

17 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Bea en Ben

18 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Motivatie & Realisme Na rouwverwerking en na het werken aan motivatie en keuze voor nieuw werk komt het aan op verkooptechniek! Oudstanding staat voor een zakelijke en realistische aanpak met een human touch

19 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Arbeidsmarktklaar: de voorwaarden •Intrinsieke motivatie o.a. door motiverende gesprekstechnieken •Reality check product & prijs = ‘marktonderzoek’ •Vitaliteit, presentatie & communicatie = verkoopvaardigheid

20 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Solliciteren = marketing en dus ook verkopen •Past product op vraag? •Past prijs bij vraag? •Locatie & reisbereidheid? •Is promotie effectief & efficiënt?

21 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Product & locatie •Zelfoverschatting of onderschatting; Wat kan je, wat wil je? •Waar is de vraag naar jouw expertise? •Vitaliteit: never a second chance for the first impression

22 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Prijs: realitycheck salaris & niveau •Hoe realistisch is de salariswens? •Wat is jouw meerwaarde? •Kiezen voor herinstapniveau & zelfpromotie op basis nieuw perspectief

23 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Promotie = salesboost •Introvert of extravert? •Tactvol en authentiek communiceren incl. social media •Volhouden en power of numbers

24 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Coachen met een commerciële bril •We staan naast elkaar •We werken allebei even hard •We overwinnen mentale drempels •Authentieke verkoop is leuk + succesvol (50 tot 70%)

25 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Discussie

26 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Voorbeelden gesprekstechniek •Keuzevrijheid bieden •Schaalvraag •Uitlokken verandertaal –Nadelen/voordelen –Goede voornemens –Optimisme –Doelen en waarden –Terug- en vooruitkijken –Extremen

27 © 2011 SINKSENS|XCHANGE Principes a.Autonomie bevestigen b.Uitlokken niet overtuigen c.Samenwerken d.Compassie


Download ppt "M Motivatie 3.0: motiverend coachen van ervaren medewerkers Frank Goijarts en Margot Ros."

Verwante presentaties


Ads door Google