De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van, voor én door het onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van, voor én door het onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 van, voor én door het onderwijs

2 ‘De praktijk’ van examenprojecten
bedrijfsadministratie 11 november 2008 Marlies Kloppenburg (Stichting Praktijkleren) Henk van Valburg (ROC A12)

3 Programma Inleiding Kenmerken/verschillen Proeve van Bekwaamheid - examenprojecten Praktijkervaringen Beoordeling

4 Uitgangspunten Proeve van Bekwaamheid in leerbedrijf
Examenproject in gesimuleerde context Uitvoering van kerntaak/werkprocessen in realistische context Beoordeling proces, resultaat en ontwikkelingsvermogen Beoordeling door (min.) 2 beoordelaars Beoordelingscriteria afgeleid van Kwalificatiedossier Nagesprek beoordelaars-kandidaat

5 Verschillen PvB - Examenproject
Proeve van Bekwaamheid (leerbedrijf) Bedrijfsomgeving – Authentieke context Bedrijfsopdrachten Omstandigheden / opdrachten niet beïnvloedbaar Examenproject (onderwijsinstelling) Gesimuleerde beroepsomgeving – Realistische context ‘Geconstrueerde’ opdrachten Omstandigheden / opdrachten beïnvloedbaar

6 Inhoud examenproducten
Proeve Examenproject Randvoorwaarden uitvoering Beroordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp) Richtlijnen nagesprek Stappenplan kandidaat Werkprocessen – resultaten Format logboek en reflectie Format reflectie Beschrijving situatie en opdracht Voorbereidingsactiviteiten Rolbeschrijving en bijlagen

7 Voorbeeld beoordelingsformulier

8 Voorbeeld waarderingshulp

9 Beschikbaar materiaal Bedrijfsadministratie
Per kerntaak en uitstroom van niveau 3 + 4: 1 Proeven van bekwaamheid 1 Examenproject (KT3 BA is in ontwikkeling)

10 Beschikbaarheid toetsen

11 Toetsing in de school”praktijk”
Inleiding Het examenproject

12 Inleiding Kerntaak 1. Houdt de dagboeken bij
Inkoop / Verkoop / Kas / Bank Nabootsing van een kantoorsituatie opdrachten zijn in de vorm van boekingsdocumenten 2 rollen : Ina Tichelaar hoofd administratie de leerling parttime administrateur

13 Het examenproject Voorbereiding Afname Afronding

14 Voorbereiding Aanwezig dient te zijn:
King c.q. Exact programma en dagdelen Ordner met tabbladen Kantoorbenodigdheden als nietmachine, stempel, perforator enz. Complete computerwerkplekken (aansluiting op printer enz.)

15 Voorbereiding van de kandidaat
Kandidaat kent de BIT-simulatie Handleiding voor de kandidaat printen Voorgesprek houden (incl. uitdelen van deze handleiding)

16 Voorbereiding examenproject
Uitdraaien alle boekingsdocumenten van de gekozen sessie Fysieke inrichting examenruimte Voorbereiding rol Ina Tichelaar

17 Afname examenproject Ontvangen kandidaten Instructie kandidaten:
Afspraken tijdsduur, pauze, opstarten, printen, persoonlijke code bij omschrijving, archivering, enz. enz. Uitleg rapportageformulier (verschillen noteren) Reflectie Uitdelen boekingsdocumenten, lijsten, enz.

18 Rol Ina Tichelaar Het assessment soepel laten verlopen
Logboekformulier wat/waarom Innemen alle assessmentmateriaal (ordner enz.)

19 Afronding Correctie Reflectiegesprek Beoordeling

20 Afronding : correctie Boekingsverslagen per werkproces
Rapportageformulier

21 Afronding: Reflectiegesprek
Basis is: Reflectieformulier leerling Logboekformulier rol Ina Tichelaar Bevindingen correctie

22 Afronding: Beoordeling
Invullen formulieren Proces  correctie, logboekformulier Ina, verslag assessor Resultaat  correctie Ontwikkelingsvermogen  logboekformulier, verslag assessor, reflectieformulier en reflectiegesprek Student resultaat meedelen.


Download ppt "Van, voor én door het onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google