De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleefweek Tordale. Inleefweek Toepassen aangeleerde vaardigheden Betrokkenheid bij een opdrachtBetrokkenheid bij een opdracht Houden aan afsprakenHouden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleefweek Tordale. Inleefweek Toepassen aangeleerde vaardigheden Betrokkenheid bij een opdrachtBetrokkenheid bij een opdracht Houden aan afsprakenHouden."— Transcript van de presentatie:

1 Inleefweek Tordale

2 Inleefweek Toepassen aangeleerde vaardigheden Betrokkenheid bij een opdrachtBetrokkenheid bij een opdracht Houden aan afsprakenHouden aan afspraken Omgaan met opmerkingenOmgaan met opmerkingen DoorzettenDoorzetten Initiatief nemenInitiatief nemen tempotempo Orde en netheidOrde en netheid Samenwerken met anderenSamenwerken met anderen RespectRespect VeiligheidVeiligheid StiptheidStiptheid Sociaal gedragSociaal gedrag

3 Inleefweek Tordale ► Visie  Fase 1: vaardigheden aanleren en inoefenen  Fase 2: toepassen vaardigheden ► Streefdoel: ► Inleefweek toepassen van aangeleerde vaardigheden in Tordale (zo zelfstandig mogelijk).

4 ASV en BGV ► Fase 2: projecten (openbaar vervoer, de bank, winkelen, huishoudkunde, koken, …)  Praktische opdrachten waarbij sociale vaardigheden heel belangrijk zijn.  Eerste twee jaar fase 2 toepassen  Laatste jaar uitwerken

5 Hoe beginnen we eraan? ► September: eerste vergadering met alle betrokken leraars.  Vastzetten data  Plannen van vergaderingen  Voorstellen inleefweek aan nieuwe leraars  Budget vastleggen  Leerlingenlijst opstellen van leerlingen die meegaan of in aanmerking komen  Bespreken van resultaten enquête

6 Datum ► Einde van het schooljaar (meestal in mei)  Voordeel: afsluit van schoolloopbaan  Nadeel: leerlingen soms al aan het werk ► We kiezen bewust voor 4 dagen  maandag gewone opgestart  dinsdag tem vrijdag: inleefweek

7 vergaderingen ► drie grote vergaderingen per schooljaar (leerlingen zijn hierbij niet aanwezig). ► Daarnaast komen werkgroepen zoveel als nodig samen (minstens 1 maal per 2 maanden) ► Tijdens de lessen AVS krijgen de leerlingen de kans om verslagen te maken, dingen op te zoeken,…

8 startvergadering ► Opstellen dagschema’s voor de leraars ► Vervoerschema’s opstellen ► Vervangingen doorgeven en afspreken met collega’s ► Verwittigen leefgroepen en ondersteuningsdiensten ► Doorgeven data ► Samenstellen werkgroepen ► Vastleggen infomoment voor de leerlingen

9 budget ► Leerlingen betalen per dag 10 euro ► Leerlingen en leraars verzorgen een spaghettiavond om geld in te zamelen ► School springt bij waar nodig…

10 Schema’s ► Principe: iedere leraar kan mee op inleefweek  Schema’s vervangingen  Schema’s vervoer

11 locatie ► Huiselijke sfeer ► Betaalbaar ► Bereikbaar met openbaar vervoer ► Dichtbij winkels ► Ruime keuken ► Aparte slaapruimte jongens/ meisjes ► Betaalbaar ► Voldoende sanitaire

12 evaluatie ► Na de inleefweek volgt er per leerling een individueel gesprek. ► Leerlingen krijgen aandenken ► Laatste jaars stellen hun inleefweek voor aan de voorlaatste jaars

13 Programma ► Programma wordt volledig ingevuld door de leerlingen. ► Iedere dag bepaalde taken ► Groepsmomenten ► Vrije tijd ► Keuzemomenten ► Alle activiteiten worden door leraars begeleid

14 auti ► Leerlingen met specifieke behoeften worden extra ondersteund en begeleid vooraf. Er wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden met de speciale noden van iedere leerling.

15 werkgroepen ► Er zijn 7 werkgroepen. ► Per werkgroep zijn minstens 2 begeleidende leraars. ► De werkgroepen komen regelmatig samen en maken minstens 3 verslagen ► Leerlingen moeten initiatief nemen en zoveel mogelijk zelfstandig handelen ► Zowel leraars ASV als BGV

16 Verdeling groepen Activiteitleraarsleerlingen Organisatie+bugdet Mr. Bram en mr.Stefaan Neil en Frederik-Jan Dagschema + communicatie Mr. Jochen en juf. Nadia Lien en Charline Boodschappen+ koken Mr. Steven en juf. Dina en juf. Trees en juf. Fabienne Saskia en Annelies en Kevin en Frederik-Jan en Diego vervoer Mr. Stefaan en mr. Jochen Lien, Nick en Björn Onderhoud Juf. Tine en Juf.Elijah en juf. Carmen Tatjana en Jolanda en Kevin Activiteiten Juf. Ine, Mr. Bram, Mr. Steven, Mr. Danny en Juf. Tamara Adiljan, Neil, Jessica, Tatjana en Jens Sponsorgeld inzamelen Mr. Stefaan en Mr. Danny Jens, Jessica, Diego en Jolanda

17 Organisatie en budget  Vastleggen budget  Werkgroepverslagen bijhouden  Afspraken controleren  Werkgroepen bij elkaar brengen  Overleg met directeur  Draaiboek bijhouden  …

18 Dagschema en communicatie ► Opstellen dagschema’s ► Brieven opstellen ► Verspreiden brieven ► Leefgroepen contacteren ► Ouders verwittigen ► Werkschema’s opstellen ► …

19 Boodschappen en koken ► Maaltijden kiezen ► Menu opstellen ► Boodschappenlijstjes opstellen ► Inkopen doen ► …

20 vervoer ► Vervoersplan opstellen ► Vervoersmiddelen vooraf vastleggen ► Tickets kopen ► Voertuigen reserveren ► Plannetjes opzoeken ► Verplaatsingstijd inschatten ► …

21 onderhoud ► Onderhoudsproducten voorzien ► Poetsmateriaal voorzien ► Schema onderhoud opmaken en doorgeven aan werkgroep communicatie ► Vooraf opzoeken wat er allemaal aanwezig is en wat nog moet meegebracht worden

22 activiteiten ► Per dag 1 groepsactiviteit ► Leerlingen bepalen zelf hoe we de dag invullen ► Vrije tijd ► Telefoneren ► Reserveren ► Individuele activiteiten

23 Sponsorgeld verzamelen ► Spaghettiavond ► Werkgroep bereidt dit voor ► Iedereen helpt hieraan mee de avond zelf ► Leerlingen moeten die avond zoveel mogelijk zelf doen

24 groepsmomenten ► Leerlingen komen soms samen om info aan elkaar uit te wisselen of om groepsafspraken te maken. Op die momenten wordt er ook nuttige informatie meegegeven met de leerlingen.

25 draaiboek ► Er worden verslagen opgemaakt ► In het draaiboek worden alle afspraken ingevoegd in de loop van het schooljaar. ► Het draaiboek staat op docento en is steeds voor alle leraars bereikbaar.

26 medicatie ► Per leerling wordt een medische fiche opgesteld door de verpleegkundigen van school en MPI. ► Medicatie wordt vooraf klaargemaakt per dag (zit in enveloppe)

27 Infomoment ouders leefgroep ► In het begin van het schooljaar krijgen ze een brief ► Spaghettiavond is ook ons infomoment voor de ouders en leefgroepen ► Programmaboekje

28 Inleefweek 2009 ► Presentatie inleefweek vorig schooljaar


Download ppt "Inleefweek Tordale. Inleefweek Toepassen aangeleerde vaardigheden Betrokkenheid bij een opdrachtBetrokkenheid bij een opdracht Houden aan afsprakenHouden."

Verwante presentaties


Ads door Google