De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Wereld van Sport, Bewegen en Gezondheid 2 Hoorcollege 1: Leefstijl 1 - Energiebalans.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Wereld van Sport, Bewegen en Gezondheid 2 Hoorcollege 1: Leefstijl 1 - Energiebalans."— Transcript van de presentatie:

1 De Wereld van Sport, Bewegen en Gezondheid 2 Hoorcollege 1: Leefstijl 1 - Energiebalans

2 Planning Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management

3 Toetsing Tentamenweek blok 2 MC tentamen (4 keuze) 60 vragen Hoorcolleges Literatuur Werkcolleges –Samenvatting Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management

4 Terugblik BraVo SBG blok 1.1 –Hoorcollege –Fysiek (deels) Sporthart –Test je leefstijl –Supersize me (sportbios)? Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Vandaag: Energiebalans

5 Simpel Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management ENERGIE VB

6 Energie Energie = De mogelijkheid om arbeid te verrichten. Eenheid: Kcal Diverse vormen van energie –Kinetisch, thermisch, chemisch, elastisch etc Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om de temperatuur van één gram water met één graad te laten stijgen.

7 Energie inname Voedingsmiddelen Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management

8 Energie inname Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management 1 gram vet levert 9 kcal 1 gram koolhydraat levert 4 kcal 1 gram eiwit levert 4 kcal 1 gram alcohol levert 7 kcal Koolhydraten Vitaminen Eiwitten Vetten Mineralen Water Verhouding KEV? 60% - 15% - 25% 50% - 30% - 20% 40% - 40% - 20% ??

9 Energie inname - Training Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Verhouding KEV? 60% - 15% - 25% 50% - 30% - 20% 40% - 40% - 20% ?? Trainingsdoel

10 Energie inname Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Hoge energie inname Koolhydraten & Vetten Opslag in de vorm van Glycogeen In de spieren In de lever

11 Energie opslag: Glycogeen Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Glucose Glycogeen Glycogeen is een polymeer van glucose Eenvoudig aanspreekbare energie voorraad In het melkzuursysteem wordt ATP gevormd met hulp van glycogeen

12 Energie opslag: Glycogeen Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Koolhydraten stapelen? Mate van getraindheid Spiermassa Individualiteit

13 Energie opslag: Glycogeen Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Glycogeen opgeslagen? Hormoon glucagon: Stimuleert afbraak glycogeen in glucose. Werkt bloedsuikerspiegel verhogend. Hormoon insuline: Stimuleert opname van bloedglucose door de cellen Werkt bloedsuikerspiegel verlagend.

14 Energie opslag: vet Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Lever en spieren verzadigd met glycogeen? Energie opslag in de vorm van vetten. Adipocyten Vetten: Hoge energiedichtheid

15 Energie opslag: vet Belangrijke functies –Isolatie –Bescherming –Oplosmiddel vitaminen –Energie Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management

16 Energie opslag: vet Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Verzadigde vetten Onverzadigde vetten Cholesterol (LDL) verhogende werking Cholesterol (LDL) verlagende werking

17 Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management

18 Energie verbruik Verbranding glycogeen –Melkzuursysteem –Zuurstofsyteem –Snel beschikbaar, niet onuitputtelijk. Verbranding vetten: energie komt vrij –Vet  Glycerol + Vrije vetzuren  ATP –Langzaam, is bijna onuitputtelijk Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management ATP

19 Vrijgekomen energie BMR – Spijsvertering – Activiteit BMR: Basal metabolic rate –Hartspier, ademhaling, organen, temperatuur –Beïnvloed door geslacht, leeftijd, lengte, gewicht –Beïnvloed door groei, stress, ziekte Spijsvertering –Grote invloed, tot 10% toename BMR Activiteit Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management

20 Energie verbruik Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Even bij tanken? Slapen = 0.95 Kcal/Kg/uurCasus JW 71 kg 8uur slaap Energieverbruik vannacht? 540Kcal Energie verbruik activiteiten

21 Energieverbruik - BMR Formule Harris Benedict Formule Katch McArdle Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management

22 Harris Benedict = de herziene Harris en Benedict- formule van Roza en Shizgal uit 1984 luidt: Mannen (in kcal./dag) BMR ≈ 88 + (13,4 x gewicht in kg.) + (4,8 x lengte in cm.) – (5,7 x leeftijd in jaren) Vrouwen (in kcal./dag) BMR ≈ (9,2 x gewicht in kg.) + (3,1 x lengte in cm.) - (4,3 x leeftijd in jaren) Erik, 50 jaar, 1.88 m, 95 kg BMR = 88 + (13,4 x 95) + (4,8 x 188) – (5,7 x 50) = – 285 = 1978 kcal N.B. Formule Harris Benedict houdt geen rekening met lichaamsamenstelling.

23 Formule van Katch-McArdle Gaat uit van de Lean Body Mass (FFM) ook wel LBM BMR = (21,6 x FFM in kg.)  René = 100kg en heeft 30% vet  FFM = 70 kg BMR = (21,6 x 70) = 1882 kcal.  Rutger = 100kg en heeft 10% vet  FFM = 90 kg BMR = (21,6 x 90) = 2314 kcal.

24 Voorbeeld BMR via Katch-McArdle Erik, 50 jaar, 1.88 m, 95 kg, 15% vet FFM = gewicht – gewicht vetmassa = 95 – (15/100 x 95 kg) = 95 – 14,25 = 80,75 kg BMR= (21,6 x FFM in kg.) = (21,6 x 80,75)= 2114 kcal/dag Katch-McArdle is nauwkeuriger!!! Formule van Katch-McArdle Harris Benedict 1978 kcal/ dag FFM is metabool actief Vet is niet metabool actief

25 Energieverbruik - activiteit Het energieverbruik bovenop je BMR MET –Metabool equivalent –De hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost ten opzichte van de hoeveelheid benodigde energie in rust. –BMR = 1 MET Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management

26 MET= Metabool Equivalent ACTIVITEIT METwaarde Rust (liggen, zitten, ontspannen staan, eten,)1,0 Autorijden, piano spelen, computeren, typen2,0 Wandelen 4 km/uur3,0 Wandelen 5 km/uur4,0 Fietsen km/uur5,0 Fietsen 16 km/uur6,5 Zwemmen (crawl) 1 km/uur5,0 Zwemmen (crawl) 3 km/uur20,0 Rennen/joggen8,0 Matig intensief: tussen 4 MET en 6.5 MET (voor volwassenen) Remember NNGB...Wat is matig intensief? “De MET-waarde ofwel het metabool equivalent is een meeteenheid binnen de fysiologie voor de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost ten opzichte van de hoeveelheid benodigde energie in rust” (wiki)

27 Energieverbruik 1 MET komt overeen met 1 kilocalorie per kilogram lichaamsgewicht per uur of met 3.5 milliliter zuurstof-opname per kilogram lichaamsgewicht per minuut. Hoeveel energie verbruik JIJ? ACTIVITEIT METwaarde Rust (liggen, zitten, ontspannen staan, eten,)1,0 Autorijden, piano spelen, computeren, typen2,0 Wandelen 4 km/uur3,0 Wandelen 5 km/uur4,0 MET waarde x 3,5 x gewicht 200 Energieverbruik van een activiteit per minuut = 4 x 3,5 x = 4,9 Kcal per min Uurtje wandelen = 300 Kcal

28 BMR en lichamelijk activiteit

29 Referentiewaarden Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management leeftijdkJkcal 1-3 jaar jaar jaar jaar jaar jaar jaar > LeeftijdkJkcal 1-3 jaar jaar jaar jaar jaar jaar jaar >70 jaar Mannen met actieve leefstijlVrouwen met een actieve leefstijl

30 Simpel? Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Koolhydraten Vetten Eiwitten BMR Activiteit Kcal MET Lichaamssamenstelling Glycogeen ATP Voeding

31 Energiebalans Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management Literatuur Brug: Determinanten van overgewicht De Greef: Belang van bewegen.

32 Volgende week Leefstijl 2 –Roken –Alcohol –Ontspanning/ stress Literatuur BB Instituut voor Sportstudies: Sport, Gezondheid en Management


Download ppt "De Wereld van Sport, Bewegen en Gezondheid 2 Hoorcollege 1: Leefstijl 1 - Energiebalans."

Verwante presentaties


Ads door Google