De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Methodisch begeleiden Snoezelen Gentle Teaching Totale Communicatie Hometraining en PPG Gedragsmodificatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Methodisch begeleiden Snoezelen Gentle Teaching Totale Communicatie Hometraining en PPG Gedragsmodificatie."— Transcript van de presentatie:

1 Methodisch begeleiden Snoezelen Gentle Teaching Totale Communicatie Hometraining en PPG Gedragsmodificatie

2 Tot 1975: Groepsmatige begeleiding Vanaf 1976: Individuele en groepsmatige begeleiding - Slaapzalen met meerdere bewoners - Activiteiten per afdeling en gericht op beheersing en verzorging - Individuele zorgplannen - Weinig tot geen ouderparticipatie - Werknemers heten “verpleegkundigen- Z” - Eigen slaapkamer - Activiteiten gericht op wonen, werken, ontspanning en persoonlijke ontwikkeling. - Er zijn individuele zorgplannen en daarop afgestemde gemeenschappelijke begeleidingsplannen. - Opkomende en toenemende ouderparticipatie - Werknemers heten (woon-)begeleider Maatschappelijke Zorg Thema 5 Begeleidingsmethoden

3 AlgemeenSpecifiek De voorbereiding De uitvoering De evaluatie/ bijstelling  De anamnese Inventarisatie gegevens  De diagnose Vaststellen probleem (S.O.A.P of P.E.S)  Doelstelling(-en) S.M.A.R.T geformuleerd  Acties 5 x “W”  Evaluatie bijstelling Proces/ product Maatschappelijke Zorg Thema 5 Begeleidingsmethoden

4 Bij methodisch werken gaat het niet meer om intuïtief handelen, maar om een methodische en systematische aanpak waaraan voordelen zijn verbonden:  de kans op fouten neemt af omdat er meer greep is op wat er gebeurt en men verder vooruit kan (moet) zien;  zowel een ander als jijzelf weet wat er verwacht mag worden;  het eigen handelen kan beter geëvalueerd worden om zo nodig het handelen te verbeteren;  anderen krijgen een duidelijker beeld van de werkzaamheden en van datgene waarvoor men staat Maatschappelijke Zorg Thema 5 Begeleidingsmethoden

5 Methodisch werken heeft vier kenmerken:  Het handelen is doelgericht.  Het handelen is systematisch: het verloopt volgens van te voren geplande stappen. Deze stappen zijn afgeleid van de doelstelling.  Het handelen is procesmatig: de verschillende stappen sluiten op elkaar aan. Daarbij wordt rekening gehouden met het effect dat de ene stap op de andere heeft.  Het handelen is bewust: De uitvoerder weet wat hij doet (planning) en waarom (doel) Maatschappelijke Zorg Thema 5 Begeleidingsmethoden

6 DoelGerelateerd aan visie  Stimuleren van de sensorische/ motorische ontwikkeling  Uitlokken van nieuw gedrag  In stand houden aanwezig gedrag  Aansluiten bij het ontwikkelingsniveau van het kind  Normatieve visie  Medische visie  Personale visie Vraag: welke middelen Zijn geschikt voor Zintuiglijke stimulering? Maatschappelijke Zorg Thema 5 Begeleidingsmethoden6

7 Maatschappelijke Zorg Thema 5 Begeleidingsmethoden7

8 Omgangsstrategieën Gedrag volgen Behandelstrategieën Gedrag veranderen  Snoezelen  Gentle Teaching  Totale communicatie  Facilitated communication  Methode Vlaskamp  Methode “Kleine Stapjes”  Methode Feuerstein VJgLk&feature=g-vrec VJgLk&feature=g-vrec (Engels)  Gedragsmodificatie Gedragsmotivicatie[1].pptx (1,7 MB) Gedragsmotivicatie[1].pptx (1,7 MB) Maatschappelijke Zorg Thema 5 Begeleidingsmethoden8

9 Hometraining Video Hometraining (VHT) Begeleiden van ouders thuis met als verbetering communatieve-,motorische-,taal-, sociale vaardigheden en aanleren zelfzorg Ontwikkeling,Inhoud, tijdsduur en frequentie zijn afgestemd op het niveau van het gehandicapte Kind. Begeleiden van ouders met een V.G. kind in een “problematische” opvoedingssituatie” met behulp van het nabespreken van opgenomen videobeelden Maatschappelijke Zorg Thema 5 Begeleidingsmethoden9


Download ppt "Methodisch begeleiden Snoezelen Gentle Teaching Totale Communicatie Hometraining en PPG Gedragsmodificatie."

Verwante presentaties


Ads door Google