De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteitssystemen en procedures 19 juni 2012 Patrick Audenaerde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteitssystemen en procedures 19 juni 2012 Patrick Audenaerde."— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitssystemen en procedures 19 juni 2012 Patrick Audenaerde

2 Wat is het vandaag niet? Het is geen presentatie rond de inhoud van de milieunorm ISO Er is me gevraagd de filosofie van procedures uit te leggen op een 0,5u Waarom hebben wij procedures nodig, en hoe stel je ze op?

3 Wat is een milieuzorgsysteem? Dat deel van het algehele managementsysteem dat betrekking heeft op de organisatiestructuur, planningsactiviteiten, verantwoordelijkheden, werkwijzen, procedures, processen en hulpmiddelen voor het ontwikkelen, implementeren, verwezenlijken, beoordelen en bijhouden van het milieubeleid,

4 Benodigde energie om te komen tot evolutiestappen Tijd Competitie verloop efficiënte organisatie kwaliteitsorganisatie flexibele organisatie innovatieve organisatie structurele energie culturele energie

5 ISO structuur Milieubeleid Planning Implementatie en uitvoering Implementatie en uitvoering Controle en corrigerende maatregele n Controle en corrigerende maatregele n Beoordeling door de directie Beoordeling door de directie Continue verbetering

6 Tijd ISO KWALITEITSVERBETERING Theorie van “Deming” Rendement 1. PLAN 2. DO 3. CHECK 4. ACTION IKZ KWALITEITSBORGING

7

8 Hoe beginnen wij eraan? De eerste vraag is waarom schrijven wij een procedure uit? Maak een boomstructuur van uw processen. Wat zijn de primaire- en de secundaire processen, ISO is de moed om zichzelf en de huidige werkwijze in vraag te stellen en al schrijvend komen de vragen zelf naar boven. Maak proceseigenaars. Met wat beginnen wij eerst en hoe doen wij dat? De start is een schematische voorstelling van het proces, een flowchart of stroomschema genoemd. Hoe zit zo iets in elkaar en gaan wij een verticale of horizontale gebruiken? Analyse van processen. Meten van de processen.

9

10

11 Opstellen van procedures Stel uw handboek op en maak een matrix. De vorm van een procedure. Een procedure is geen werkinstructie. Werkmethoden moeten beheerste procedures worden en moeten daarbij aan volgende items voldoen: –Doel –Toepassingsgebied –Definities –Verantwoordelijkheden Wie is verantwoordelijk Wie is betrokken Wie is geïnformeerd

12 Werkwijze –met flowchart of stroomschema –toelichting – geschreven Kwaliteitsregistratie –Vermelden van te behouden documenten Bijlagen –Alle te gebruiken beheerste formulieren

13 Bedankt


Download ppt "Kwaliteitssystemen en procedures 19 juni 2012 Patrick Audenaerde."

Verwante presentaties


Ads door Google