De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennis van betekenis Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten Lezing voor het Wetenschapsknooppunt Amsterdam 1 december 2011 Monique.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennis van betekenis Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten Lezing voor het Wetenschapsknooppunt Amsterdam 1 december 2011 Monique."— Transcript van de presentatie:

1 Kennis van betekenis Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten Lezing voor het Wetenschapsknooppunt Amsterdam 1 december 2011 Monique Volman

2 Daling onderwijspeil Kwaliteit van de lessen op scholen neemt af Examenresultaten te laag Nederland doet het niet goed op de PISA-ranglijst Groei economie stokt door slecht onderwijs Strengere eisen voor het eindexamen Kwaliteit onderwijs is ernstig verwaarloosd

3 Betrokkenheid als kwaliteit van leren Hogere leerprestaties: beperkt en riskant ideaal Wat weten we over betrokkenheid van leerlingen? –Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid als kwaliteit van leerresultaten Discussie

4 Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Hogere leerprestaties: een beperkt en riskant ideaal Beperkt: Leerprestaties realiseren is maar een deel van waar onderwijs voor is en wat scholen doen

5 Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Riskant Aandacht gaat weg van wat niet in gangbare toetsen tot uitdrukking komt

6 Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Riskant Nadruk op ‘kernvakken’ die van economisch nut zijn  gezapige koeien Zie ook Martha Nussbaum – ‘niet voor de winst’

7 Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Riskant Strategisch gedrag van scholen, leerlingen, ouders

8 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Hogere leerprestaties: een beperkt en riskant ideaal Beperkt: Leerprestaties’ realiseren is maar een deel van waar onderwijs voor is en wat scholen doen Riskant Aandacht trekt naar wat in gangbare toetsen tot uitdrukking komt Gezapige koeien Strategisch gedrag van scholen, leerlingen, ouders Leerlingen ▪ die gericht zijn op eigen succes ▪ die leren als zinloos ervaren

9 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Wat weten we over ‘betrokkenheid’ van leerlingen ? Aspecten van betrokkenheid: (Fredricks, Blumenfeld & Paris, 2004) gedragsmatig emotioneel cognitief Twee tradities: onderzoek naar betrokkenheid bij je school onderzoek naar betrokkenheid bij schooltaken: leermotivatie  wel te onderscheiden maar niet te scheiden  resultaat van interactie individu – omgeving  beïnvloedbaar

10 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Betrokkenheid bij je school

11 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Betrokkenheid bij schooltaken: leermotivatie

12 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie

13 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 1. Kennis en vaardigheden als middelen om om te gaan met vragen

14 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 2. Betrokkenheid bij vakinhouden: meedenken over vragen en problemen – meewerken aan oplossingen

15 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 3. Socioculturele theorie: praktijken, activiteiten, motieven, identiteiten Individueel verwerven van kennis en vaardigheden  steeds beter participeren in sociale praktijken

16 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 3. Socioculturele theorie: praktijken, activiteiten, motieven, identiteiten Jean Lave & Etienne Wenger Leren = ontwikkeling van ‘perifere’ deelnemer naar centrale deelnemer In activiteiten die in de samenleving belangrijk zijn Legitiem perifeer participeren

17 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 4. Deelnemen aan sociale praktijken als manier van leren

18 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 5. Zelf van betekenis zijn

19 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 6. Betrokkenheid bovenaan de ladder en onderaan de ladder

20 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie

21 Hogere leerprestatiesBetrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Discussie? Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten in het basisonderwijs Hoe ontwikkelt betrokkenheid als kwaliteit van leerresultaten zich? Verschillen tussen leerlingen ? Welke instrumenten zijn geschikt om ‘andere kwaliteiten’ vast te stellen?


Download ppt "Kennis van betekenis Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten Lezing voor het Wetenschapsknooppunt Amsterdam 1 december 2011 Monique."

Verwante presentaties


Ads door Google