De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De strategie van een webconcept

Verwante presentaties


Presentatie over: "De strategie van een webconcept"— Transcript van de presentatie:

1 De strategie van een webconcept
Interactieve content De strategie van een webconcept

2 Vakdocent: Marianne Meijers

3 Belangrijk…. 5 deelopdrachten.
Bijna iedere week is een oplevering, dus een AVV (aan voorwaarden voldaan). Het missen van een deadline geldt als een herkansing. Het voor de tweede keer missen van een deadline betekent een onvoldoende voor dit vak!

4 Focus in dit vak… Tekstuele content voor bestaande websites.
Het nadenken over de zender- en ontvangerdoelen van die tekst (strategie). Het structureren van tekstuele content. Het schrijven van content (schrijfstijl). Toegevoegde waarde van interactie.

5 Oftewel… Strategie Structuur Schrijfstijl Interactie

6 Strategie: Hoe kom je daar? Zenderdoelen Ontvangerdoelen
Wat is het belangrijkste doel van de tekst (informeren, overtuigen, activeren?) Wat is de centrale boodschap? Ontvangerdoelen Met welk doel komt de ontvanger op de site? Wat zijn zijn/haar motieven Wat is zijn/haar verwachtingspatroon?

7 Zender belangrijke hoofddoelen in zakelijke communicatie:
Informeren (voorlichting, journalistiek). Instrueren Overtuigen (gericht op verandering van gedrag). Activeren (gericht op actie).

8 Informeren

9 Informeren

10 marketingcommunicatie
Instrueren

11 overtuigen, ethos

12 overtuigen, logos

13 overtuigen, logos

14 overtuigen, pathos

15 overtuigen, pathos

16 overtuigen, pathos

17 Activeren

18 Activeren

19 Strategie: Hoe kom je daar? Zenderdoelen Ontvangerdoelen
Wat is het belangrijkste doel van de tekst (informeren, overtuigen, activeren?) Wat is de centrale boodschap? Ontvangerdoelen Met welk doel komt de ontvanger op de site? Wat zijn zijn/haar motieven? Wat is zijn/haar verwachtingspatroon?

20 Ontvanger Ontvanger Niet direct gaan segmenteren op sociaal-demografische kenmerken (leeftijd, geslacht, levensstijl, gezinssamenstelling etc.)!!

21 Ontvanger Maar vooral focussen op het ‘wat’: wat beweegt mensen;
wat zijn hun motieven; Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, veiligheid, status). wat zijn hun instrumentele behoeften (bijv. uitstel vragen belasting, inschrijven marathon, nieuwe kinderwagen). Wat verwachten mensen (positief of negatief verwachtingspatroon );

22 Een oefening HvA, interactieve media Doelgroep/ontvangers:
Bedrijven die geïnteresseerd zijn in IAM in het kader van projecten (projectpartner)en stages (stagebedrijf).

23

24 belangrijkste doel van dit onderdeel (informeren, overtuigen, activeren).
analyse van de doelgroep wat beweegt ze, wat zijn hun motieven; Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, bevestiging, status etc.) wat zijn hun instrumentele behoeften (bestellen, info over, nieuwe tandenborstel etc.) Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangers-doelen (gebruik hiervoor de laddertechniek) Benoem 6 belangrijke zender- en ontvangsdoelen. Geef ze een score van 1 t/m 6 (1 belangrijkste, 6 minst belangrijkste). Bepaal bij nr. 1 t/m 3 of het gaat om informeren, overtuigen of activeren. Wat is de verwachting van de ontvanger (positief, negatief, wantrouwend etc.)? Benoem de gewenste dominante indruk van de site (in één pakkende zin).

25

26 De opdracht thuis! Pak een pagina of onderdeel van de website die je hebt gekozen als project (homepage of ander onderdeel van de site). Bepaal het belangrijkste doel van dit onderdeel (informeren, overtuigen, activeren). Maak een analyse van je doelgroep wat beweegt ze, wat zijn hun motieven; Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, bevestiging, status etc.) wat zijn hun instrumentele behoeften (bestellen, info over, nieuwe tandenborstel etc.) Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangers-doelen (gebruik hiervoor de laddertechniek) Benoem 6 belangrijke zender- en ontvangsdoelen. Geef ze een score van 1 t/m 6 (1 belangrijkste, 6 minst belangrijkste). Bepaal bij nr. 1 t/m 3 of het gaat om informeren, overtuigen of activeren. Wat is de verwachting van de ontvanger (positief, negatief, wantrouwend etc.)? Benoem de gewenste dominante indruk van de site (in één pakkende zin).

27 Opdracht geprint inleveren:
Opdracht volgende week a/h begin van de les inleveren Niet inleveren betekent gemiste AVV!

28 Lesweek Lesonderwerp Opdracht in de les Inleveren opdracht voor AVV 1 31 aug. 2009 Strategie: zender en ontvangersdoelen van een site-onderdeel Werk de strategie van een webconcept uit 2 7 sept. 2009 Strategie Structuur van een website op macro-niveau Indelingsprincipes Behandelen uitgewerkte strategie Start opdracht indelingsprincipes (sitemap maken) Opdracht 1. Uitgewerkte strategie inleveren. 3 14 sept. 2009 structureren op pagina-niveau Structureren op pagina-niveau Behandelen sitemaps Opdracht uitwerken strategie en structuur op pagina-niveau Opdracht 2. Uitwerking van een sitemap inleveren. 4 21 sept. 2009 Structureren op pagina-niveau en Schrijfstijlen Bespreken opdracht structureren pagina-niveau Start opdracht schrijfstijlen Opdracht 3. Uitgewerkt voorstel t.a.v. de visuele en tekstuele structuur van een homepage of verdiepingspagina inleveren. 5 28 sept. 2009 Interactie Elkaars teksten beoordelen Start opdracht interactie Opdracht 4. Een uitgewerkte pagina webtekst inleveren. 6 5 okt. 2009 Interactie! . Opdracht interactie bespreken Opdracht 5. Opdracht interactie inleveren. 7 12 okt. 2009 Peer beoordelingen eindopdracht Concept einddocument opleveren. 8 19 oktober Herfstrecess 9 & 10 26 okt. en 2 nov. Eindgesprekken Definitieve eindopdracht inleveren.


Download ppt "De strategie van een webconcept"

Verwante presentaties


Ads door Google