De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mediamatic | Prikkel24 april 2003 Prikkel: leren is leuk Mediamatic Cidi Davidse

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mediamatic | Prikkel24 april 2003 Prikkel: leren is leuk Mediamatic Cidi Davidse"— Transcript van de presentatie:

1 Mediamatic | Prikkel24 april 2003 Prikkel: leren is leuk Mediamatic Cidi Davidse

2 2 24 april 2003Mediamatic | Prikkel Inhoud Prikkel in de context van onderwijsvernieuwing. Door wie? Uitgangspunten? Het ontwikkeltraject ‘Prikkel’ in de praktijk Wat is Prikkel? Hoe ziet het eruit? Wat zijn de ervaringen? Hoe gaat het verder?

3 3 24 april 2003Mediamatic | Prikkel  Het onderwijs niet aansluit bij de leerlingen?  Docenten hierdoor het plezier in hun werk verliezen?  Oplossingen en instrumenten hiervoor niet voor het oprapen liggen?  Je gaat samen aan het werk om het roer om te krijgen, om onderwijsvernieuwing te bereiken Wat doe je als...

4 4 24 april 2003Mediamatic | Prikkel  Leerlingen én  Docenten én  Management én  Ontwerpers én  Project(bege)leiders Door wie ‘samen’?

5 5 24 april 2003Mediamatic | Prikkel  Docent en leerling zijn gelijkwaardig  Rol van de docent is duidelijk  De leerling staat centraal  Leren sluit aan bij de ontwikkeling en omgeving  Leren is leuk  Leren is actief en producerend  De leerling reflecteert op wat hij leert  Lesinhoud is authentiek, functioneel en actueel  Leren past bij onderwijsmethode Samen een basis formuleren

6 6 24 april 2003Mediamatic | Prikkel  Adaptief Competentie Gericht Leren met andere woorden  Gericht op competenties in plaats van op curriculum  Leerlingen verbeteren zelfstandig hun competenties  Docenten sturen hun ontwikkeling hierin  Competenties verbeteren door praktische opdrachten  Opdrachten georganiseerd rond herkenbare thema’s in plaats van vakken Dan: van een abstracte visie naar concrete doelen

7 7 24 april 2003Mediamatic | Prikkel Maar hoe dan? Met Prikkel als instrument! De webleeromgeving... Deels openbaar, deels besloten: een veilige community Deels individueel, deels klassikaal: beperkte vrijheid Open source software (Zope): Grote flexibiliteit mogelijk Leeromgeving wordt creëer-omgeving

8 8 24 april 2003Mediamatic | Prikkel Het ontwikkeltraject Uitgangspunten bij aanvang: 1. Adaptief Competentiegericht Leren 2. ICT is faciliterend, inspirerend en ondersteunend

9 9 24 april 2003Mediamatic | Prikkel Het ontwikkeltraject  Vooronderzoek, brainstormsessies  Scenario’s  Eerste speelversie  Gebruik en evaluatie  Tweede speelversie  Gebruik en evaluatie  Prikkel 1.0  Doorlooptijd: circa 1 jaar

10 10 24 april 2003Mediamatic | Prikkel  Scenario 1: Fatima heeft haar eigen plekje Iedere leerling heeft een eigen plekje in Prikkel waar hij of zij allerlei eigen ideeën kwijt kan. Fatima had haar eigen plekje nog niet ingevuld, maar heeft nu een aantal leuke ideeën voor haar persoonlijke pagina. Ze opent Prikkel, klikt door naar haar eigen ruimte en vult deze met een overzicht van haar hobby’s, een gedichtje, een plaatje van haar konijn en nog wat leuke dingetjes. Verder heeft ze in de vakantie foto’s gemaakt van haar familie. Ze besluit de foto’s in te scannen en op haar pagina te zetten. Als ze al haar ideeën heeft verwerkt, bewaart ze de pagina en kijkt nog even hoe haar eigen pagina er uit komt te zien voor haar andere klasgenootjes en verlaat vervolgens Prikkel. Joyce, één van de docenten….. Hoe ziet een scenario eruit?

11 11 24 april 2003Mediamatic | Prikkel Voordelen scenario’s  Concrete dialoog over hoe het product moet gaan functioneren in de dagelijkse praktijk  Inspireert tot nieuwe ideeën  Functionaliteiten worden (indirect) benoemd  Voorwaarden omgeving worden duidelijk (benodigde hardware, digitale camera etc)

12 12 24 april 2003Mediamatic | Prikkel Hoe ziet Prikkel eruit? Home (www.prikkel.mco.msa.nl)

13 13 24 april 2003Mediamatic | Prikkel

14 14 24 april 2003Mediamatic | Prikkel

15 15 24 april 2003Mediamatic | Prikkel Prikkel in de klas  Ontwikkeld voor en met Montessori College Oost (Amsterdam)  Ingevoerd in twee eerste klassen 2001/2002  Invoering ging stapje voor stapje  Leerlingen en docenten hebben zich Prikkel eigen gemaakt tijdens de ontwikkelingsfase  Prikkel wordt nu actief en intensief gebruikt  Leerlingen nemen eigen verantwoordelijkheid in Prikkel én in de klas

16 16 24 april 2003Mediamatic | Prikkel De toekomst van Prikkel  Uitbreiding naar andere klassen en scholen  Meerdere veilige communities, die met elkaar in contact staan  Voor deze schaalvergroting is nieuwe, meer flexibele basis nodig  Het Content Management Systeem anyMeta maakt inhoud beheren, structureren, personaliseren en delen op eenvoudige wijze mogelijk

17 17 24 april 2003Mediamatic | Prikkel Samenvatting  Voor onderwijsvernieuwing zijn zowel visie als instrumenten van belang  Prikkel is daarom niet alleen een product, maar ook een manier van werken  Alle betrokkenen samen maken van Prikkel een succes

18 Mediamatic | Prikkel24 april Einde


Download ppt "Mediamatic | Prikkel24 april 2003 Prikkel: leren is leuk Mediamatic Cidi Davidse"

Verwante presentaties


Ads door Google