De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren."— Transcript van de presentatie:

1 Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren

2 Inhoud workshop FASE 1: Wat vraagt het leerplan? (Waartoe?) -Voorstelling van de leerplancontext -Brainstorm: biografische, christelijke traditie, maatschappelijk (werkblad) -Toelichting van gekozen knooppunten/ingrediënten FASE 2: De impulsen (waarmee?) -Voorstelling van vijf impulsen -Brainstorm: welke knooppunten /ingrediënten uit FASE 1 komen aan bod in de gevonden impulsen (werkblad) -Toelichting van de gevonden koppeling FASE 3: Verwerking naar lesgebeuren (hoe?)

3 FASE 1: Wat vraagt het leerplan? (Waartoe?) De leerplancontext (2 minuten): Terreinen: BRONNEN VAN LEVEN & JEZELF WORDEN Terreinomschrijving: Welke bronnen zijn voor mensen een inspiratie voor de ontplooiing van de eigen persoonlijkheid? Wat doet (samen) leven, wat richt hen op, wat beweegt hen? Terreindoel: 6. Openheid vertonen voor het gebruik van symbolen, rituelen en tweede taal. Ingrediënt: Rituelen, symbolen, feiten- en beeldtaal, sacramenten.

4 FASE 1: Wat vraagt het leerplan? Brainstorm (3 minuten): Hoe interpreteren we de voorliggende doelstelling? Wat kan er m.a.w. [rechtstreeks en onrechtstreeks] ter sprake komen? -Welke ingrediënten? Levensbeschouwelijke knooppunten, vragen, maatschappelijke, christelijke thema’s… zijn er hier in het geding? [trefwoorden] -Rangschik bovenstaande ideeën (lp. pag. 49) BIOGRAFISCH: antropologisch CHRISTELIJKE TRADITIE: wat biedt het christendom? MAATSCHAPPELIJK: actuele, maatschappelijke thema’s MERK OP: het gaat hier nog niet om impulsen (middelen) bv. Verzoening via de Parabel van de Verloren Zoon (=impuls).

5 FASE 1: Wat vraagt het leerplan? Toelichting in de groep (15 minuten): Welke ingrediënten bevatten lessen omtrent het terreindoel: 6. Openheid vertonen voor het gebruik van symbolen, rituelen en tweede taal.

6 FASE 2: De impulsen (waarmee?) Voorstelling impulsen (15 minuten): -Tekstimpulsen: bijbelteksten, kerkelijke documenten, verhalen, artikels … -Klankimpuls: geluidsopnames, liedjes … -Beeldimpuls: beeldende kunsten, filmfragmenten …

7 FASE 2: De impulsen (waarmee?) Voorstelling impulsen (15 minuten): -Tekstimpuls (3) -Klankimpuls -Beeldimpuls (2)

8 Impuls 1: The Velveteen Rabbit (M. Williams)

9 Impuls 2: Il Postino (M. Radford)

10 Impuls 3: Omgaan met dromen

11 Impuls 4: Het meisje dat niet knielen kon (Etty Hillesum)

12 Impuls 5: Symboolscheppingen

13 FASE 2: De impulsen (waarmee?) Brainstorming (20 minuten): Via welke impuls kun je welk biografisch, christelijk of maatschappelijk ingrediënt (zie deel 1)in de les ter sprake brengen?

14 FASE 3: Verwerking naar lesgebeuren (HOE?) Concreet traject: (20 minuten) één impuls en één ingrediënt Koppeling lesmateriaal en leerling. -Welke werkvormen ga je gebruiken bij de impuls? -Welke vragen ga je stellen bij de impuls? -Welke verdere werkvormen en/of lesmateriaal ga je gebruiken om het beoogde ingrediënt uit te werken? -Wat met de evaluatie? Welke vragen ga je stellen over deze leerinhoud? Bedenkingen … bv. Zijn er andere impulsen die je geschikter acht?


Download ppt "Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren."

Verwante presentaties


Ads door Google