De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een sociale werkelijkheid creëren: Organisaties als culturen Hoofdstuk 5 (p 107):

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een sociale werkelijkheid creëren: Organisaties als culturen Hoofdstuk 5 (p 107):"— Transcript van de presentatie:

1 Een sociale werkelijkheid creëren: Organisaties als culturen Hoofdstuk 5 (p 107):

2 Inleidend:1/4 Wat is cultuur?

3 Ontwikkelingspatroon (chronologisch) - kennis, ideologie, waarden, wetten, dagelijkse rituelen Graad van verfijning (thematisch) - overtuigingen? praktisch handelen? = evaluerend/subjectief/interpretatief Inleidend:2/4 Wat is cultuur?

4 Inleidend:3/4 Een eigen manier van leven = descriptief/objectief/zonder verdere interpretatie Wat is cultuur?

5 Inleidend:4/4 Een eigen manier van leven ? Organisaties?

6 1. Cultuur en organisatie: Organisatie als een cultureel fenomeen/stadium/product Organisatie en culturele context Bedrijfsculturen en subculturen

7 1. Cultuur en organisatie: 1/25 Organisaties: - macro - micro 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen :

8 1. Cultuur en organisatie: 2/25 Samenleving: structuur  organisatie(s) Organisatie = cultureel fenomeen vb. werk 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen :

9 1. Cultuur en organisatie: 3/25 Organisatie = Leven vb. werk: - 5/6 dagen/week - 20 km van de woonst - 9u – 17u / shiftensysteem - uniform dragen - … 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen :

10 1. Cultuur en organisatie: 4/25 -middel en doel -fragmentering en differentiatie, bv. arbeidsindeling -integratie: overheid, kerken media, ander instellingen, individuen 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen :

11 1. Cultuur en organisatie: 5/25 - moderne samenleving: organisatie centraal -traditionele samenleving: gezin centraal 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen :

12 1. Cultuur en organisatie: 6/25 - industriële samenleving vs. industriële samenlevingEN -nationaliteit vs. beroep Belg - Fransman conciërge - landbouwer 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen :

13 1. Cultuur en organisatie: 7/25 organisaties cultuur 1.2. Organisatie en culturele context :

14 1. Cultuur en organisatie: 8/25 Nat. 1 Management 1 Nat. 2 Nat. 4 Management 2 Management 4 Nat. 3 Management Organisatie en culturele context :

15 1. Cultuur en organisatie: 9/25 Japan = industriële mogendheid organisatie = collectief * afhankelijkheid * gemeensch. verantwoordelijkheid * wederzijdse hulp 1.2. Organisatie en culturele context :

16 1. Cultuur en organisatie: 10/25 Japan  gezag:- paternalistisch - traditioneel - respect Murray Sayle:- rijstbouw - samoerai 1.2. Organisatie en culturele context :

17 1. Cultuur en organisatie: 11/25 Rijstbouw: - schaarste land, korte groeiperiode - hele groep aan het werk Samoerai: - in ruil voor voedsel, bescherming verlenen Rijstboeren: werknemers Samoerai: management 1.2. Organisatie en culturele context :

18 1. Cultuur en organisatie: 12/25 Onderlinge dienstbaarheid, respect en afhankelijkheid, volgzaamheid, traditie bv. Bankiers: bereid grote risico’s te nemen 1.2. Organisatie en culturele context :

19 1. Cultuur en organisatie: 13/25 Japanse cultuur overname ideeën maar: - promotiemogelijkheden?  relatie ondergeschiktheid – zelfrespect  beantwoorden aan culturele voorwaarden schenkt op zich al genoegdoening 1.2. Organisatie en culturele context :

20 1. Cultuur en organisatie: 14/25 Westerse cultuur: - wedijver, individualisme - winnaar zijn - spel zo goed mogelijk spelen 1.2. Organisatie en culturele context :

21 1. Cultuur en organisatie: 15/25 Japans model van organisatie: - veeleisend werk onderdanig uitvoeren - leed met glimlach dragen  enkel succesverhalen gaan de ronde 1.2. Organisatie en culturele context :

22 1. Cultuur en organisatie: 16/25 Japans model van organisatie: - verdwijnen - overgaan in Westers model van organiseren? 1.2. Organisatie en culturele context :

23 1. Cultuur en organisatie: 17/25 ouder-kind Amerika: opschepperig en exhibitionistisch onafhankelijkheid en kracht zelfwaarde en zelfgenoegzaamheid  organisatie met doorgroeimogelijkheden 1.2. Organisatie en culturele context :

24 1. Cultuur en organisatie: 18/25 positieve bekrachtiging - in bloemetjes zetten, promotie, bonus - plechtige vorm 1.2. Organisatie en culturele context :

25 1. Cultuur en organisatie: 19/25 CULTUUR gevaar: blindstaren op eigen voortreffelijkheid opl:kijken naar andere gedragscodes 1.2. Organisatie en culturele context :

26 1. Cultuur en organisatie: 20/25 Wanneer cultuur? - patroon interactie individuen - taal - beelden en thema’s - rituelen - … Organisaties en bedrijfs(sub)culturen :

27 1. Cultuur en organisatie: 21/25 cultuur/filosofie: - familie/groep  samenwerking - ‘beste zijn’ - … 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen :

28 1. Cultuur en organisatie: 22/25 bedrijf: - samenwerking, beleefdheid, attentie, hulpvaardigheid motto: wij maken vrienden - oppervlakkigheid bij sommige werknemers 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen :

29 1. Cultuur en organisatie: 23/25 oorzaken: - gebeurtenis 10 j. geleden - gedrag president gevolgen: - schijn en werkelijkheid - onderafdeling terug onder moederbedrijf 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen :

30 1. Cultuur en organisatie: 24/25 Aanwijzingen voor een bedrijfscultuur: - rituelen - machthebbers - historische achtergrond 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen :

31 1. Cultuur en organisatie: 25/25 Aanwijzingen voor een tegencultuur: - sociale verkeer - mozaïek: verschillende groepen in een bedrijf - extern gevormde groepen - mate van loyaliteit: bv. persoonlijk gewin? - vakbonden 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen :

32 2. Een organisatorische werkelijkheid creëren (p 124) Cultuur: regels volgen of ‘enactment’ Organisatie: gemeenschappelijke werkelijkheidsbepaling

33 2. Organisatorische werkelijkheid creëren: Harold Garfinkel = enactment: - aangeleerde vanzelfsprekendheid - mbv. ongeschreven regels - regels met toegevoegde waarde - situaties gaan anticiperen = sociale werkelijkheid verinnerlijken 2.1. Gemeenschappelijke werkelijkheidsbepaling :

34 2. Organisatorische werkelijkheid creëren: organisatie = sociale werkelijkheid = samenleving/cultureel fenomeen [samenleving = hetgeen gemeenschappelijk is] organisatie = delen van gemeenschappelijke waarden [organisatie = bedrijfscultuur] bedrijfscultuur = sociale werkelijkheid 2.2. Gemeenschappelijke werkelijkheidsbepaling :

35 3. Sterke kanten en beperkingen van de cultuurmetafoor

36 3. Plus- en minpunten van de cultuurmetafoor: - symbolische betekenis aanwenden/accentueren - zingeving/normatieve lijm - ontwikkelen nieuwe opvattingen en processen - sociale werkelijkheid - management = enactment - organisatieverandering(en) cultuurmetafoor = nuttig

37 3. Plus- en minpunten van de cultuurmetafoor: - gevaar voor manipulatie en controle door management - metafoor niet altijd hetzelfde als de ervaring die men binnen de cultuur zelf heeft - cultuur is holografisch cultuurmetafoor = minder nuttig

38 Besluit:


Download ppt "Een sociale werkelijkheid creëren: Organisaties als culturen Hoofdstuk 5 (p 107):"

Verwante presentaties


Ads door Google