De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Moral Mazes: The World of Corporate Managers by Robert Jackall Hoofdstuk 2: The social structure of managerial work Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Moral Mazes: The World of Corporate Managers by Robert Jackall Hoofdstuk 2: The social structure of managerial work Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie."— Transcript van de presentatie:

1 Moral Mazes: The World of Corporate Managers by Robert Jackall Hoofdstuk 2: The social structure of managerial work Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie

2 Gebaseerd op veldwerk in grote organisaties en interviews met > 100 managers ‘Most Outstanding Business and Management Book’(1988) by the Association of American Publishers

3 Autoriteit Autoriteit is gelinkt aan persoonlijke relaties: –met baas –met managers Autoriteit wordt gecentraliseerd en gedecentraliseerd: – chief executive officer (CEO) – verantwoordelijkheid beslissingen en winsten zo laag mogelijk op de organisatielijn

4 Opmerking Bedrijf = verschillende divisies (met president) = profit centers Elke divisie = autonome en zelfvoldoenende organisatie Maar: toezicht van ‘corporate central staff’ & rapportering president aan CEO (via ‘executive vice-presidents’)

5 Systeem van rapporteren = sleutelmechanisme structuur  werknemers  managers  baas managers  superieuren van baas  president divisie  CEO

6 Elk niveau structuur = druk van boven om hogere doelen te bereiken Opmerking: Wat er gerapporteerd wordt aan het topmanagement is afhankelijk van wat de superieuren tot doel hebben CEO centraal

7 ‘Management – by – objective’ systeem keten van verplichtingen van CEO tot de laagste posities patrimoniale waarden: – onmiddelijke ervaringen – carrièrekansen op lange termijn Opmerking: geen bescherming = zwakheid, onvertrouwen domme fouten of tegen de verplichtingen van trouwheid

8 Details geen gedetailleerde instructies redenen: – autonomie ondergeschikten – vervelende details – verantwoordelijkheid fouten pregedetermineerde oplossing

9 Credit Credit bij succesvolle beslissing gaat naar hoogste persoon die betrokken  autoriteit als vergunning stelen ideeën Opmerking: Superieuren kunnen krediet verdelen  vertrouwensrelaties  grotere inspanningen  ondergeschikte als ‘sportief’ persoon Besluit: CEO grote invloed dankzij dit systeem

10 Ingewikkelde cognitieve mappen kennis managers en superieuren juiste mensen aanspreken kennis politieke conflicten

11 Organisatorische omwenteling nieuwe CEO verandering organisatie redenen: – voorgaande fouten – agressieve imago – vertrouwensstructuur

12 Opmerking: ook bij presidenten Besluit: ‘Vertrouwen als metselspecie hierarchie’  onzekerheid  allianties

13 Basisstructuren en - ervaringen scherpzinnig gevoel organisatorische willekeurigheid concurrentie binnen organisatie line managers versus staff managers streven promotie

14 Conflicten Bedrijf: luxe diensten, informatie en sociale contacten Functie? Verbergen conflicten door harmonie en teamwerk Conclusie: onderdrukken openlijke conflicten sociaal geaccepteerde vormen strijdvoeren

15 Managerial code aanwijzingen aan leren: – complexe regels – gedeelde meningen – normatieve codes – institutionele logica Waarom? Controle constructie alledaagse leven

16 Allianties banden loyaliteit netwerken lopende door gehele organisatie uit eigen belang introductie exclusieve netwerken bescherming en overname macht leden krijgen stempel

17

18 Conclusie voldoen eisen zichzelf voortdurend herbevestigen onzekerheid en willekeurigheid Gevolg: Angst – ‘key experience of managerial work’ – promotie

19 Kritiek Thomas W. Norton: ‘Narcassism and moral of corporate mazes life’ buitenlandse concurrentie macro –fenomenen


Download ppt "Moral Mazes: The World of Corporate Managers by Robert Jackall Hoofdstuk 2: The social structure of managerial work Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie."

Verwante presentaties


Ads door Google