De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Markets, Hierarchies and Hegemony -Charles Perrow- Aline De Vleminck 2 e bachelor Sociologie 2005-2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Markets, Hierarchies and Hegemony -Charles Perrow- Aline De Vleminck 2 e bachelor Sociologie 2005-2006."— Transcript van de presentatie:

1 Markets, Hierarchies and Hegemony -Charles Perrow- Aline De Vleminck 2 e bachelor Sociologie

2 Theorie van Williamson •Williamson : Markten Hiërarchische structuren Hiërarchie= economie met enkele producenten = efficiënter = transactiekosten zijn het laagst

3 Stelling van Perrow Perrow: -Beperken van transactiekosten=minder belang -Efficiëntie komt voort uit hegemonie controle over arbeid kosten externaliseren

4 Kritiek • Aantal contradicties in werk Williamson •Williamson herroept voordelen van hiërarchie spreekt zichzelf tegen •Perrow: nadelen zijn belangrijk ! Williamson ondergraaft eigen werk

5 Voorbeeld externe kapitaalmarkt •Williamson: management kan kapitaalbehoeften vd divisies beter inschatten dan de kapitaalverschaffers •Perrow: valse vergelijking Externe kapitaalmarkt (investeerders) management D1D2D3D4O1O2O3O4

6 • Besluit Perrow: kapitaalverschaffers kunnen behoeften van individuele ondernemingen beter inschatten dan de behoeften van multi-divisionele onderneming. Williamson •Ander probleem: ontbreken definitie transactiekosten

7 Voorbeeld muziekindustrie •Tot jaren ’50: muziekindustrie gedomineerd door 4 ondernemingen •Maar vraag naar nieuwe muziekvormen •Technologische veranderingen: - TV - Fm - goedkope radio’s - LP’s

8 •4 grote ondernemingen spelen niet in op de wijzigingen •toetredingskost markt daalt nieuwe ondernemingen •Transactiekosten minimaal voor nieuwe ondernemingen gevolg: dominantie grote 4 verdwijnt •Grote 4 kopiëren nieuwe ondernemingen

9 •Grote ondernemingen ontevreden met nieuwe situatie willen dominantie terug •Hiervoor tussenkomen in de markt •Krijgen hierdoor dominante positie terug •Perrow: nastreven van hegemonie over de markt bepaalde evolutie in economie en NIET het beperken van transactiekosten

10 Conclusie Technologische verandering Op zoek naar marktcontrole (hegemonie) Voor 1950: 4 grote markt- leiders OLIGOPOLIE Toetreding kleine ondernemingen AFZWAKKING OLIGOPOLIE Integratie HERSTEL OLIGOPOLIE vd 4 grote ondernemingen

11 Conclusie •Evolutie economische structuren in de muziekindustrie: = gedreven door zoek naar hegemonie (Perrow) = gedreven door nastreven van beheersing transactiekosten (Williamson)


Download ppt "Markets, Hierarchies and Hegemony -Charles Perrow- Aline De Vleminck 2 e bachelor Sociologie 2005-2006."

Verwante presentaties


Ads door Google