Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCarla Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Eén loket voor medewerkers Corné Dekker en Mark Voogd 9 januari 2003
2
Inhoud Eén loket voor burgers Eén loket voor medewerkers
Software architectuur Functionele E-Government architectuur E-Team projecten fase E-Team projecten fase Web-Autorisatie-Systeem
3
Software architectuur
Fase 1: Klassieke architectuur Fase 2: Client-server architectuur Fase 3: Internet architectuur
4
Fase 1: Klassieke architectuur
Voordeel: * Beheersbaar Nadeel: *Gebruikersonvriendelijk
5
Fase 2: Client/server architectuur
Voordeel: * Gebruikersvriendelijk(er) Nadeel: * Onbeheersbaar
6
Fase 3: Internet architectuur
Voordeel: Nóg gebruikersvriendelijker Beheersbaar
7
Taakspecifieke afdelings toepassingen
Voordelen: Autonomie van de afdelingen Verschillende definities van gegevens Verhoging flexibiliteit Verlaging complexiteit
8
Taakspecifieke afdelings toepassingen
Nadelen: Meervoudig onderhoud basisgegevens Integratie functies in de front office is lastig Integrale managementrapportages en beleidsanalyses zijn moeilijk te maken
9
Oplossing: E-Government architectuur
Eén loket voor burgers Eén loket voor medewerkers Klanten hebben niet langer contact met een afdeling, maar met de gemeente
10
Architectuur nu elke afdeling eigen toepassing
specialisten en niet-specialisten gebruiken zelfde toepassing gebruik gegevens door andere afdelingen minimaal uitwisseling gegevens tussen afdelingen minimaal
11
Architectuur ongewenst
Behoefte: gegevens beschikbaar stellen aan andere afdelingen, burgers en bedrijven Nadelen: kennis nodig per toepassing autorisatie nodig per toepassing beveiliging nodig per toepassing beschikbaarheid gewenst per toepassing
12
E-Government architectuur
13
Kenmerken E-Government architectuur
Specialisten blijven op oude wijze back-office-toepassing gebruiken Niet-specialisten gaan mid-office-toepassingen gebruiken Koppelingen zorgen voor gegevens-uitwisseling tussen bo-toepassingen en mo-database MO-database ook basis voor koppeling tussen bo-toepassingen onderling en voor koppelingen met externen
14
Gegevensmagazijn Bevat kopieën van gegevens uit de back-office-toepassingen Bedoeld om via web-toepassingen te raadplegen
15
Zaken/intakes Alle aanvragen centraal opgeslagen middels web-formulieren via het web-intake-systeem (WIS) Op termijn óók aanvragen die via andere kanalen binnenkomen: post fax balie
16
GFO-Zaken
17
Beschikkingen Het resultaat van een zaak dient ook in de mid-office-database te worden opgeslagen Het web-intake-systeem (WIS) zou hiertoe functioneel kunnen worden uitgebreid
18
Actoren Elke zaak wordt opgepakt door (meerdere) medewerkers of organisatie-onderdelen Ook m.b.t. elektronisch paraferen Het integraal-personeels-registratie-systeem (IPS) is de mid-office-basisregistratie m.b.t. actoren
19
Mid-office toepassing IPS
20
Mid-office toepassing IPS
21
Mid-office toepassing IPS
22
Relaties Het CRM is de mid-offcie-basisregistratie om in één oogopslag alle zaken van één relatie te kunnen tonen Het WIS zou kunnen worden uitgebreid met deze functionaliteit
23
Documenten Een document-registratie-systeem (DRS) registreert alle belangrijke documenten (zoals P&A) Een document-management-systeem (DMS) ondersteunt de behandeling van documenten (versiebeheer, dossiers)
24
DDS/CMS Een document-database-systeem (DDS) gebruikt records; een web-toepassing is nodig om het document te tonen Een content-management-systeem (CMS) wordt gebruikt om documenten te publiceren
25
RIS Alle bestuurlijke stukken worden via het Raads-Informatie-Systeem beschikbaar gesteld Vertrouwelijke stukken uitsluitend t.b.v. raadsleden Alle overige stukken voor élke burger
26
Workflow Naast workflow-functionaliteit in BO (uitgebreid) en het WIS (beperkt) kan extra functionaliteit gewenst zijn om processen te: - bewaken routeren sturen
27
Koppelingen We onderscheiden de volgende koppelingen: BO->MO
BO->BO FO->BO BO->FO -> extern (ketenintegratie)
28
Overige mo-toepassingen
GIS t.b.v. geografische toegang tót en het grafisch weergeven ván mid-office-gegevens WAS t.b.v. eenduidig autoriseren en authenticeren van alle mo-toepassingen (single-sign-on) PORTAAL t.b.v. gepersonificeerde omgeving met uitsluitend voor gebruiker relevante gegevens
29
Web Autorisatie Systeem
autoriseer een medewerker door de naam van de medewerker aan te klikken of autoriseer een functie of een organisatie-onderdeel of een groep
30
Web Autorisatie Systeem
Wie mag deze Intakegegevens Zien ? Wie mag welke Paraaf zetten ? Wie mag welke Status wijzigen ?
32
Voordelen voor klant (burger én medewerker)
Één loket Niet: “bij welke afdeling moet ik zijn” Écht vraaggericht mogelijk (“ik wil een garage bouwen”, “melden nieuwe medewerker”) Snelle klantafhandeling Eenmalige aanlevering gegevens (er wordt niet gevraagd wat al bekend is) Één overzicht met status-informatie álle zaken per klant
33
Status álle vragen
34
Voordelen voor organisatie (efficiency)
Één overzicht alle zaken per klant, per adres, per object Management-informatie mbt álle zaken Beleidsanalyses eenvoudiger Beveliging, beschikbaarheid Onafhankelijk van plaats (telewerken) Verplicht tot standaardisering Verplicht tot samenwerken Efficiëntere en snellere procesvoering Grote besparingen Tevredener klanten
35
Managementinformatie álle intakes/zaken
36
Fase 1: Project Website content content-management-systeem
37
Fase 1: Project E-Loket zaken/intakes
38
Fase 1: Project RIS stukken raads-informatie-systeem
39
Fase 2: Project E-Loket uitbreiding webformulieren basis voor crm ?
uitbreiden met beschikkingen ? bedrijvenloket andere documenten koppelen ?
40
Fase 2: Project Midoffice
gegevens-magazijn koppelingen met back-office-toepassingen
41
Fase 2: Project DCWM documenten content workflow drs/dms/dds wfm
42
Fase 2: Project Intranet
content portaal
43
Fase 2: Project GIS via kaartjes eenvoudiger melden
via kaartjes eenvoudiger toegang tot informatie uit het gegevens-magazijn
44
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.