De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Digitale dienstverlening Gemeente Assen Jan van der Ploeg, Informatieanalist SGBO Benchmark bijeenkomst | woensdag 6 september 2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Digitale dienstverlening Gemeente Assen Jan van der Ploeg, Informatieanalist SGBO Benchmark bijeenkomst | woensdag 6 september 2006."— Transcript van de presentatie:

1 Digitale dienstverlening Gemeente Assen Jan van der Ploeg, Informatieanalist SGBO Benchmark bijeenkomst | woensdag 6 september 2006

2 Agenda Aanleiding: Verbetering dienstverlening Beter gebruik van Internet Één klantcontactpunt, de Publieksbalie Onze ICT Architectuur Aanpak, realisatie, aandachtspunten etc. Vragen

3 Verbetering dienstverlening Organisatie veranderingstraject (K2) – Betere informatievoorziening – Meerdere kanalen (o.a. digitaal loket) – Één klantcontactpunt (de Publieksbalie) – Processturing (transparant) ICT – Vernieuwen website – Persoonlijke webportaal voor Assenaren – Beter gemeentelijke gegevensbeheer – Één Workflow Management systeem – Centralisatie van ICT verantwoordelijkheid

4 Beter gebruik van het Internet Internet voor een brede doelgroep – Assen.nl Internet voor speciale doelgroepen – Wazzup.nl (Jongeren) – Bredeschool-Assen.nl (Wijkbewoners) – ISD-Assen.nl (Werkzoekenden) Internet voor de individuele klant – Asserloket.nl

5 Actueel nieuws en informatie INFORMATIE diensten Stads informatie. Dienst - verlening. Interactie en contact. Bezoeker ondersteuning. Agenda Leden B&W Leden Raad Portefeuilles Info dualisme Raadsprogramma Vergunningen Calamiteiten en rampenplan. Agenda Leden B&W Leden Raad Portefeuilles Info dualisme Raadsprogramma Vergunningen Calamiteiten en rampenplan. Bijv. Kloosterveen of andere stadsontwikkelingen. Overzicht persberichten Middels vind catalogus. Adressen. Openingstijden. Adressen. Openingstijden. Hoe is de gemeente georganiseerd. Vroeger en Nu !!! Dig. meldpunt. Aanvragen producten. Opvragen Informatie. …. Dig. meldpunt. Aanvragen producten. Opvragen Informatie. …. Nieuw op de site. Help. Sitemap. Zoekmachine. F.A.Q. Meertalige info (Duits / Engels). Colofon / Disclaimer. Visueel gehandicapten versie Nieuw op de site. Help. Sitemap. Zoekmachine. F.A.Q. Meertalige info (Duits / Engels). Colofon / Disclaimer. Visueel gehandicapten versie Dig. Vragen uurtje. Poll.s Dig. Vragen uurtje. Poll.s Brochures. Toerisme. Evenementen. Instellingen. Bedrijven. Toerisme. Evenementen. Instellingen. Bedrijven. Plattegronden Bestemmingsplan Bouwprojecten ….. Plattegronden Bestemmingsplan Bouwprojecten ….. Nieuws Archief. Kindersite. Allochtonen info. …… Kindersite. Allochtonen info. …… Raadsinformatie. Geschiedenis. Organisatie. Persberichten Projectinformatie. Product info. Contact Info. Dienstverlening. Ondersteuning. Geo. Informatie Interactie. Stads informatie. Speciaal.

6

7 Asserloket.nl Webportal voor inwoners van Assen Informatie inzien Producten en diensten afnemen Toekomst: –Processen volgen –Documenten inzien –Gegevens beheren

8

9 Verbetering dienstverlening Organisatie veranderingstraject (K2) √ Betere informatievoorziening √ Meerdere kanalen (o.a. digitaal loket) – Één klantcontactpunt (de Publieksbalie) – Processturing (transparant) ICT √ Vernieuwen website √ Persoonlijke webportaal voor Assenaren – Beter gemeentelijk gegevensbeheer – Één Workflow Management systeem – Centralisatie van ICT verantwoordelijkheid

10 Één klantcontactpunt Afdeling ALoket A Afdeling BLoket B Afdeling CLoket C Afdeling DLoket D Loket A Loket B Loket C Loket D PUBLIEKSBALIE

11 Één klantcontactpunt Afdeling A PUBLIEKSBALIE Afdeling B Afdeling C Afdeling D PUBLIEKSBALIE WFM

12 ICT-Architectuur Taakspecifiek systeem Internet Intranet GIS Asserloket Gegevensmagazijn (ODS) Workflow Management DigiD CRM Document Management

13 ICT-Architectuur Taakspecifiek systeem Internet Intranet GIS ODS (Gegevensmagazijn) Workflow Management CRM Document Management DigiD ASSERLOKET

14 ODS ? XML DATA-VIEW Back-Office OpenCMS (java) Proces reguliere bouwvergunning

15 ODS (Operational Data Store) Generieke gegevens overal beschikbaar –Personen (GBA) –Rechtspersonen (KvK gegevens) –Kadastrale objecten –Gebouwen –Straten Specifieke gegevens overal beschikbaar –Belastingen –Heffingen –Processen (zaken binnen WFM) –…

16 WFM (Workflow Managent) Invoer in de publieksbalie Invoer vanuit ASSERLOKET geautomatiseerd Bij implementatie worden processen herontworpen Één gemeentebreed WFM systeem !

17

18 Organisatie en aanpak Goede architectuur Steun van Management en Bestuur Projectorganisatie Stap voor stap implementeren Goede voorlichting: – Eenvoudig en helder – Geen geheimen of verrassingen – Duidelijke beslissingen

19 Realisatie Bij start geen producten op de markt Asserloket in OpenCMS Aansluiting DigiD zelf ontwikkeld EGEM advies Gemotiveerde projectgroep – Visie – Doelen – Resultaten vieren

20 Resultaten Asserloket eerste versie, februari 2006 ODS basis, januari 2006 WFM eerste proces, april 2006 Organisatie aanpassing – Cluster Informatievoorziening – Integratie ASSERLOKET / FLOWER / DOCBASE – Implementatie op grote schaal

21 Toekomst Asserloket uitbreiden Asserloket op WFM aansluiten Gegevensbeheer beter organiseren Architectuur voor toekomst – Basisregistraties – Persoonlijke internet pagina – Procesmatig werken – Self service

22 Aandachtspunten Zorg voor een visie en I-plan Zorg voor draagvlak bij bestuur en management (o.a. voor €) Zorg voor goed team met voldoende tijd Weet wat je de leverancier vraagt (PvE’s)

23 Tot zover Bedankt voor uw aandacht. Jan van der Ploeg 0592 –


Download ppt "Digitale dienstverlening Gemeente Assen Jan van der Ploeg, Informatieanalist SGBO Benchmark bijeenkomst | woensdag 6 september 2006."

Verwante presentaties


Ads door Google