De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Oriëntatie T 4 L presentatie Herman Giesbers. Start samenwerking Programma’s in Engeland Cognitive Acceleration through Science Education CASE project.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Oriëntatie T 4 L presentatie Herman Giesbers. Start samenwerking Programma’s in Engeland Cognitive Acceleration through Science Education CASE project."— Transcript van de presentatie:

1 Oriëntatie T 4 L presentatie Herman Giesbers

2

3 Start samenwerking Programma’s in Engeland Cognitive Acceleration through Science Education CASE project 1984 – 1987 Programma Let’s Think 2001 ‘Science en rekenen’ Programma Let’s think 2004 ‘Early years’ IJsselgroep koos voor samenwerking met: David LeatAnne de A’Echevarria & Ian Patience

4

5 Hoeveel hersencellen heeft een slak? Overleg met uw buurman/vrouw

6 Bespreek het nu nog eens met uw buurman/vrouw Een slak heeft 25 hersencellen (ganglionen) Mensen naar schatting 87 miljoen hersencellen

7 Verbindingen groeien & snoeien Vanaf 11 jaar bij meisjes en 12 jaar bij jongens maken de neuronen in het voorste deel van de hersenen duizenden nieuwe verbindingen. De neuronen die gebruikt worden versterken zich, de neuronen die niet gebruikt worden zullen weg geknipt worden en afsterven.

8 Vraag Wat hoopt u te zien bij uw leerlingen als ze uw school zullen verlaten? Waarmee moeten uw leerlingen toegerust zijn?

9 Wat hebben uw leerlingen nodig?

10 Creatief Communiceert goed Honger naar kennis Nieuwsgierig Ideeenrijk Flexibel Doorzettings- vermogen Luistert en reflecteert Zelfsturend Onderzoekend Denkt zelf Toont initiatief Maakt het verschil Integer Zelfvertrouwen Lukt wel houding Leert van fouten Onafhankelijk Neemt risico’s K K A A S S Kritisch Goed omgaan met anderen Stelt goede vragen

11 Start Leerlingen werken samen Leerlingen reflecteren 1. Concrete voorbereiding 5. Transfer 4. Metacognitie 2. Cognitieve uitdaging / conflict 3. Samen kennis construeren 5 stappen in een denkles Integratie

12 Denkvaardigheden Coöperatief Leren Emotionele Intelligentie, Gesprekken met leerlingen Assessment voor leren (balans opmaken) THINKING for LEARNING Visie

13 Manieren om te leren P R I C E rocessing information Denktool: ‘Odd one out’ easoning Denktool: ‘Opinion line’ nquiring Denktool: ‘Mysterie’ reative thinking Denktool: ‘Scamper’ valuating Denktool: ‘Target board’ ideeën generen en ontwikkelen hypothese opstellen verbeelden informatie zoeken en verzamelen sorteren en classificeren ordenen overeenkomsten en verschillen verband leggen tussen deel/geheel voor- en nadelen, redeneren analyseren en verbanden leggen beslissingen nemen oorzaak en gevolg criteria vaststellen en gebruiken oordelen vragen stellen en problemen opzetten plannen uitkomsten en gevolgen voorspellen conclusies nagaan

14 Opinion lines _____________________________________________ harmonie spanning

15 1 2 3

16 Odd one out assimileren integrerenemigreren

17

18

19

20

21 Prestatiebox PO: € 75,94 per leerling VO: € 110,26 per leerling Excellentie VWO bovenbouw: € 66,00 per leerling het beste uit allen alles uit het beste School aan Zet

22 Verbluffende resultaten EPPI-onderzoek Baumfield 2005 Leerlingen leren beter en sneller, excellente leerlingen, maar ook – en met name – zwakke leerlingen Leerlingen leren met meer plezier en betrokkenheid Leerlingen nemen zelf de verantwoordelijkheid voor hun leren Schooluitval vermindert door toegenomen motivatie Sociale en affectieve ontwikkeling van leerlingen versnelt Docenten werken met meer plezier in een nieuwe, even cruciale rol

23 Evaluatie 1 ding dat ik al wist 2 vragen die ik nog heb 3 dingen die ik geleerd heb


Download ppt "Oriëntatie T 4 L presentatie Herman Giesbers. Start samenwerking Programma’s in Engeland Cognitive Acceleration through Science Education CASE project."

Verwante presentaties


Ads door Google