De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE TOETSSTEEN ‘14-’18. De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE TOETSSTEEN ‘14-’18. De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie."— Transcript van de presentatie:

1 DE TOETSSTEEN ‘14-’18

2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie

3 Historiek toetssteen  2008, minister van Onderwijs richt Bijzonder Comité Herinneringseducatie -> resonantiegroep  Doel : aanbod herinneringseducatie transparanter maken en werken aan kwaliteitsvolle herinneringseducatie  De toetssteen is heel interessant als leidraad, maar de inhoud is sterk gericht op WOII  2012, nieuwe stuurgroep met leerkrachten, erfgoed- en museummedewerkers in West-Vlaanderen om toetssteen aan te passen aan WOI

4 Wat is herinneringseducatie?  ‘Wie zich het verleden niet herinnert, is gedoemd om het opnieuw te beleven.’ Santayana, 1905  “Herinneringseducatie is werken aan een houding van actief respect in de huidige maatschappij vanuit de collectieve herinnering aan menselijk leed dat veroorzaakt is door menselijke gedragingen als oorlog, intolerantie of uitbuiting en dat niet vergeten mag worden”.Bijzonder Comité Herinneringseducatie, 2011

5 Wat is de bedoeling van de toetssteen ‘14-’18?  Provincie West-Vlaanderen nam in 2002 initiatief ‘Oorlog en vrede in de Westhoek’ -> “Leren uit de oorlog” staat centraal, met een verantwoorde herinnering en een duidelijke vredesboodschap -> toetssteen ‘14-’18  Een instrument voor reflectie en zelfevaluatie  Een handleiding voor kwalitatieve projecten

6 Voor wie is de toetssteen bedoeld?  Iedereen die een project rond de Groote Oorlog uitwerkt = schoolteams, individuele leerkrachten, docenten in de lerarenopleidingen, gidsen, begeleiders of educatieve medewerkers in organisaties,…

7 Stelling :  De vredesboodschap ‘nooit meer oorlog' is het belangrijkste, de attitude van historisch correct omgaan met bronnen is daaraan ondergeschikt.

8 Stelling :  Leerlingen kunnen zich heel goed inleven in WOI door het zelf te ervaren. Laat ze daarom een dag uit het leven van een soldaat beleven.

9 Stelling :  Ik ga met mijn leerlingen naar de Westhoek en bij het zien van de vele slachtoffers op de militaire begraafplaatsen, zullen ze vanzelf de oorlog veroordelen.

10 Structuur toetssteen ‘14-’18 1. Kennis en inzicht

11 Structuur toetssteen ‘14-’18 2. Historische empathie en betrokkenheid

12 Structuur toetssteen ‘14-’18 3. Actie en reflectie

13 Kennis en inzicht Inzicht in de historische context Processen en mechanismen Geschiedenis versus collectieve herinnering Referentiekaders Hoopvolle verhalen

14 Historische empathie en betrokkenheid  Tegengif voor onverschilligheid  Over goede Belgen, slechte Duitsers en alles daartussen  Niet oordelen met hedendaagse maatstaven  Aandacht voor keuzevrijheid  Voorzichtigheid met emoties  Herdenkingen  Re-enactment

15 Actie en Reflectie  Mensenrechten  Niet moraliseren  Actie en reflectie

16 Structuur toetssteen ‘14-’18 Valkuil Kans Idee Project

17 Project lager onderwijs  Christmas Truce project / Phillippe Servais  om/watch?v=cIZTAGP pNac om/watch?v=cIZTAGP pNac

18 Project middelbaar onderwijs  Private Peaceful : van boek tot toneelstuk… / Joost Swaenepoel


Download ppt "DE TOETSSTEEN ‘14-’18. De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie."

Verwante presentaties


Ads door Google