De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CA 10 Trends College 2- 25 april 2013 C206a.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CA 10 Trends College 2- 25 april 2013 C206a."— Transcript van de presentatie:

1 CA 10 Trends College april 2013 C206a

2 Vandaag Zes trendfactoren Micro-, maxi- en megatrends
Inzoomen en uitzoomen Oefeningen

3 Intro Trendonderzoekers voorspellen niet de toekomst Futuring-methode
Kwalitatief en kwantitatief

4 Zes trendfactoren Economie Demografie Technologie Politiek
Cultuur en Sociologie Ecologie

5 Economie Hierbij gaat het om het effect dat economie heeft op koopkracht van de mensen. Voorbeelden: opkomst van de creditcard in de VS, de economische groei in Azië en de stijgende olieprijs.

6 Demografie Deze factor richt zich op de bevolkingssamenstelling.
Belangrijke kenmerken zijn: leeftijd, geslacht, ras, woonplaats en bezigheden van de bevolking. Voorbeeld: vergrijzing.

7 Technologie Technologie leidt tot nieuwe uitvindingen, elke nieuwe technologie verdringt een oudere. Voorbeeld: biotechnologie is de toepassing van organismen voor de ontwikkeling van nieuwe stoffen, voeding en medicijnen.

8 Politiek Deze factor is de invloed van de politiek op maatschappelijke ontwikkelingen en het gedrag van mensen Voorbeeld: internationale ontwikkelingen zoals verdwijning van de Berlijnse Muur.

9 Cultuur en Sociologie Hierbij zijn vooral de normen en waarden die in ons land gelden van belang. Zoals het beeld dat mensen hebben van zichzelf, anderen, de wereld, religies of organisaties. Voorbeeld: mensen zien zichzelf onafhankelijker en zelfstandiger van elkaar en van de overheid.

10 Ecologie Deze factor heeft vooral betrekking op de natuur en het milieu. Voorbeeld: de opkomst van groene stroom.

11 Trendfactoren De trendfactoren bestuderen we om consumentengedrag te begrijpen. Deze factoren bepalen in welke richting maxi- en microtrends zich ontwikkelen. Voorbeelden: demografie, economie en politiek.

12 Micro-, maxi- en megatrends

13 Microtrends Micro: kenmerkt zich binnen marktniveau als product of dienst. De levensduur van deze trend is tussen de 0-5 jaar. Voorbeeld: Pokémon, Big Brother, Tamagotchi

14 Maxitrends Bij de maxitrend staat de consument centraal vanwege haar behoeftes. De levensduur van deze trend is tussen 5-10 jaar. Voorbeeld: behoefte aan avontuur, controle of emotie.

15 Megatrends Een megatrend kenmerkt zich binnen de maatschappij.
De levensduur van deze trend is jaar. Voorbeeld: vergrijzing en individualisering.

16 Voorbeeld van een macrotrend met bijbehorende mini- en microtrend
Megatrend: feminisme Maxitrend: sexy zijn Microtrend: rode liptstick

17 Samengevat

18 Inzoomen Mega trend: global warming Maxi trend: duurzaam leven
Micro trend: biologische producten

19 Oefening Bedenk een voorbeeld van een trend op alle drie de niveaus en vermeld de trendfactor die daarbij een rol speelt. (5 minuten)

20 Voorbeeld Mircotrend: mode  Low budget reizen bijpassende trendfactor: economie Maxitrend: verandering in de belevingswereld  gezonder leven bijpassende trendfactor: ecologie Megatrend: maatschappelijke ontwikkelingen  feminisme bijpassende trendfactor: politiek

21 Oefening Bedenk een voorbeeld van een macrotrend en ga inzoomen op de achterliggende details, totdat je de maxi- en microtrend hebt gevonden. (5 minuten)

22 Voorbeeld Megatrend: globalisering ↓ Maxitrend: verhoogde interesse in andere culturen Microtrend: verhoogde interesse in uitheemse gerechten

23 Bronnen H. Roothart & W. van der Pol (2005), Van Trends naar Brands.
F. Maenhoudt (2010), Trends, Leren, Zien Begrijpen

24 Einde College april 2013 C206a


Download ppt "CA 10 Trends College 2- 25 april 2013 C206a."

Verwante presentaties


Ads door Google