De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Trends 2011 CV202D Zhivago Holwijn & Caspar Worst 10 min uitleg 20 min 2 oefeningen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Trends 2011 CV202D Zhivago Holwijn & Caspar Worst 10 min uitleg 20 min 2 oefeningen."— Transcript van de presentatie:

1 Trends 2011 CV202D Zhivago Holwijn & Caspar Worst 10 min uitleg 20 min 2 oefeningen

2  Wetenschap  Eindwaarden  Instrumentele waarden  Symbolische waarden  Maatschappelijke waarden  Trends en waarden  Twee dimensies Waardensysteem  Waardenonderzoek  Wat zijn cliché beelden?  Macrotrends in de toekomst Inhoud

3 Wetenschap Milton Rokeach deelt waarden in op instrumentele en eindwaarden. Vooral voor de Amerikaanse markt en achterhaald onderzoek. Eindwaarden = doel Instrumentele waarden = middel Trends en consumentenwaarden

4 Indeling Giep Franzen  Instrumentele waarden-  Eigenschappen en prestaties van het product zelf (domeinspecifieke waarden Floor en Van Raaij). Symbolische waarden-  Bestaan uit: Expressieve, impressieve en eindwaarden.  Expressief = relatie tot anderen (expressieve psychosociale productkenmerken van Floor en Van Raaij)  Impressieve waarden = zelfperceptie (impressieve psychosociale productkenmerken van Floor en Van Raaij)  Eindwaarden = ideaalvoorstellingen over het leven. Trends en consumentenwaarden

5 Maatschappelijke waarden Idealen met betrekking tot leefomgeving. Vrede vrijheid en natuurbehoud Relatie tussen consumentwaarden en trends Maatschappelijke waarden beïnvloeden de maatschappelijke ontwikkelingen Consumentwaarden zijn instrumentele of eindwaarden, basis voor consumententrends. Marktwaarden zijn domeinspecifieke waarden. Veranderingen op deze gebieden beïnvloeden het gedrag, verwachtingen. Trends en consumentenwaarden

6 Waardensysteem Twee dimensies Psychologische Rationeel naar emotioneel Waarden zijn beheersing, status en functionaliteit (rationeel) Spontaniteit, levendigheid en expressiviteit (emotioneel) Sociale Individueel naar sociaal Waarden zijn originaliteit, zelfontplooiing en onderscheid (individueel) Bescherming, geborgenheid en betrokkenheid (sociaal) Segmentering Leeftijd, sekse, inkomen, religie of opleidingsniveau Doelgroepen zijn vervaagd Momentconsumenten die op basis van hun waarden keuzes maken Trends en consumentenwaarden

7 Bedenk in jullie groepje twee eindwaarden voor jullie onderwerp. Beschrijf daarnaast ook de instrumentele waarden voor deze eindwaarden. 10 min. Oefening 1

8 Referentiepunten gevormd in jeugd door herhaling tot ijkpunt. Clichébeelden in de reclame (herkenning onbewust en ongewild)  Originals en Setters Kunnen zelf ijkpunten bepalen, aanpassen en verwijderen  Watchers, volgers en laatkomers Ervaren deze ijkpunten als eigen inzicht en visie Clichébeelden en Trends

9 Markttest van nieuw product  Focus op Setters Zij kunnen een eigen toepassingsgebied creëren  Watchers, volgers en laatkomers Verwarring en shockering omdat ze alleen via herkenningspunten alles verwerken Markonderzoek Negatief? Clichébeelden en Trends

10  Vroeger Voornamelijk gevolg/verdere uitwerking van basisgroepen Bijv. Verplaatsen: Voet – paard – kar – boot – trein – auto – vliegtuig – raket…….  Heden Voorbeeld: Mobiele telefonie Basis ‘70: Elektriciteit, telefonie, zendtechniek, elektronica en microchips. Het succes ontstond door hulp bij het vermijden van: Verveling, onzekerheid, eenzaamheid en onveiligheidsgevoel Inzicht: Speelgoed  Toekomst: Klonen + Maatschappelijk: Oud betekend Wijsheid Macro Trends van de Toekomst

11 De 3 M’s (Merken, Marketing en Multinationals) Meanhoudt stelt: Enige Halt ‘De Originals’ Zij die visie, inzicht en innovatief denken koppelen aan kennis. Echter 3M’s hebben de basis en het bereik naar de andere groepen.  Individualisme vs. Saamhorigheid Collectieve verworvenheden verliezen hun waarde, wanneer de gemeenschap de groep aanvaardt. Migranten, moeders, rokers Macro Trends van de Toekomst

12  Vragen, Vragen  Vragen  Vragen? Vragen?

13 Stelling Meanhoudt: Saamhorigheid toeneemt Vs. Individualisme Noem drie producten Waaruit dit blijkt. Oefening 2:

14  Trends – Herkennen, begrijpen, gebruiken, creëren, Fons Maenhoudt, Utrecht 2003  Trends naar brands Hilde Roothart & Wim van der Pol Kluwer, Deventer 2008 Bronnen


Download ppt "Trends 2011 CV202D Zhivago Holwijn & Caspar Worst 10 min uitleg 20 min 2 oefeningen."

Verwante presentaties


Ads door Google