De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Trendwatching& Trendanalyse 17/04/2012. TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Arthur Nick Jeroen Iwan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Trendwatching& Trendanalyse 17/04/2012. TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Arthur Nick Jeroen Iwan."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Trendwatching& Trendanalyse 17/04/2012

2 TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Arthur Nick Jeroen Iwan

3 Trendwatching en ABC  Waarom is dit een goede combinatie? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

4 Introductie Trendwatching  Wat is een trend? Schrijf op een post it wat volgens jou de definitie van een trend is… TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Introductie trendwatching TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

5 Introductie trendwatching  Één definitie van een trend is Verandering in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde in de eigen omgeving TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

6 Wat is een trend nooit?  Een product  Aan locatie gebonden  Alleen maar een vorm of kleur  Materialistisch (hoogstens de verschijningsvorm)  Persoonsgebonden  Wortels van trends zijn nooit een complex gegeven  Nooit alom vertegenwoordigd TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

7 Wat doet een trend wel?  Bevredigt een behoefte  Vult een leegte  Lost een probleem op (maar veroorzaakt een nieuw probleem)  Heeft een gevoel van vooruitgang  Doet vorige waarden vervangen  Is altijd tijdelijk  Is nooit voor iedereen weggelegd  Gaat zich vertakken in subtrends  Past zich aan de groep TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

8 Welke soorten trends zijn er?  Macro (15-50 jaar)  Mini (5-15 jaar)  Micro (1-5 jaar)  Bijvoorbeeld: MacroGlobalisering Mini- Verhoogde interesse in andere culturen - Grotere vraag buitenlandse producten - Concentratie industriële activiteiten Micro- Interesse voor verre reizen - Interesse in ander eten TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

9 Exponentiële trendcurve

10 Wat is een Trendwatcher?  ROEPT U MAAR? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

11 Wat is een Trendwatcher?  EVERYBODY WAS KUNG-FU FIGHTING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

12 Wat is een Trendwatcher?  Iemand die: Door gebruik van zijn intuitie of netwerk “veranderingen in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde in de eigen omgeving” kan waarnemen. En met deze waarnemingen tot concrete oplossingen en aanbevelingen kan komen die betrekking hebben op zijn werkveld.  Iemand die veranderingen in de toekomst zodanig kan inschatten dat zijn “ voorspellingen” bruikbaar zijn voor zichzelf en anderen. TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

13 Echte Trendwatchers TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

14 Echte Trendwatchers  TONY BOSMA  CARL ROHDE TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

15 Manieren van kijken  Hoe watch ik een trend? Noem een aantal methodes van Trendwatching!

16 Manieren van kijken  Intuïtief  Scenarioplanning  Netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

17 1. Intuïtief

18 TRENDWATCHING & TRENDANALYSE 2. Scenarioplanning

19 TRENDWATCHING & TRENDANALYSE 3. Netwerk

20 Aan de slag met trendanalyse!  COOL? COOL! COOLHUNTS?! Vandaag gebruiken we het resultaat van de volgende methode van Trendwatching: coolhunting netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Elke groep krijgt 20 coolhunts (manifestaties) van een bepaalde trend. Ontdek welke trend jouw groep heeft!

21 OEFENING 1: LEZEN & MARKEREN Om je te verdiepen in de trends moeten de coolhunts natuurlijk gelezen worden. Markeer de woorden die iets belangrijks zeggen over de coolhunt! TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Ontdek welke trend jouw groep heeft!

22 Welke trend heeft iedere groep nu? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE …….Volgende oefening!

23 OEFENING 2: LADDERING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Bijvoorbeeld voor een auto: Kenmerken Concrete kenmerken: Motorvermogen, kleur, prijs, benzineverbruik Abstracte kenmerken: Kwaliteit, design, veiligheid Gevolgen Functionele gevolgen: Mobiliteit, tijdwinst, snelheid Psychosociale gevolgen: Status, verbondenheid, participeren Waarden Instrumentele waarden: Komen en gaan wanneer je wil Eindwaarden: Vrijheid, geborgenheid, avontuur, onafhankelijkheid Categoriseren van de coolhunts middels de laddering methode. Je gaat intuïtief op zoek naar de kenmerken, gevolgen en waarden van de coolhunts.

24 OEFENING 3: Clusteren van de coolhunts! Probeer gemeenschappelijke eigenschappen te vinden in de uitkomsten van de laddering techniek en deel ze in in groepen/clusters. (Probeer originele namen te verzinnen voor de clusters!) TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

25 OEFENING 4: TERUGKOPPELING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE


Download ppt "Workshop Trendwatching& Trendanalyse 17/04/2012. TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Arthur Nick Jeroen Iwan."

Verwante presentaties


Ads door Google