De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop 2: Innovatieve trends Deel A."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.
Green Presents Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.

2 Programma Innovatieve Trends
2 dagen: Eerste dag Voorbeelden van trends om bij aan te sluiten Tweede dag Brainstorm over innovatieve ideeën Keuze ondernemersidee, vorming teams

3 Programma Eerste dag Waarom is innovatie belangrijk
Trends en lange termijn ontwikkelingen Richtingen voor innovatie Voorbeelden van innovaties Hoe zoek je informatie over trends Pauze Opdrachten Je eigen interesse als uitgangspunt

4 Waarom is innovatie belangrijk
Maatschappij ontwikkelt zich razendsnel We verwachten ieder halfjaar iets nieuws, iets beters We gaan meer vergelijken dan vroeger, op kwaliteit, vernieuwende ideeën in techniek, prijs etc. We accepteren minder qua veiligheid, uitstoot, arbo Internationaler, nieuwe Nederlanders Overheid legt meer regels op, NL en EU Spreekt eigenlijk voor zichzelf. Leerlingen doen mee met deze trends (denk aan o.a. nieuwe mobieltjes). In dia 8 komen we erop terug met het thema duurzaamheid. Daarnaast kunt u inspelen op duurzaamheid, de meest genoemde term bij bedrijven in de afgelopen jaren. Duurzaam produceren en vooral aan de buitenwereld laten zien dat men duurzaam bezig is. Dit geldt weer als goede reclame.

5 Verdiep je in je klant Je ontkomt niet aan vernieuwing!
Discussie: ziet een tuin voor een 2e generatie Turks gezin er anders uit dan een tuin voor een van oorsprong Nederlands gezin? Of: Hoe gebruikt een Marokkaans gezin recreatie-natuur anders? En hoe anders communiceer je met zo’n klant? Weet je het? Of wat zou je doen om hierachter te komen? Let op: ga nooit uit van vooroordelen, maar verken je markt! Als hovenier moet je kunnen inleven in de belevingswereld van de klant. Laat leerlingen hier maar eens over nadenken (10-15 min)

6 Verdiep je in je klant Wat plaatjes om te benadrukken dat je inleven in je klant belangrijk is. Je zou je bijvoorbeeld als hovenier kunnen richten op mensen die hun huis gaan verkopen. Deze willen hun tuin misschien netjes houden om zo hun huis sneller te kunnen verkopen. Maar kijk ook naar het plaatje rechts. Houdt daarbij wel rekening met de smaak van nieuwe bewoners! Niet iedereen zal zo’n heg waarderen.

7 Trends of lange termijn?
Hype, trend of lange-termijn-ontwikkeling? Lange termijn bijv. product- naar vraaggericht, milieu Makkelijk om aan te sluiten bij trend (minder promotie voor jezelf nodig) maar niet noodzakelijk Hype = heel kort, alleen op richten als het precies bij je past, anders ben je te laat Trend = wat langer, paar jaar, interessant Lange termijn ontwikkeling = klant is koning, je aanpassen aan wat je klant wil. Lijkt zo logisch voor ons nu. Maar vroeger leverde iedereen hetzelfde en de klant moest het maar slikken. “Any Colour you like, as long as it is black” is de legendarische uitspraak van Henry Ford bij de introductie van de T-Ford in Deze eerste in massaproductie vervaardigde was slechts in één kleur verkrijgbaar; zwart.

8 Richtingen voor innovatie
Een aantal belangrijke richtingen, er zijn er natuurlijk veel meer!! Kort noemen, straks voorbeelden geven, nu een richting daaruit nemen voor uitgebreider behandeling = duurzaamheid

9 Duurzaamheid Wat is duurzaamheid eigenlijk?
Vraag vanuit consumenten, gemeenten, organisaties Noodzakelijk kwaad, marketing of inspiratiebron? Voorbeelden Leerlingen vragen wat zij denken dat duurzaamheid is (milieu-, lange termijn behoud aarde, afval, hergebruik etc.) Duurzaamheid lijkt een wens vanuit burgers en overheid die niet snel over zal gaan, dus beter maar op leren reageren Hoe ziet een ondernemer duurzaamheid – als bedreiging en noodzakelijk kwaad, het moet nou eenmaal. Of als kans voor marketing, laten zien dat je voorloper bent. Of echt van binnen uit geloven dat het die kant op moet, als inspiratiebron zien, in je hele onderneming laten doorwerken, van de plastic bekertjes die gecomposteerd moeten komen worden en de T-shirts van de werknemers tot hergebruik van stenen en sociaal samen met burgers ontwerpen en beheren van groen. Daar ook grote raakvlakken tussen groenvoorzieners en deskundigen in bodem en water, de en weet wat de klant wil, de ander weet wat er technisch mogelijk is.

10 Voorbeelden per richting
Zie voorbeelden op Doorklikken naar de site en dan bij het leerlingendeel stuk voor stuk richtingen bespreken en een of enkele voorbeelden aanklikken

11 Opdracht 1: Richtingen Innovatie
Ga naar workshop innovatieve trends, en bekijk de voorbeelden die nog niet getoond zijn. Welke van de gevonden trends sprak jou het meest aan? Schrijf dit op je antwoordenformulier. Leerlingen zelf laten kijken, 10 minuten

12 Opdracht 2: Je eigen interesse als uitgangspunt
Kijk naar je interesseprofiel van vorige keer: Welke trends vind je meest interessant? Schrijf dit op je antwoordformulier. Techniek?? Of Marketing??

13 Hoe zoek je informatie over trends
Vakbladen Internetsites Kijken bij ondernemers, vragen Bladen/websites die je doelgroep leest (van Libelle tot de Telegraaf) Afleiden uit andere vakgebieden (voor de echte voorlopers, trendwatchers)

14 Internet www.groeneruimte.nl Zoek in nieuws bijvoorbeeld op:
tuintrends innovatie* +innovatie + water +duurzaam* +bodem +gezondheid (inloggen: greenpresents – student) Site uitleggen hoe je kunt zoeken Klik in linkermenu op nieuws - zoeken in nieuws en voer aantal van bovenstaande trefwoorden in. Laat leerlingen zelf de andere termen intypen. Bij ouder nieuws moet je eenmalig inloggen. De log-in staat in de pagina.

15 Links Groeneruimte.nl Tuin en Landschap Waterinnovatie Rijkswaterstaat
Tuin en Landschap Waterinnovatie Rijkswaterstaat Milieutechnologie Links waar informatie kan worden gevonden, u mag natuurlijk altijd zelf links toevoegen.

16 Opdracht 3 Zoek uit via internet: Wat is het concept ‘groene stad’? of
Wat is de innovatieregeling Mooi Nederland? en noem 2 innovatieve ideeën die in dit kader zijn ontwikkeld Laat leerlingen een van de opdrachten kiezen en in groepjes uitzoeken mbv internet

17 Opdracht 4 Zelf voorbeelden bij trends zoeken: Zoek bij elke genoemde trend in de groene cirkels 2 voorbeelden in jouw vakgebied, via internet, vakbladen, ervaring, stageplek etc.. Omschrijf ze in paar zinnen, ook op wie de innovatie gericht is (doelgroep). In te vullen op formulier

18 Welke trends Noem per trend de gevonden voorbeelden. Ben je richtingen voor trends tegengekomen die nog niet genoemd zijn in het schema? Groepjes hun resultaten kort laten noemen. Bespreek de resultaten in de klas.

19 Opdracht 5: Verdiep je in je toekomst
Klimaatverandering in NL: geleidelijke temperatuurstijging, langere periodes van droogte, extreme regen en kou maar ook vaker extreem hoge temperaturen, incidentele watertekorten. Gevolgen voor bijvoorbeeld: Aan te planten soorten Waterafvoer – bijv. wadi’s of retentiegebieden Beheer Bedreiging maar ook kans! Hoe speel je hierop in?

20 Opdracht 6: Huiswerk Bedenk een nieuw idee voor een product of dienst die samenhangt met jouw interesses en wat nog niet toegepast wordt. Bijv: vissen en natuur = soort vistrap Voetbal en groenvoorziening = soort kunstgras Kort omschrijven. Zet op papier en lever voor het tweede dagdeel van deze workshop in. Deze huiswerkopdracht moet voor de volgende bijeenkomst worden uitgewerkt. Deze opdracht zal namelijk het startpunt zijn van Deel B van deze workshop.

21 Afronding Vandaag gedaan: Trends
Koppeling met wat bij jou past, je ‘interesseprofiel’ Volgende keer: Brainstorm over ondernemende ideeën welke kun je zelf bedenken Vorming van teams om idee samen uit te werken


Download ppt "Workshop 2: Innovatieve trends Deel A."

Verwante presentaties


Ads door Google